Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Osztályfőnöki műhelytitkok

Osztályfőnöki műhelytitkok Katt rá a felnagyításhoz
Szerző Bíró Ibolya
Cím Osztályfőnöki műhelytitkok
Alcím Azoknak, akiknek a gyerek a fontos, avagy a patrónussá válás rögös útja
Kiadó Flaccus Kiadó
Kiadás éve 2005
Terjedelem 168 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 9412 35 x
Ár:
1.680 Ft
Az oktatási rendszer folyamatos változása miatt napjainkra a nevelés lényegesen kisebb hangsúlyt kap, illetve az értékek átrendeződtek. Ez arra kényszerít bennünket, hogy néhány alapfogalmat újraértelmezzünk, más megvilágításba helyezzünk.

Leírás

Az oktatási rendszer folyamatos változása hangsúlyeltolódásokat idézett elő, s napjainkra a nevelés lényegesen kisebb hangsúlyt kap, illetve az értékek átrendeződtek. Ennek tudatosulása arra kényszerített bennünket, hogy néhány alapfogalmat újraértelmezzünk, más megvilágításba helyezzünk.
Az osztályfőnöki munka átértékelése igényének az alapvető oka az, hogy a megváltozott társadalmi és szociális kihívásoknak nem tudnak a jelenlegi nevelési módszerek és rendszerek megfelelni. A hagyományos osztályfőnöki szerep átértékelődik, patrónus és gazda lesz egyszerre a gondjára bízott közösségben. Nem főnöke, hanem társa, nem kiszolgálója, hanem együttműködő partnere, nem adminisztrátora, hanem nevelője osztályának.
Az osztályban folyó nevelés irányítóját nevezzük patrónusnak. Egyetlen lényeges kompetenciája, hogy törődjön a gyerekek lelki és testi egészségével, gondoskodjon arról, hogy az osztályában folyó oktató-nevelő folyamat harmonikus legyen. Ancsel Éva szavai szerint: „az egyik szemével olyannak látja a gyermeket, amilyen most, de a másikkal azt is meglátja, mivé lehet”.
 
Kedves Kollégánk!
 
Mi az, amit ne keressen a könyvünkben? Receptet! Azt valljuk ugyanis, hogy ahány pedagógus, ahány tanuló, ahány közösség, mind-mind más problémával küzd, s a megoldási módok is eltérnek egymástól. Minden pedagógus egy egyéniség, miként minden iskolának napjainkban egyedi, sajátos arculata kell, hogy legyen. S ha ez igaz, akkor még relatíve hasonló szituációk sem oldhatók meg egyazon módon. M. Kálmán 6. osztályos vagy T. Anikó hetedikes problémái, gondjai, tanulási nehézségei, szabálytudatának hiányos volta csak helyben, a felelős pedagógus – és esetlegesen szakemberek – bevonásával oldható meg.
Ugyanakkor ötleteink, javaslataink, módszertani útmutatásaink azt szolgálják, hogy a diákok bizalommal, bátran forduljanak pedagógusaikhoz, a szülők és a tanárok közötti viszony élőbb legyen, a tanár pedig – éppen a szabályrendszer biztos ismeretében – magabiztos, erős irányítójává váljon annak a csoportnak, amelyet rábíztak, s éveken keresztül jó kormányos módjára tudatosan vezetnie kell. Forgassa olyan haszonnal és örömmel munkánkat, amilyennel azt Önnek összeállítottuk!
 
Kollegiális üdvözlettel: a szerzők
 
Szerkesztette: Szilágyi Imréné

Tartalom

Bevezető gondolatok
Az osztályfőnöki szerep átértékelődése
Változó közoktatás, átalakuló pedagógus-szerep
A pedagógia varázslatai
Új jelenségek az iskola világában
Új szerep, új feladatok
A patrónus a pedagógiai hatásrendszer koordinátora
A patrónus sikerességét befolyásoló tényezők
Értékvesztés, értékválság
Személyi alkalmasság
A tanítványok ismerete
Kapcsolat a szülőkkel 
A felelősségmegosztás
Az értékelés
A patrónus pedagógiai feladatai
Az 5. és a 6. évfolyam
A 7. és a 8. évfolyam  
Ötletek feldolgozható témákra, jó tanácsok
Esetek, esettanulmányok, avagy sikerek és bukások, eredmények és kudarcok a patrónusi munkában
Felhasznált irodalom