Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Nemzetközi összehasonlító felnőttoktatás

Paraméterek

Szerző Maróti Andor
Cím Nemzetközi összehasonlító felnőttoktatás
Kiadó Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás éve 2010
Terjedelem 148 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 19 6928 3
Ár:
2.700 Ft
2.565 Ft
Kedvezmény: 5%

A felnőttképzés nemzetközi összehasonlításának célja a hazai gyakorlat jobb megértése, fejlesztési lehetőségeinek feltárása. Mások eredményeit nézve azonban csak az azonosságokat, hasonlóságokat és különbségeket előidéző okok vizsgálatával válnak érthetővé az eredményességhez vezető eljárások.

Leírás

Bármily furcsa is, a felnőttképzés nemzetközi összehasonlításának célja a hazai gyakorlat jobb megértése, fejlesztési lehetőségeinek feltárása. Mások eredményeit nézve azonban csak az azonosságokat, hasonlóságokat és különbségeket előidéző okok vizsgálatával válnak érthetővé az eredményességhez vezető eljárások. A könyv az ilyen vizsgálatokhoz ad alapot a „komparatisztika” elméleti és módszertani követelményei alapján.
Bevezetőjében szól e sajátosságokról, ezután bemutatja azokat a külföldi hatásokat, amelyek történelme során érték a magyarországi felnőttképzést, így jelenik meg lapjain az angol mintát követő szabadegyetem, a dán hatásra születő népfőiskola, a német felnőttképzés és a szovjet-orosz „kulturális forradalom” befolyása, majd néhány kezdeményezés a francia szociokulturális animáció, a svéd és finn tanulókör, az amerikai közösségfejlesztés hatására. Közben érthető lesz, hogy ezek a külföldi példák mennyire tudtak meghonosodni nálunk, vagy miért nem váltak részévé mégsem gyakorlatunknak. A könyv ezután a pedagógia és az andragógia sajátosságait hasonlítja össze.
A következő fejezet részletesen ismerteti a felnőttképzés európai és amerikai irányzatait a felvilágosodástól napjainkig. Ez a rész már csak részben érinti a hazai gyakorlatot, célja elsősorban a látókör tágítása a külföldi szakirodalom alapján. Hasonló célt szolgál a könyv ott is, ahol a felnőttképzés világkonferenciáit mutatja be 1949-től 1997-ig, érzékeltetve, hogy eredményes nemzetközi együttműködés ilyen tájékozottság nélkül lehetetlen.
A kiadvány zárófejezete önellenőrző kérdéseket ad azok számára, akik az egyetemen andragóógia szakos tanulmányaik közben foglalkoznak ezzel a tárgykörrel. Ám a könyv ajánlható minddazoknak, akik a felnőttképzés nemzetközi összefüggései iránt érdeklődnek.
 
Lektor: Győry Csaba, Németh Balázs 

Tartalom

Az összehasonlító felnőttképzésről
A felnőttképzés külföldön és hatása Magyarországra
Felnőttképzés Nagy-Britanniában
A dán népfőiskola és a felnőttoktatás
A német felnőttképzés
A Szovjetunió kulturális forradalma
A művelődés demokratikus átalakításának igénye Magyarországon
A francia szociokulturális animáció
A svéd és finn tanulókörök
Az Amerikából Európába átkerült közösségfejlesztés
Egy nemzetközi felmérés tanulságai
A pedagógia és az andragógia összehasonlítása
Az andragógia fogalmának elfogadtatása
A felnőttképzés fokozatos önállósulása
A pedagógia és az andragógia eltérő sajátosságai
A felnőttoktatás alapelvei
Lehetőség a pedagógia és andragógia közeledésére
Az összehasonlító pedagógia tanulságai az andragógia számára
Irányzatok a felnőttképzésben
Az ipari társadalmat megelőző kor irányzatai
A felvilágosodás liberális és emancipációs célú felnőttoktatása
A romantikus népművelés
Az ipari társadalom szükségleteihez igazodó irányzatok
A perszonalisztikus irány
A piacorientált irány
A politikai gazdaságtani irány
A társadalmi reformokat célzó irány
Az egzisztencialista felfogás
A humanista pszichológiai irány
A progresszív irány
A radikális irány
Az ipari társadalmat felváltó információs társadalom irányzatai
A kommunikatív irány
A konstruktivista irány
Az integratív irány
Az identitáselméleti irány
A felnőttoktatás világkonferenciái
Az első nemzetközi konferencia Dániában, Helsingőrben
A második konferencia Kanadában, Montrealban
A harmadik konferencia Japánban, Tokióban
A negyedik konferencia Franciaországban, Párizsban
Az ötödik konferencia Németországban, Hamburgban
A világkonferenciák összehasonlítása
A Magyar UNESCO Bizottság jelentése az V. Felnőttoktatási Világkonferencia előtt
Kritikus megjegyzések a magyar UNESCO Bizottság előrejelzéseiről
Önellenőrző kérdések