Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Olvasó a határon

Paraméterek

Sorozat Élményközpontú irodalomtanítás
Szerző Kamarás István
Cím Olvasó a határon
Alcím Az Iskola a határon fogadtatásának és befogadásának vizsgálata
Kiadó Pont Kiadó
Kiadás éve 2002
Terjedelem 261 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 9312 58 4
Eredeti ár:
2.950 Ft
2.655 Ft
Online kedvezmény: 10%

Az irodalmi művel találkozó olvasó határhelyzetbe kerül: amikor olvas, kilép a napi rutinból, kikapcsolódik, s lehetőséget kap arra, hogy átlépjen egy másik világba, egy másik dimenzióba, ami korántsem mindig történik meg: a határhelyzetbe kerülésből – ez minden olvasni tudó ember számára adva van – még nem következik a határ átlépése.

Leírás

Az irodalmi művel találkozó olvasó határhelyzetbe kerül: amikor olvas, kilép a napi rutinból, kikapcsolódik, s lehetőséget kap arra, hogy átlépjen egy másik világba, egy másik dimenzióba, ami korántsem mindig történik meg: a határhelyzetbe kerülésből – ez minden olvasni tudó ember számára adva van – még nem következik a határ átlépése. Ennek a határhelyzetnek a tanulmányozására ez esetben az Iskola a határon című Ottlik-regény olvasásának szociológiai-szociálpszichológiai vizsgálata adott alkalmat. A cím azt is sugallhatja, hogy Ottlik könyvének befogadása különös helyzetbe hozná olvasóit. Bár ezzel is lehet számolni – vagyis azzal, hogy ez a határhelyzet mennyiben tér el más efféle határhelyzetektől –, könyvem egyfelől arról szól, mi is történik az irodalmi mű és olvasója között az olvasás határhelyzetében, másfelől pedig az Ottlik által ábrázolt határhelyzetnek befogadásáról (fogadtatásról, értelmezéséről és hatásáról). Mint az irodalmi mű és az olvasó kapcsolatát vizsgáló kutató, azt tapasztaltam, hogy az az olvasó képes átlépni, s gazdagodva, személyében továbbépülve visszatérni a mindennapok világába, aki már valamennyire gyakorlott az átlépésben.
 
(Kamarás István)
 
Pont Kiadó, 2002.
Élményközpontú irodalomtanítás-sorozat
Írta: Kamarás István
Lektor: Fűzfa Balázs, Korda Eszter, Nagy Attila, Veres András
Sorozatszerkesztő: Fűzfa Balázs

Tartalom

1. A kutatás céljáról és módszeréről

1.1. A kutatás célja

1.2. Kutatási témák és módszerek

2. A regény szakmai recepciója, kultusza és kanonizációja

2.1. Áttekintő kép

2.2. Értelmezési keretek: a regény szakmai recepciója, kultusza és kanonizációja

2.3. Az Ottlik-kultusz

2.4. Az Iskola a határon kanonizációja a tankönyvekben

3. A regény hozzáférhetősége és olvasottsága

3.1. Hozzáférhetőség

3.2. A regény olvasottsága 1968-ban és 1973-ban könyvtárhasználók körében

3.3. A regény olvasottsága 1999-ben és 2000-ben

4. Olvasói horizont

4.1. Ottlik ismertsége

4.2. Az olvasói beállítódásnak a regény befogadása szempontjából kedvező volta

4.3. Az értékrend

5. Olvasási folyamat

5.1. A mű-befogadó viszony

5.2. Az élmény alakulása

5.3. A megértés alakulása

5.4. A szereplőkhöz való viszony alakulása

5.5. Az értelmezés alakulása

5.6. Összegzés

6. A regény fogadtatása és hatása

6.1. Általános benyomások

6.2. Elfogadás és elutasítás

6.3. Hatás

6.4. Rokonszenvezés és azonosulás a szereplőkkel

7. A regény értelmezése

7.1. Átfogó értelmezések

7.2. A felkínált értelmezések megítélése

7.3. Szövegrészletek értelmezése

8. A regény újraolvasása

8.1. Mindennapi tapasztalatok

8.2. Olvasáslélektani tapasztalatok

8.3. Jauss modellje

8.4. Az Ottlik-regény újraolvasás-vizsgálatában alkalmazott módszerek

8.5. Az általános benyomások változása

8.6. A regény fogadtatásának, hatásának és értékelésének változása

8.7. A szereplők megítélésének változása

8.8. A „makro-szintű” értelmezések változása

8.9. A „mikro-szintű” értelmezések változása

8.10. Összegzés

9. Összegezés és kitekintés 188

9.1. Az értékelést, hatást és értelmezést befolyásoló tényezők szerepe az Iskola a határon befogadásában

9.2. Az Iskola a határon és az „átlagolvasó”

9.3. A vizsgált csoportok befogadói viselkedésének sajátosságai

9.4. Sajátos olvasási beállítódással jellemezhető csoportok vagy értelmező közösségek

9.5. Kitekintés

10. Felhasznált szakirodalom

11. Függelék

11.1. Kérdőív Ottlik Géza Iskola a határon c. regénye befogadásának vizsgálatához

11.2. Kérdőív a befogadás folyamatának vizsgálatához

Reader on the Frontier

Research of the reception and recipience of School on the horizon. Summary