Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Óvodások

Paraméterek

Sorozat Ranschburg Jenő művei
Szerző Ranschburg Jenő
Cím Óvodások
Kiadó SAXUM Kiadó
Kiadás éve 2012
Terjedelem 372 oldal
Formátum A/5, keménytáblás
ISBN 978 963 248 196 8
Ár:
4.500 Ft
4.050 Ft
Kedvezmény: 10%

A kötet olvasmányos, könnyen érthető stílusa lehetővé teszi, hogy hozzáértők és laikusok, szülők, nagyszülők és pedagógusok egyaránt élvezettel és haszonnal forgathassák.

Leírás

A tanulmánykötet első része az önálló személyiség, az „én” megszületését és fejlődését írja le attól a pillanattól kezdve, hogy a gyermek a tükörben felismeri és megnevezi Önmagát. A veleszületett temperamentum, a szociabilitás, az önkontroll és az önértékelés kérdéskörei is „terítékre kerülnek”. Szó esik azokról a legáltalánosabb tényezőkről is, melyek meghatározó jelentőségűek lehetnek a személyiségfejlődés szempontjából (p1. fiúnak vagy lánynak született-e a gyermek, hányadik testvérként, milyen temperamentummal stb.). A további fejezetek témája az a folyamat, amely során a kisgyerek társadalmi lénnyé érik: lassan elsajátítja a mindenkori „másik”-hoz való viszonyulások bonyolult rendszerét. Kortárs kapcsolatok építésén keresztül válik egyre gyakorlottabbá a közösségi életben. Kiemelt jelen tősége lesz a játéknak, a jószívűségnek, a vetélkedésnek és az agressziónak. Az óvodáskor idején rajzolódik ki – szerencsétlen esetben – az agresszív gyermek portréja. A szerző leírja azokat a nevelési módszereket; amelyek az ilyen gyermeket letéríthetik arról a fejlődési pályáról, amely beavatkozás híján a társadalom peremére vezetné őt. Végül külön fejezet taglalja az óvodáskorúak barátságát, az első olyan személyes kapcsolatot, amelyben az ember korosztályának egy korábban ismeretlen tagja felé irányítja érdeklődését, szeretetét. A tanulmányok olvasmányos, könnyen érthető stílusa lehetővé teszi, hogy hozzáértők és laikusok, szülők, nagyszülők és pedagógusok egyaránt élvezettel és haszonnal forgathassák.
 

Tartalom

Bevezető
Az óvodáskor magatartási és személyiségproblémái
A világ megismerése óvodáskorban
Előszó
1. fejezet – Az óvodáskori gondolkodás korai jellemzői
A rajz és a játék
A szimbólumok világa
A szimbolikus játék
Játék és utánzás
A rajzolás
2. fejezet – A nyelv és a gondolkodás
A szó és a fogalom
A beszéd fejlődése
1. A tagadás
2. A kérdőszavak
3. A háromszavas mondatok
4. A bővített mondat
5. A nyelv szociális funkciója
6. A nyelv viselkedés-szabályozó funkciója
A mennyiség és az idő fogalma
A mennyiségfogalom
Az idő fogalma
1. A szukcesszivitás
2. A tartam
3. A szukcesszió és a tartam közötti kapcsolat.
4. A sebesség
Az intuitív logika
1. A „láncszemszerű” (concatenative) gondolkodás
2. A szinkretizmus
3. Az osztályozás problémái
4. Az előfogalmi okság (transzdukció)
3. fejezet — A gyermeki világkép
A világ közepén (az óvodáskori egocentrizmus)
Az artificializmus
1. A teljes artificializmus
2. A vegyes artificializmus
3. A természeti artificializmus
A megelevenítő gondolkodás és a szándékosság
A gyermeki realizmus
A cél-okság és a hasznosság elve
A mágikus világkép
4. fejezet – Az óvodáskori intelligencia
Az intelligencia fogalma és mérése
Az IQ-értékek stabilitása
Öröklött vagy szerzett
A családi háttér
Az intelligens óvodás
Az IQ és a valódi világ
Az én... és a másik
1. fejezet – Az én
Az „én” kialakulása és fejlődése
1. A baba magára ismer
2. Az „énkép” fejlődése óvodáskorban
3. A tulajdonított „én”
4. A „felettes én”. Az erkölcs óvodáskori fejlődése
Erkölcsi ítéletek és erkölcsi viselkedés
5. Önkontroll
6. Önértékelés
7. Temperamentum
A) Aktivitási szint
B) Közeledés vagy visszahúzódás
C) Alkalmazkodás
D) A reakció intenzitása
E) Eltéríthetőség
F) A hangulat minősége
8. Szociabilitás
9. Lányok és fiúk
Viselkedésbeli különbségek
A) Verbalitás és téri orientáció
B) Agresszivitás
C) Szociabilitás és gondoskodás
D) Aktivitás-passzivitás
A nemi szerepek szocializációja
2. fejezet – ... és a másik
1. A felnőtt-gyermek kapcsolatok
A) „A legfontosabb másik”
A szeretetteljes viszony
B) Apa és gyermeke
Apa nélkül
C) A pedagógus
a) Ragaszkodás
b) Elismerés
c) Elfogadás
d) Elutasítás
C) A szociális megismerés
A „másik”-ról alkotott kép
A kommunikáció
2. Kortárskapcsolatok
A) Testvérek
B) Interakciók a csoportban
1. A játék
2. Jószívűség és vetélkedés
3. Az agresszivitás
Az agresszív óvodás
4. A barátság
1. sz. melléklet
Az eredeti Binet-skála óvodáskori tételei
2. sz. melléklet
A Wechsler-teszt tételeire hasonlító feladatok
B. Nemverbális skála
Felhasznált irodalom