Egészségnevelés
Az egészségnevelés (healht education) – a WHO meghatározása szerint – tudatosan létrehozott tanulási lehetőségek összessége, melyek segítik az egyént és a közösséget egészségük előmozdításban tudásuk bővítésével, életmódjuk, magatartásuk alakításával. Az egészségnevelés több tudomány-területet ölel fel: orvostudomány, pedagógia, pszichológia, neveléstudomány és szociológia. Figyelembe veszi az ember biológiai állapotát (testi, szervezeti egészségét) csakúgy, mint a lelki (szellemi, érzelmi, törekvéses) tulajdonságait és a társadalmi együttélésből adódó szociális státuszát (anyagi-gazdasági helyzetét, családi harmóniáját, társadalmi beilleszkedési zavarait) és ezek együttes hatás-rendszerében ítéli meg tennivalóit. Célja, hogy az egészségkulturális szint emelésével, az életmód formálásával elősegítse egyrészt az egészség kialakítását, megtartását, a betegségek megelőzését, másrészt, hogy a betegek egészségi állapota mielőbb helyreálljon.
A könyv a neves szociológus egészségszociológiai kutatásainak eredményeit foglalja össze. A kötet a társadalmak egészséges működésének alapvető feltételeit tárgyalja, tudományos alapossággal, mégis közérthető nyelven, a széles olvasóközönség érdeklődésére számot tartva.
Ez a könyv jól érthető felvilágosító szöveggel, lépésről-lépésre haladó illusztrációs anyagokkal, grafikonokkal és kérdés-felelet táblákkal kiegészítve magyarázza meg a szex és a szexuális fejlődés mechanizmusát, megtárgyalja az alakuló kapcsolatok, a családi élet és a változásokhoz való alkalmazkodás érzelmi vonatkozásait, és szembeállítja a szex tényeit a mítoszokkal.
E könyv a tuberkulózisról szól, ám egy kicsit másképpen, mint a hasonló témájú könyvek. De miért másképpen? Talán azért, mert nem szeretne szakkönyv lenni. Inkább olvasmány, ami úgy tanít, hogy közben kellemesen szórakoztat is. A gümőkór története kapcsán megismerkedhetünk az orvostudomány történetével és az orvoslást övező kultúrával.
Az allergiás kisdiák egészségének megőrzésében nemcsak a szülőkre, hanem a pedagógusokra, sőt az osztálytársakra, a barátokra és magára a gyermekre is felelősség nehezedik. A szakavatott allergológus szakorvos szerzőpáros tollából született könyvecske szilárd kapaszkodóul szolgál a betegség elleni küzdelemben, így mindannyiuk polcán méltán helyet érdemel.
A könyv az álmatlanság témakörét teljes mértékben a mindennapi gyakorlat oldaláról közelíti meg. Az olvasó részletes betekintést kap arról, milyen is az egészséges alvás, miért fontos, hogy kialudjuk magunkat, és milyen nemkívánatos lelki és testi következményekhez vezethet a tartós alváshiány. (Második, átdolgozott, bővített kiadás.)
A köznevelési intézmények korszerű egészségnevelése nemcsak a pedagógusok hivatásába integrálható tevékenység, hanem az iskolai védőnők, iskolaorvosok, iskolapszichológusok feladata is. Ez a kötet nagyban hozzásegíti az összes felsorolt hivatást ahhoz, hogy egymást kölcsönösen jobban értsék, megértsék, és élvezzék a közös munka, közös nyelv előnyeit, de egyúttal ki-ki jobban megtapasztalja saját kompetencia határait is.
A fizikai aktivitás és a sedens viselkedés minden területét (közlekedés, iskola, munkahely, szabadidő, otthon) elemző többszintű modellek jobb, kontextusra szabott beavatkozásokhoz, azaz intervenciók kidolgozásához kínálnak lehetőségeket. Ebben rejlenek azok a nevelési eljárásmódok, amelyeket javasolt kiaknázni mind a gyermekek, mind a fiatalok és a felnőttek körében.
A könyv írója, Karen Bryant-Mole évekig tanárként dolgozott, már számos népszerű tudományos ismeretterjesztő könyvet írt gyerekeknek.
A kötet nemcsak a pedagógusok számára szolgálhat értékes kézikönyvként, hanem haszonnal forgathatják a más területeken dolgozó segítő foglalkozásúak is, ha szeretnék az egészségfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmakat megismerni, valamint gyakorlati példákon és feladatokon keresztül elsajátítani a színtér-alapú egészségfejlesztés módszereit.
A tankönyv az egészségügyi szakmacsoportos alapozó oktatás kerettantervének és az új érettségi követelményeinek megfelelően tárgyalja az egészségkultúra, az egészséges életmód, életvitel témaköreit, az egészség fenntartását befolyásoló tényezőket. Fontos szerep jut a betegségek megelőzését elősegítő magatartásnak, az egészségfejlesztésnek, és szó esik a médiatudatosságról is.
Az egészség megőrzése tudatos tevékenységet igényel – a könyv ehhez nyújt útmutatást. Célja alapokat adni az egészséges életvezetéshez: a helyes táplálkozási szokások, a szabadidős tevékenység, a mentális és fizikai aktivitás, a párkapcsolat kialakításához, a rizikómagatartás elkerüléséhez, az egyéni képességek, az egészségmagatartás fejlesztéséhez, az egészségkultúra növeléséhez.
A könyv elsődleges célja, hogy három tematikai egységben, teret adva a különböző tudományterületek jeles képviselőinek, az elmélettől a kézzelfogható gyakorlati feladatokig bezárólag mutassa be az egészségfejlesztést, s azon belül különösképpen a kortársoktatás módszertanát.
Az egészségszociológia, a népesedési folyamatok, valamint az éghajlatváltozás területén megjelenő új kihívások egymással összefüggnek, és közös okokra vezethetők vissza. A kötet arról szól, hogy a holisztikus szemléletmód hogyan járulhat hozzá az egyén és a társadalom betegségeinek megértéséhez és gyógyításához.
Égető szükség van a holisztikus, más szóval az egész embert figyelembe vevő szemléletű, az életmódra irányuló ismeretterjesztésre, tanácsadásra. Az életmód megváltoztatásával a civilizációs krónikus betegségek megelőzhetők, vagy megjelenésük jócskán eltolható, illetve a már kialakult kórképek is gyógyíthatók.
„Kétségtelen tény, hogy a láb nem »létfontosságú szerv« abban az értelemben, ahogyan a szív, a tüdő vagy a máj; ám a rossz bánásmódban részesített láb éppoly biztosan rövidíti meg az életet, mint egy szívroham” – vallja Desmond Morris neves etológus, író...
A könyv a fejlődéssel, gondozással, táplálással kapcsolatos alapvető ismereteket foglalja össze, amelyet egyaránt ajánlunk hallgatónak, végzett szakembereknek, szülőknek, nagyszülőknek.
A könyv a cukorbetegséggel összefüggő oktatási, ismeretátadási és társadalmi kérdések néhány szempontját mutatja be.
Bizonyára mindenki, aki egyszer maga is átélte a fogfájás kínzó élményét, szeretné gyermekeit megóvni ettől a szenvedéstől. Annál is inkább így van ez, mert mindenki tudja, milyen nagy az egészséges fogak jelentősége szervezetünk egészségi állapota szempontjából, mivel a rossz fogak sokféle betegséget okozhatnak.