Oktatáskutatás a 21. században–sorozat
A 21. századra az oktatásügy folyamatainak összefüggésrendszere kitágult, komplexitása megsokszorozódott, a neveléstudomány hatóköre a vizsgálatok diszciplináris, tematikus és térbeli kereteit tekintve túllépett az osztálytermi folyamatokon. Az oktatási rendszerek dinamikusan növekednek, egyre több társadalmi és életkori csoportot érnek el, ráadásul szervezetileg is igen sokszínűvé válnak, miközben nem feledkezhetünk meg történeti útfüggőségükről sem. A könyvsorozat az oktatáskutatás friss eredményeit mutatja be. (sorozatszerkesztő: Prof. Dr. Pusztai Gabriella)
A zenei nevelés egy olyan lajtorja, ami szegény, anyagelvűvé vált világunkban emlékeztet arra, hogy nemcsak nagyüzemi alkatrészek vagyunk, s amin teljes ember létünk világába kapaszkodhatunk fel. Rendkívül fontos, hogy reflektáljunk erre a gazdag kihívásra, s hogy tudományos kutatások révén tegyük ezt!
Az Oktatáskutatás a 21. században sorozat 5. kötete a neveléstudomány első debreceni egyetemi professzorának aktív tanári éveiről és iskolateremtő törekvéseiről ad képet, ugyanakkor bemutatja a debreceni neveléstudomány-történet egy korszakát is.
Kötetünket egyaránt ajánljuk a sport és testnevelés megújításáért, fejlődéséért dolgozó oktatóknak, kutatóknak, tanároknak, edzőknek, döntéshozóknak és mindenkinek, akinek fontos a hazai és határon túli sport és testnevelés helyzete, szerepe és a magyar fiatalok sportoló nemzetté válása.
A zene, a művészetek iskolai megjelenése ma különösen fontos kérdés, hiszen, ha nem vigyázunk, szép lassan mindnyájan belenyugszunk abba, hogy az iskola nem más, mint a gazdaság alrendszere, beszállítója, s nincs is más funkciója, mint hibátlanul és hatékonyan működő alkatrészeket gyártani a munkaerőpiac számára.
A Magyarországgal szomszédos hét ország kisebbségei közül a kárpátaljai, az erdélyi, a felvidéki és a délvidéki magyarok által lakott területeken gazdag oktatási intézményhálózat épült ki az utóbbi bő két évtizedben. A kötet mind a négy nagy határon túli régió oktatásával foglalkozik, azonban nem csak keresztmetszeti képet rajzol az olvasó elé, ugyanis a vitatott kérdések múltbeli gyökereit és jövőbeli következményeit is felmutatják a tanulmányok. A kötet a kisebbségi oktatási rendszer teljes vertikumát érinti az óvoda- és iskolaválasztástól egészen a doktori képzésig.