Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Nemek és etnikumok terei a magyar filmekben

Paraméterek

Sorozat Zoom – A magyar filmtudomány kulcskérdései
Szerző Győri Zsolt – Kalmár György
Cím Nemek és etnikumok terei a magyar filmekben
Kiadó Debreceni Egyetemi Kiadó
Kiadás éve 2018
Terjedelem 230 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 318 731 9
Ár:
3.400 Ft
3.060 Ft
Kedvezmény: 10%

A tanulmánykötet szerzői a magyar filmkultúra tudományos szempontú újraértelmezésére vállalkoznak. Ez a szakmai munka egyszerre teremt párbeszédet a hazai és nemzetközi filmkutatás között, ugyanakkor átalakítja a magyar filmes kánont is, hiszen új szempontok szerint választja ki az elemzésre méltó, izgalmas filmeket, illetve új kérdések felől ad jelentést ezeknek.

Leírás

A tanulmánykötet szerzői a magyar filmkultúra tudományos szempontú újraértelmezésére vállalkoznak. Ez a szakmai munka egyszerre teremt párbeszédet a hazai és nemzetközi filmkutatás között, ugyanakkor átalakítja a magyar filmes kánont is, hiszen új szempontok szerint választja ki az elemzésre méltó, izgalmas filmeket, illetve új kérdések felől ad jelentést ezeknek. A jelen kötet középpontjában a tér, etnicitás és nemiség viszonyainak vizsgálata áll. Kissé kevésbé teoretikusan fogalmazva ez a kérdés a nemi és etnikai kisebbségek reprezentációjának elemzését tűzi ki célul, illetve azt kutatja, hogy ezekben az ábrázolásokban milyen szerepet játszik a nemi vagy etnikai markerekkel felruházott filmes tér. A kötet tanulmányai egyaránt foglalkoznak játékfilmekkel és dokumentumfilmekkel, és többek közt olyan jelenségeket boncolgatnak, mint a migráció filmes megjelenítése, a roma férfiasság ábrázolhatósága, a határ és a prostitúció filmes terei, vagy a fehér maszkulinitás és etnikailag jelölt nőiség filmes reprezentációi.
 
Zoom – A magyar filmtudomány kulcskérdései 5.
Szerkesztette: Győri Zsolt – Kalmár György
Lektor: Varga Balázs

Tartalom

Kalmár György és Győri Zsolt: Bevezetés: A nemiség és etnicitás tereinek kutatása a magyar filmben
Pócsik Andrea: A romaképkészítés (an)archeológiája. Berlin, 1932/2016
Virginás Andrea, Bíró Emese, Botházi Mária, Kassay Réka: Kollektív emlékeink a mobilitásról: a női alakoktól a női alkotókig magyar gyártási kontetxusban
Király Hajnal: A női és etnikai identitás nyelvi performanciái a kortárs magyar filmben
Stőhr Lóránt: Bent, kint, senkiföldjén. Filmek a határról
Margitházi Beja: „Ez itt a táj, kapitulálj, beljebb…”. Férfi identitás és férfiképzelet az ezredforduló utáni epizodikus Budapest-filmek paratereiben
O. Réti Zsófia: A Rákóczi tértől a budoárig: Az intimitás terei Dobray György K-filmjeiben
Benke Attila: Férfiszenvedés. A maszkulinitás reprezentációja Fehér György Szenvedély (1998) című filmjében
Tóth Zoltán János: Reflexiók a férfi szerepekről és a szerelem gazdaságtanáról magyar romantikus komédia kapcsán
Záhonyi-Ábel Márk: Erdély-variációk – A térhasználat nemi és etnikai vonatkozásai az 1940 és 1944 között készült Erdélyben játszódó magyar játékfilmekben
Szabó Éva: Anyacirkusz, mely bölcsőd s majdan sírod is lesz? Anyák, lányok és a cirkusz Deák Krisztina Aglaja (2012) című filmjében
Feldmann Fanni: Amikor kisebbségek találkoznak. Tér, szexualitás és etnicitás viszonyai Bódis Kriszta Falusi románc (meleg szerelem) című dokumentumfilmjében
Bülgözdi Imola: Csokonai Lili: a női hang és az egyéni autonómia kérdése Esterházy regényében és filmadaptációjában
Kalmár György: Árva fekete fiúk: A Csak a szél és a roma férfialakok ábrázolásának lehetőségei a rendszerváltás utáni rendezői filmben
Zemlényi-Kovács Barnabás: Ellen-tekintet. A Sonderkommando-fényképek szerepe a Saul fia filmnyelvében
A kötet szerzői