Bölcsődei nevelés
A Montessori-pedagógia nem a tekintélyre alapozza a nevelői hatást, mert azt nem tekinti hatékonynak, hanem ötletes fejlesztő módszerekre. Ehhez motiváló, az érzékszervi fejlődést kreatívan támogató játékos eszközöket dolgoztak ki a gyermeket számára, és olyan módon építették fel a környezetét, hogy az mindenben a gyermek sajátosságaihoz igazodjon.
Amikor egy baba világra jön, természetes, hogy telve vagyunk várakozással – féltve óvjuk őt, és gondoskodunk róla. Ezek mellett fontos az is, hogy békés, nyugodt környezetet teremtsünk a számára, bátorítsuk felfedezőkedvét, fejlesszük figyelmét, és megtanítsuk koncentrálni. A Maria Montessori pedagógiáján alapuló könyv ötleteket és gyakorlatokat ajánl a szülőknek a születéstől a baba 15 hónapos koráig.
A kötetből világosan kiderülnek a Montessori-módszer alapelvei és azok gyakorlatba ültetésének lehetőségei a gyermek különböző fejlődési szakaszaiban. A kulcsfontosságú gondolatok kiemelésével segítséget nyújt a gyakorló szülőknek, bölcsődei gondozóknak, óvónőknek, tanítónőknek és tanároknak saját gyakorlatuk átgondolásához. Továbbá hasznos olvasmány a gyermeknevelés területén tanulmányokat folytató leendő szakemberek, azok képzői, tanácsadók és iskolavezetők számára.
A szükséges szeretet azokat a folyamatokat tárja fel, amelyek révén a szeretet életünk első éveiben döntő hatással van agyunk fejlődésére. Ezáltal érthetővé válik, hogy a csecsemők és szüleik közötti korai interakciók miért okozhatnak hosszantartó és súlyos következményeket.
Forrai Katalin könyve Kodály Zoltán nevelési elveire épül és kiegészítője az Ének az óvodában című könyvnek. A szerző a 255 dalt, illetve mondókát az anya és gyermek bensőséges kapcsolatára építve, a néphagyományból válogatta össze.
Könyvünk elsősorban gyógypedagógusoknak és gyógypedagógus hallgatóknak szól. Azoknak, akik szívesen foglalkoznak, illetve foglalkozni szeretnének a kisebb, sérült gyermekek fejlesztésével, szocializációjával.
A gondozás és az ebből „kinövő” munka jellegű tevékenységek – a szabad játék és a gyermeki tanulás mellett – a kisgyermeknevelésnek, így az óvodai nevelésnek is alapvető eszközei. A mindennapi gyakorlatban – sok esetben – kezd eltűnni, megkopni. Nem szabad és nem is érdemes elhanyagolni!
Ez a könyv elsősorban azoknak a szülőknek szól, akik hallássérült gyermek(ek)et nevelnek, csecsemőkortól akár iskoláskorig. Ugyanakkor nagy segítséget nyújthat a hallássérült gyermekekkel foglalkozó korai fejlesztő gyógypedagógusoknak is, akik sok-sok ötletet meríthetnek a könyvből. Miután a szerző erősen épít a minden gyermekre vonatkozó lélektani ismeretekre, ugyancsak haszonnal forgathatják a más fogyatékossággal élő kisgyermekekkel foglalkozó szakemberek is.
E számos kiadást megért versantológia csokorba gyűjti az egy-két évesek számára zeneiségükkel ható versikék és a két-három éveseknek szóló ritmusjátékok, népi mondókák legjavát.
Forrai Katalint a legkisebbeknek, az éppen eszmélő, egy-, két-, hároméveseknek szóló dalokból, mondókákból olyan anyagot állított össze, mely a kezdő szülőknek és gyermekeiknek segít abban, hogy örömmel és szívesen mondjanak verset és énekeljenek, meghitt hangulatot teremtsenek.
A bölcsődéskorú gyermekek körében számos jeles napról megemlékezünk – a gyermekek születés- és névnapja mellett. A szerző egy csokorba szedte a hagyományos magyar ünnepeket és más emlékezetes napokat, néhány ötlettel kiegészítve. A jeles napokhoz azokat a bölcsődei tevékenység-kezdeményezéseket kapcsolta, amelyeket a leginkább odaillőnek talált.
Sándor Ildikó hiánypótló összeállítása az ősi, mozgással párosuló bizalmi játékokat gyűjtötte csokorba. Sándor Ildikó néprajzkutató, pedagógus a 2005-ben kiadott Tücsökringató című gyűjtemény sikere nyomán vállalkozott a folytatásra. A kilencven újabb ölbeli játékot a kiadó kisgyermekes családoknak, bölcsődei kisgyermek-nevelőknek, óvónőknek ajánlja.
Ez a könyv kezdő és gyakorlott kisgyermeknevelőknek is segítséget nyújthat, hiszen a családlátogatástól a gyermekek tevékenykedtetéséig, az adminisztrációs kötelezettségektől a minőségbiztosításig minden tartalmat megtalálhatnak benne, amely egy gyermek intézménybe lépésétől a nevelési év lezárásig szükséges lehet.
A közétkeztetők kézikönyve könyvsorozat III. kötete ajánlott mindazoknak, akik munkájuk, életük vagy tevékenységük révén kapcsolatba kerülnek a bölcsődés és az óvodás korosztályok étkeztetésével, élelmezésével.
A Kisgyermeknevelők tevékenységkalendáriuma és a Jeles napok a bölcsődében című kiadványok után itt a folytatás a tapasztalt kisgyermeknevelő, Láng-Csóka Éva tollából: Minden napra egy ötlet – kisgyermeknevelőknek.
A kiválasztott szövegek a nyelv ünneplő ruhájába öltözve szólnak az élet dolgairól: a közös játékokról, fantáziavilágról, az emberekhez, az állatokhoz, a természethez és a tárgyakhoz fűződő viszonyainkról, ünnepekről és hétköznapokról. A tematikus elrendezés segíti a kisgyermeknevelőket, az óvodapedagógusokat és a szülőket abban, hogy hangulathoz, évszakhoz, tevékenységhez, az aktuális érdeklődéshez tudjanak mondókákat, verseket, meséket választani.
A Montessori baba Maria Montessori nevelési elvei alapján mutatja be, hogy neveljük szeretettel, tisztelettel, megértéssel és bámulatos nyugalommal a kisbabánkat az első életévében. Gyakorlatias javaslatok százait tartalmazza, amelyek segítenek az olvasónak, hogy megértse, mi történik a kisbabájával, és hogy támogathassa tudatos jelenlétével a baba tanulását és fejlődését.
Simone Davies tanácsai segítségével békés és nyugodt hangulatot teremthetsz otthonodban, és így a kis, bölcsis „gézengúzzal” az életet nem fárasztó feladatok sorozatának, hanem a felfedezés és kíváncsiság boldogító időszakának élheted meg. A Maria Montessori elveire épülő több száz gyakorlati ötlet segítségével ráébredhetsz, hogyan táplálhatod a kicsik természetes kíváncsiságát: a picibe vetett bizalomtól a rácsodálkozás élményének erősítéséig.
A mesélést nem lehet elég korán kezdeni. Ma már mindannyian tisztában vagyunk azzal, mennyire fontos szerepet játszik a gyermek korai fejlődésében a mesélés, az odafigyelés, a közvetlen fizikai kontaktus. Nap mint nap tapasztaljuk, hogy a televízió, a számítógép vagy más gépi hang és kép éppúgy nem tudja pótolni az emberi szót, mint ahogyan az elektromos hinta az érintést.
A Pöttöm Park beszélgetős, beszéltetős, beszédindító könyv 2-4 éves gyermekeknek. A mindennapi pörgés, a ránk zúduló napi többezer vizuális és megannyi más inger még a felnőttek számára is megterhelő, a kisgyermekek anyanyelvi fejlődésére pedig egyértelműen negatív hatást gyakorolnak. Mindez abban a 0-7 éves kor közötti időszakban történik, amikor az érési folyamatok a legintenzívebbek, ezért a gyermekek életének ezen szakasza igen hangsúlyos!
A Pöttöm Park első részében elindultunk a beszédfejlődés útján. Most, a második kötetben a következő szintre lépünk, így még több, még változatosabb szórakoztató beszéltetős, beszélgetős játékos feladat érkezik! A kisgyermekek játszva ismerik meg a világot, a játék a környezetük felfedezéséről, a tapasztalásról szól, így a játék egy igen intenzív tanulási folyamat is egyben. Ebben, a könyv segítségével szakszerűen vezetett játékban lesz társatok a Pöttöm Park 2.!