Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Pedagógiai etnográfia

Paraméterek

Szerző Mészáros György
Cím Pedagógiai etnográfia
Kiadó ELTE Eötvös Kiadó
Kiadás éve 2017
Terjedelem 272 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 284 866 2
Ár:
3.800 Ft
3.610 Ft
Kedvezmény: 5%

Az utóbbi években a neveléstudományi közegben egyre nagyobb teret nyert a kvalitatív kutatásmetodológia. Ezen belül az etnográfia is megjelent a színtéren, és bár még mindig nagyon kevés hosszú távú etnográfiai kutatás történt a hazai pedagógiában, mégis látszik növekvő népszerűsége. Ez a kötet az első magyar nyelvű, részletes, tudományos összefoglalás a pedagógiai etnográfiáról.

Leírás

Az utóbbi években a neveléstudományi közegben egyre nagyobb teret nyert a kvalitatív kutatásmetodológia. Ezen belül az etnográfia is megjelent a színtéren, és bár még mindig nagyon kevés hosszú távú etnográfiai kutatás történt a hazai pedagógiában, mégis látszik növekvő népszerűsége. A minőségi kutatásokat előmozdító, módszertani szakirodalomból azonban még kevés áll rendelkezésre a témában itthon. Ezt a hiányt szeretné pótolni ez a mű, elsőként magyar nyelvű, részletes, tudományos összefoglalást adva a pedagógiai etnográfiáról. A kötet egyben módszertani útmutatóként is szolgál kutatóknak, akik szeretnék ezt a metodológiát használni, bár az etnográfiai módszerek konkrét, „technikai” elsajátításának segítése nem közvetlen célja. A könyv inkább egyfajta state-of-the-art összegzés erről a módszertani paradigmáról, a kutatás filozófiájára koncentráló, tudományos munka, amely megalapozhatja az etnográfus gyakorlati tudását. Nem etnográfus neveléstudományi kutatók számára is hasznos lehet ugyanakkor a szöveg, mert általánosabb episztemológiai és kutatásmetodológiai kérdéseket is tárgyal sok, a neveléstudományban még nem igazán teret nyert, dimenzió mentén.

A kötet szerzője Mészáros György neveléstudományi kutató, etnográfus. Teológiai és magyar szakos végzettsége magával hozza hermeneutikai érdeklődését, hátrányos helyzetű gyerekek közötti munkája pedig a kritikai pedagógia iránti elkötelezettségét. Az első hazai, könyvben megjelent, iskolai etnográfia szerzője. 

Lektor: Golnhofer Erzsébet, Rácz József

Tartalom

Bevezetés

Személyes bevezető

Mi a pedagógiai etnográfia?

Az antropológiai hagyomány

Mi az etnográfia?

Irányzatok és megközelítések az etnográfiában

Mitől pedagógiai az etnográfia?

Irányzatok, megközelítések és példák a pedagógiai etnográfia történetében és jelenében

Az elmélet szerepe a kutatásokban

A kutatás ontológiája

A valóság problémája, a materializmus megközelítései

Az antropológiai valóság

A kultúra értelmezése

A pedagógiai valóság

A konkrét kutatott valóság értelmezésének perspektívája

A kutatás episztemológiája

A pozitivizmusig és azon túl

A nyelvi, hermeneutikai fordulat

A további fordulatok: képi, performatív, narratív

A kritikai episztemológia

Episztemológiák sokfélesége

A tudományosság kritériumai

A kutatás metodológiája

Az etnográfusi munka

Az etnográfus

A terep és a terepmunka

A módszerek sokfélesége az etnográfai kutatás során

Az adatok elemzése

Az írás

Kritikai metodológia

A kutatás etikája

Alapvető kutatásetikai normák és dilemmák

A kutatás résztvevőinek védelme

Jog és etika

A tudományosság és társadalmi érték kritériumai

A különböző csoportokkal kapcsolatos sajátos etikai szempontok: kiskorúak, tanárok, kisebbségek, intézmények

A (pedagógiai) etnográfiára vonatkozó sajátos etikai kérdések

Az etikai bizottságok munkája és kritikájuk

Az empirikus kutatás (az eredmények) bemutatása

Exkurzus: autoetnográfia

Zárszó

Irodalomjegyzék

Melléklet: Terepnaplórészletek

A terepnaplórészletek jelentősége

Techno-house szubkultúra kutatás

Doktori kutatás, iskolai etnográfia (részlet az első időszakból)

Doktori kutatás, iskolai etnográfia (részlet a második időszakból)