Pszichopedagógia
A pszichopedagógia az érzelmi- és viselkedési zavarokkal, tanulási- és teljesítményzavarokkal, beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségekkel küzdő gyermekek, fiatal felnőttek és családjuk megsegítésével foglalkozik. A köznevelésben az egyéb pszichés fejlődési, súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral, beilleszkedési nehézségekkel küzdő, illetve a hátrányos helyzetű gyermekek diagnosztikus, fejlesztő és terápiás ellátását végzi.
A kézikönyvet, amelyet a neveléstudomány és a pedagógusképzés jeles képviselői írtak, egyaránt haszonnal forgathatják az ismereteiket bővíteni kívánó gyakorló pedagógusok, doktoranduszhallgatók, valamint a mesterség alapjaival ismerkedő pedagógusjelöltek.
A kötet a minden fogyatékosságra érvényes közös pszichológiai jelenségeket igyekszik elsősorban bemutatni. Céltudatosan tágítani kívánja azt a felfogást, hogy a gyógypedagógiai pszichológia a fogyatékos személy pszichológiája.
Ez az egyetemi tankönyv az 1998-ban megjelent és a hallgatók generációi által használt, azonos című tankönyv teljes körű átdolgozásával jött létre. A tankönyv az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának szakmai irányításával készült mindazon hallgatók számára, akik a Gyógypedagógia szak keretében a Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon folytatják tanulmányaikat a hazai egyetemeken. A tankönyv ennek a szakiránynak a legkorszerűbb alapismereteit tartalmazza.
Michael Galuske könyve a szociális munka 20. századi történetét mutatja be a módszerek felől közelítve; a legtöbb német szociálismunkás-képzésben alaptankönyvként használják. Hiánypótló, hiszen a szociális munka szakirodalmában kevés olyan mű van, amely rendszerezve mutatja be a módszereket, azok elméleti beágyazottságát, így adva teljes képet a szociális munka – főleg a 20. század második felében történt – fejlődéséről.
A szociálpszichológia alapművének tekintett könyv bővített, javított kiadása – amelyet Elliot Aronson a fiával írt – olvasmányos összefoglaló a társadalom-lélektan legizgalmasabb jelenségeiről. Megismertet az előítéletek, a diszkrimináció, a propaganda, a háború, az elidegenedés, az agresszió, a társas kapcsolatok és a társadalmi feszültségek hátterével.
A Mosoly Alapítvány módszertani kiadványsorozatának első kötetét a gyógyító terápiás történeteknek és meséknek szenteltük. Olyan történeteket válogattunk a könyvbe, melyeket traumát átélt gyerekeknek mesélhetnek a szülők vagy a különböző területről érkező szakemberek.
Könyvünk célja, hogy összefoglalja azokat a hatásokat, amelyek a fiatalabb korosztályt érik az okoseszközök használatakor. Elsősorban szülők, iskolai és óvodai pedagógusok számára ajánljuk, hogy elősegíthessék a gyermekek és serdülők megfelelő okoseszköz-használatát, csökkenjenek a használattal együtt járó potenciális veszélyek.
Milyen valójában az élet a rácsok mögött Magyarországon? Fiáth Titanilla könyvében saját börtönpszichológusi munkája alapján a börtön belső világát mutatja be...
A gyermekprostitúció poklát tárja fel ez a könyv. Gyermekkereskedők, pedofil hálózatok, kiszolgáltatott-eladott gyerekek – a pokol: elképesztő cinizmusával. Mely pokol mára a „világhálót” is behálózta: interneten teszi közzé a kiárusított gyerekek árfolyamát. Ez a könyv a lelkiismeretünkhöz szól.
Alain Louyot könyvének szereplői nem csak rajzfilmekből, számítógépes és videojátékokból ismerik a háborút, az ölést és a fegyvereket. A könyvben orvos, pszichológus, tábornok és szülő vall a gyermekkatonák lelki sérüléseiről, amit egy életen át hurcolnak magukkal.
A szerző nemcsak témáját, hanem a vizsgálódás módszerét tekintve is újfajta szemléletmódot érvényesít: tudatosan törekedett arra, hogy a vizsgálódásban a „gyermekek, fiatalok hangja” is jelen legyen. A kötetet pedagógusoknak, szociológusoknak, szociális területen tevékenykedőknek egyaránt ajánljuk.
Ebben a könyvben annak bemutatására vállalkozunk, hogy milyen különböző elképzelések léteznek a mai Magyarországon arról, hogy mi is a család. A lehetséges megközelítések közül egyaránt foglalkozunk a lakosság családfogalmaival és a családi élet működésére ható intézmények manifeszt vagy látens család-definícióival, rámutatva a különbségekből eredő lehetséges ütközésekre is.
A könyv két olyan szakember közösen szerzett, széles körű tapasztalatain alapul, akik az iskolai erőszak problémáját számos különböző aspektusból vizsgálták, azzal a célkitűzéssel, hogy minden érintett – a gyermekek, a szülők és a tanárok – számára egyaránt elfogadható megoldásokat találjanak.
A pszichopedagógia az érzelmi- és viselkedési zavarokkal, tanulási- és teljesítményzavarokkal, beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségekkel küzdő gyermekek, fiatalok és családjuk megsegítésével foglalkozik. Könyvünk önálló fejezetekben tárgyalja a pszichopedagógia nagy területeit.
Szücs Marianna több mint egy évtizede kutatja hazánkban az ADHD-val élő emberek és családjaik helyzetét. ADHD-val küzdő gyermekekről szóló kötete után jelen munkája az ADHD-ban érintett felnőttek körében végzett kvalitatív kutatásának eredményeit mutatja be.
Marianne Frostig az egyik élharcosa volt annak, hogy a támogatást igénylő gyermekek pedagógusaik bevonásával képesek legyenek leküzdeni nehézségeiket, és sikeres felnőttekké váljanak. A vizuális feldolgozás folyamatát középpontba állító diagnosztikusan megalapozott terápiás koncepciója az információfeldolgozás komplex rendszerét, az egyéni szükségletekre épülő nevelés kiemelt szerepét állította középpontba.
A kötetben szereplő tanulmányokból kitűnik, hogy a Mosoly terapeuták nehéz terepen – például gyermekonkológiai vagy akut pszichiátriai osztályokon –, állandóan változó feltételek mellett dolgoznak, mely munkamód nagyfokú improvizációs és alkalmazkodóképességet igényel.
Tudományos munkáit, azok eredményeit itthon és külföldön széles körben ismerték, ismerik és tanítják ma is. Mindezek alapján az orvostudomány, a pszichológia és a gyógypedagógia egyaránt méltán tiszteli tanítómestereként Dr. Ranschburg Pált. Ez a kötet születésének 150., halálának 75. évfordulója alkalmából a Magyar Tudományos Akadémián tartott emlékülésen elhangzott előadások alapján készült.