Olvasástanítás fonomimikával
Paraméterek
Szerző | Fazekasné Fenyvesi Margit |
Cím | Olvasástanítás fonomimikával |
Alcím | Komplex elvű fonomimika |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 122 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5946 18 9 |
A könyv egy 70 évvel ezelőtt politikai okokból megszüntetett, de előtte évtizedekig hatékony, motiváló és kedvelt olvasás-írástanítási módszert mutat be. Az elv ugyanaz, mint Kodály Zoltán szolmizáció kézjelei: a hang/betűt jelképező gesztus (fonomimika) mozdulata a gyermekeknek örömet okoz, gyorsabbá teszi a rögzítést, a differenciálást és az összeolvasást. |
|
|
Leírás
A könyv egy 70 évvel ezelőtt politikai okokból megszüntetett, de előtte évtizedekig hatékony, motiváló és kedvelt olvasás-írástanítási módszert mutat be. Az elv ugyanaz, mint Kodály Zoltán szolmizáció kézjelei: a hang/betűt jelképező gesztus (fonomimika) mozdulata a gyermekeknek örömet okoz, gyorsabbá teszi a rögzítést, a differenciálást és az összeolvasást. A komplexitás azt jelenti, hogy bár alapul Tomcsányiné Czukrász Róza módszerét vettük, de azt erősen átdolgoztuk, kiegészítettük, korrigáltuk. Megtartva Meixner Ildikó hang/betűtanítási elveinek egy részét, benne van még a fonológiai tudatosság fejlesztésének szándéka is, amihez egy algoritmus alapján minden hang/betű tanításához előkészítő és gyakorló módszertani anyagok, játékok tartoznak. A fonomimika módszere nem kötött tankönyvcsaládhoz, betű/hangtanítási sorrendhez, semmilyen eszközigénye nincs. Teljes szabadságot ad a felhasználásban mindenkinek, aki a hang/betű tanítást és az összeolvasás tanítását motiválóan, gyorsan és stabil eredményekkel kívánja megvalósítani.
Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2019.
Írta: Fazekasné Fenyvesi Margit
Lektor: Meggyesné dr. Hosszu Tímea, Dr. Nyitrai Ágnes
Kapcsolódó kiadványok:
Anyanyelvi nevelés, írás-olvasás előkészítés óvodás- és kisiskoláskorban
Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában
A beszédfejlődés segítése és a nyelvi tudatosság fejlesztése a sikeres olvasásért, a jó tanulásért
Tartalom
ELŐSZÓ
A KÖNYV TARTALMI FELÉPÍTÉSE
AZ OLVASÁSTANÍTÁS MÓDSZEREI
Történeti áttekintés
A jelen
AZ OLVASÁS KÉSZSÉGE ÉS AZ OLVASÁS KÉPESSÉGE
Az olvasástanulás feltételei
Az olvasástanítás előkészítése
Az egyes olvasástanítási módszerek olvasástanítást előkészítő törekvései
A KOMPLEX ELVŰ FONOMIMIKA
A gesztusnyelv hatékonyságának bizonyítása
A komplex elvű fonomimika alapjai
A hang- és betűtanítás menete a komplex elvű fonomimikával
HANG- ÉS BETŰTANÍTÁS KOMPLEX ELVŰ FONOMIMIKÁVAL
Az a hang/betű tanításának menete
Az á hang/betű tanításának menete
A b hang/betű tanításának menete
A c hang/betű tanításának menete
A cs hang/betű tanításának menete
A d hang/betű tanításának menete
Az e hang/betű tanításának menete
Az é hang/betű tanításának menete
A f hang/betű tanításának menete
A g hang/betű tanításának menete
A gy hang/betű tanításának menete
A h hang/betű tanításának menete
Az i, í hang/betű tanításának menete
A j hang/betű tanításának menete
A k hang/betű tanításának menete
A l hang/betű tanításának menete
A m hang/betű tanításának menete
A n hang/betű tanításának menete
A ny hang/betű tanításának menete
Az o, ó hang/betű tanításának menete
Az ö, ő hang/betű tanításának menete
A p hang/betű tanításának menete
A r hang/betű tanításának menete
A s hang/betű tanításának menete
A sz hang/betű tanításának menete
A t hang/betű tanításának menete
A ty hang/betű tanításának menete
Az u, ú hang/betű tanításának menete
Az ü, ű hang/betű tanításának menete
A v hang/betű tanításának menete
A z hang/betű tanításának menete
A zs hang/betű tanításának menete
A dz, dzs, q, w, x, y hang/betű tanításának menete
A dz hang/betű tanításának menete
A dzs hang/betű tanításának menete
A q hang/betű tanításának menete
A w hang/betű tanításának menete
A x hang/betű tanításának menete
A y hang/betű tanításának menete
ÖSSZEOLVASÁS TANÍTÁSA A KOMPLEX ELVŰ FONOMIMIKA ALAPJÁN
ÖSSZEGEZÉS
KÉPJEGYZÉK
SZAKIRODALOM