Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Összehasonlító konduktív pedagógia

Paraméterek

Szerző Hári Mária
Cím Összehasonlító konduktív pedagógia
Alcím 2., bővített kiadás
Kiadó MPANNI
Kiadás éve 2008
Terjedelem 224 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 00 8572 4
Ár:
4.400 Ft

Az Összehasonlító konduktív pedagógia korábbi (1998) kiadása után most újabb formában kerül az olvasóihoz. Az új kiadás egyes kiegészítésekkel és anyagának felépítésében módosult.

Leírás

Az Összehasonlító konduktív pedagógia korábbi (1998) kiadása után most újabb formában kerül az olvasóihoz. Az új kiadás egyes kiegészítésekkel és anyagának felépítésében módosult. A konduktív nevelési (konduktív pedagógiai) rendszer több éves elméleti és gyakorlati tanulmányozását követően, célunk most kitekintés a különböző egyéb szemléletekre, módszerekre, látókörünk kiszélesítése. A konduktív nevelés jellegzetességénél, komplexitásánál fogva sok diszciplína összetevőivel hasonlatosakat tartalmaz, esetleg más összefüggésekben. Megismerünk ortopédiai, neurofiziológiai orientációjú, pszichomotoros- és csoportterápiákat, megismerkedünk a humanisztikus és a kognitív pszichológia hatásaival, relaxációs technikákkal, a pedagógiai szemlélet-változásokkal, valamint egyes, az észlelés, a beszéd tanulásával foglalkozó eljárások alapelveivel. Érdekes a konduktív nevelési rendszer alapelveinek és gyakorlatának ezen szemléletek és módszerek tükrében történő megismételt tárgyalása. Rögtön meg kell állapítanunk, hogy a konduktív pedagógiához hasonlóan, egységként működő intézményt másutt nem találunk, a világon mindenütt felosztották a rehabilitáció feladatait és megkülönböztetnek orvosi‚ pedagógiai és szociális rehabilitációt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy rehabilitációs intézmény több szakminisztérium felügyelete alá tartozik, több helyről kapja az ellátását és különböző képzettségű, egymástól független szakemberek oldják meg a rehabilitáció feladatait. A mozgássérültek orvosi rehabilitációját régebben elsősorban ortopédek irányították, ma a központi idegrendszeri eredetűen sérültek orvosi rehabilitációját inkább neurológusok, gyermekneurológusok irányítják. A pedagógiai rehabilitáció alatt az alsófokú, középfokú és szakoktatást értik, illetve azt az oktatást, amelyet a gyógypedagógia nyújt. A szociális rehabilitáció elsősorban rokkantjáradék, nyugdíj odaítéléséből, segédeszközök, lakás, esetleg védett munka biztosításából állt. Az idők folyamán talán a legnagyobb változás a szociális rehabilitáció területén észlelhető. Változott a rehabilitációval kapcsolatos szemlélet: az integráció, szegregáció, normalizáció, inkluzió, valamint a fogyatékos, hátrányos helyzetű, rokkant, diszfunkciós fogalmak váltak ismeretessé vagy nyertek más, új tartalmat. Az orvosi és pedagógiai rehabilitáció szociális orientációjúvá vált.
 
Lektor: Peja Márta

Tartalom

BEVEZETÉS
A MOZGÁSSÉRÜLTEK ORVOSI REHABILITÁCIÓJA
SPECIÁLIS PEDAGÓGIAI JELLEGŰ MEGKÖZELÍTÉSEK
ÓKOR
KÖZÉPKOR
AZ ÚJKOR, A RENESZÁNSZ, A HUMANIZMUS
A XVII. SZÁZAD EMPIRIZMUSA ÉS RACIONALIZMUSA
XVIII. SZÁZAD
Rousseau
Basedow
Pestalozzi
XIX. SZÁZAD
Fröbel
Schreber
Itard
Seguin
Guts Muths
Jahn
Ling
A XX. SZÁZAD ELSŐ NEGYEDE
Torna
Az oktatás humanisztikus megközelítése
Az új nevelés, pszichoedukáció
A XX. SZÁZAD MÁSODIK NEGYEDE
Freinet
Montessori
Decroly
Ferri
Steiner
Pavlov
Bechterew
Watson
Thorndike
Skinner
Eysenck
Behaviorizmus
AZ ANALITIKUS TORNA
A SZINTETIKUS TORNA
Drobil
AZ IZOMTORNA KRITIKÁJA
AZ IZOMZAT FIZIKAI TULAJDONSÁGAINAK FELHASZNÁLÁSA
Förster
Deaver
PHELPS
Francia módszerek
KABAT
ROOD
FAY
DOMAN-DELACATO
VOJTA
BOBATH
Pszichoszomatikus szemlélet
Emocionális motívumok
A csoporthatás kihasználása a nevelésben és gyógyításban egyaránt
A pszichomotoros torna elemei
Del Sarte
EURHYTHMIA
Jacques-Dalcrose
Eutónia, G.Alexander
Testkultúra, kifejező-torna, Bode
Térgimnasztika, táncírás, Laban
PSZICHOTONIKUS REEDUKÁCIÓ
Orff
Kodály
Nordoff Robins
CSOPORTOS FOGLALKOZÁSOK A PSZICHOTERÁPIA TERÜLETÉN
CSOPORTTERÁPIÁK AZ EMOCIONÁLIS HATÁS ÉS AZ AKTIVITÁS FELHASZNÁLÁSÁVAL
Moreno
Lewin
Berne
Goldstein
Perls
PSZICHOANALITIKUS JELLEGŰ CSOPORTTERÁPIÁK
AZ ALAKLÉLEKTANI IRÁNYZAT
A TUDATALATTI ÉS A TUDAT PSZICHOLÓGIÁJA
A tudatalatti
A fenomenológia
A KÖZBENSŐ TÉNYEZŐ, A TANULÁS KOGNITÍV ASPEKTUSA
Alexander
Feldenkrais
Spazmus elleni eljárások
Schultz
Jacobson
Individuálpszichológia
Logoterápia
A humanisztikus pszichológiák
Piaget
Vigotszkij
A kognitív nevelés, metakognitív intervenció
Feuerstein
Bruner
Dinamikus értékelés
Frostig
Képességfejlesztés – ability training
Frostig-féle látási észlelés fejlődési teszt
A szenzomotorikus fejlődés
A fejlődés szekvenciái
Ayres
Ayres gyermekközpontú foglalkozási-, fizio-, beszéd- és nyelv-terápiája
Luria
NEUROHABILITÁCÓ
Katona
ÚJABBAN ISMERTETETT KEZELÉSMÓDOK
KONDUKTÍV NEVELÉS
AZ INDIREKT MEGKÖZELÍTÉS
ORTHOFUNKCIÓS SPONTANEITÁS
A helytelen és helyes intendálás
Az ellenőrzött input
A tanultak transzferje
Az aktív tanulás szükségessége
A cselekvés neurofiziológiája, intenció, cél
Az intenció idegi korrelátuma
RENDSZER JELLEG. PROGRAM
A FACILITÁCIÓ
Az intendálás
A ritmikus intendálás hatásai
A beszéd sokirányú segítő hatása
Az ideomotor effektus .
A MEGFIGYELÉS, VIZSGÁLAT
Viselkedés
Hallás, látás, beszédértés, beszéd
Észlelés
A mozgás konduktív megfigyelése (feladatsor végzése során)
Általános megfigyelés
Fekve
Helyzetváltoztatási funkciók
Ülés
Állás, járás
JEGYZETEK
FELHASZNÁLT ÉS AJÁNLOTT IRODALOM
NÉV- ÉS TÁRGYMUTATÓ