Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
P.E.T.
Eredeti ár: 4.800 Ft
4.560 Ft
Online kedvezmény: -5%

P.E.T.

Eredeti ár: 4.800 Ft
4.560 Ft
Online kedvezmény: -5%

Szigorúan vagy engedékenyen? Divatos trendek szerint vagy konzervatívan? Hogyan neveljünk jól? Kedves Olvasó, akár szülő, akár pedagógus vagy, a nevelést napi kommunikációs helyzetekben valósítod meg – ezért bármily szép és okos elveket követsz is, a siker a gyerekekhez való kapcsolódáson múlik.

Leírás

Szigorúan vagy engedékenyen? Divatos trendek szerint vagy konzervatívan? Hogyan neveljünk jól? Kedves Olvasó, akár szülő, akár pedagógus vagy, a nevelést napi kommunikációs helyzetekben valósítod meg – ezért bármily szép és okos elveket követsz is, a siker a gyerekekhez való kapcsolódáson múlik.

A Gordon-modell a tisztelet és együttműködés jegyében kialakított szemlélet, és a valódi fegyelem, világos beszéd, nyílt érzelmek kifejezésének módszere. Sok évtizedes tapasztalata bizonyítja, hogy a gyerekekkel minden életkorban lehet békésen együtt élni, elkerülhetetlen konfliktusainkat kreatívan és igazságosan megoldani. Boldogan felnőni, örömmel nevelni!

Dr. Thomas Gordon (1918–2002) sokkal többet ért el, mint amiről pszichológus álmodhat. Négy évtizedes munkássága világméretű mozgalommá szélesedett, mára jelentősen átalakítva a nevelés szemléletét. Magyarországon közel félmillióan ismerik kapcsolati filozófiáját. Az emberi érintkezés minden területét feldolgozta könyvsorozatában. A társadalmi együttműködésre gyakorolt pozitív hatása miatt Nobel-békedíjra jelölték.

 

Gordon Kiadó, 2023.

Írta: Dr. Thomas Gordon

Fordította: F. Várkonyi Zsuzsa

Paraméterek

Szerző Thomas Gordon
Cím P.E.T.
Alcím A gyereknevelés aranykönyve
Kiadó Gordon Kiadó
Kiadás éve 2023
Terjedelem 296 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9766 17 4

Tartalom

1. A szülőket vádolják – de nem képzik

2. A szülő: ember, nem isten

A szülői elfogadás ábrája

A következetlenség biztosra vehető

Nincs szükség szülői „egységfrontra”

A hamis elfogadás

Lehet-e elfogadni a gyereket, de a viselkedését nem?

Milyen az „igazi” szülő?

3. Hogyan figyeljünk gyerekünkre, hogy megnyíljon előttünk? Az elfogadás nyelve

Az elfogadás varázsereje

Az elfogadást ki is kell mutatni

Az elfogadás közlése szavak nélkül

Az elfogadás kimutatása „be nem avatkozás” révén

Az elfogadás kimutatása passzív figyelemmel

Az elfogadás közlése szavakkal

Mit kell tudni a „közléssorompókról”?

Egyszerű „hívogatók”

Az értő figyelem

Miért érdemes a szülőknek megtanulni az értő figyelmet?

Az értő figyelemhez szükséges szemlélet

Az értő figyelem kockázata

4. Hogyan működik az értő figyelem?

Amikor a gyereknek van problémája

Hogyan működhet a szülői értő figyelem?

Dani, aki fél elaludni

Mikor hasznos az értő figyelem?

Gyakori hibák az értő figyelem alkalmazásában

A gyerek befolyásolása „útmutatással”

„Hívogatás” majd „elkergetés”?

A „szajkózás”

Empátia nélküli meghallgatás

Értő figyelem – rosszkor

5. Hogyan figyeljünk a kicsikre, akik még alig tudnak beszélni?

Miben „más” a csecsemő?

Ráhangolódás a csecsemő szükségleteire és problémáira

Hogyan segít csecsemőknél az értő figyelem?

Segítsünk kisbabánknak igényei önálló kielégítésében

6. Hogyan beszéljünk, hogy gyerekünk figyeljen ránk?

Amikor a probléma a szülőé

Félresikerült „megmondások”

Kész megoldást közlő üzenetek

Lekezelő üzenetek

Jól működő „megoldások”

„Te-üzenetek” és „én-üzenetek”

Miért hatékonyabb az „én-üzenet”?

7. Az „én-üzenet” alkalmazása

A rejtett „te-üzenet”

Ne a negatívumot hangsúlyozzuk!

Bagatellizálás

A kitörő vulkán

Mire képes a hatékony „én-üzenet”?

Szavak nélküli „én-üzenetek” kisbabáknak

Az „én-üzenet” bökkenői

8. Az el nem fogadható viselkedés megváltoztatása a környezet módosításával

A környezet gazdagítása

A környezeti ingerek tompítása

A környezet egyszerűsítése

A gyerek mozgásterének korlátozása

A „gyerekbiztos” környezet kialakítása

A tevékenységek átváltása, jó lesz kicsit másképp is?

A gyerek felkészítése a környezet várható változására

Tervezés, nagyobbakkal

9. Az elkerülhetetlen szülő-gyerek konfliktusok: ki legyen a nyertes?

Hatalmi harc szülő és gyerek között

Nyertes-vesztes szereposztások

Miért sikertelen az I. módszer?

Miért sikertelen a II. módszer?

További gondok az I. és II. módszerrel

10. Szülői hatalom: szükséges és indokolt?

A szülői hatalom szűkös korlátai

A szülő előbb-utóbb kifogy hatalmából

Azok a „rettenetes kamaszévek”

A hatalmon alapuló nevelés szigorú feltételei

A szülői hatalom hatása a gyerekekre

Ellenállás, provokálás, lázadás, negativizmus

Sértettség, düh, ellenségeskedés

Agresszió, bosszú, visszavágás

Hazudozás, rejtőzködés

Mások hibáztatása, „befeketítés”, csalás

Basáskodás, erőszakoskodás

„Győzni kell! Veszteni szörnyű!”

Összefogás a szülők ellen

Meghunyászkodás, engedelmeskedés, alázat

Hízelgés, a kegyek keresése

Konformizmus, az alkotókészség hiánya, félelem az újtól, a sikergaranciák elvárása

Visszahúzódás, menekülés, ábrándozás, regresszió

Néhány további fontos kérdés a szülői hatalom kapcsán

„Hát nincs szüksége a gyereknek tekintélyre és korlátokra?”

Akkor sem indokolt a tekintélytartás, ha a szülő következetes?

„Hát nem a szülő dolga, hogy befolyásolja gyerekét?”

11. Miért maradt fenn a hatalom a gyereknevelésben?

A konfliktusmegoldás vereségmentes módszere

Miért olyan eredményes a III. módszer?

A gyerek motivált a megoldás megvalósításában

Nagyobb az esély a jó minőségű megoldásra

A III. módszer jó agytorna

Kevesebb harag, több szeretet

Kevesebb ellenőrzésre van szükség

Nincs szükség kényszerítésre

A III. módszer elvezet a valódi problémához

Felnőttként kezeljük a gyerekeket

A III. módszer mint terápia

12. A szülők aggályai a vereségmentes módszer kapcsán

Már megint „üljünk le, és értsünk egyet”?!

A III. módszer mint a szülői gyengeség jele

„Csoportok nem tudnak dönteni”

„A III. módszer olyan hosszadalmas!”

„Miért ne használhatná a szülő az I. módszert, hiszen ő a bölcsebb?”

„Lehet-e kisgyerekkel is használni a III. módszert?”

„Van-e olyan helyzet, amikor mégis az I. módszert kell alkalmazni?”

„Nem veszítem-e el tekintélyemet a gyerekeim előtt?”

13. A vereségmentes módszer a gyakorlatban

Hogyan kezdjük?

A „vereségmentes” módszer hat lépése

I. lépés: Tárjuk fel és fogalmazzuk meg a konfliktust!

II. lépés: Ötletgyűjtés a megoldáshoz

III. lépés: A javaslatok mérlegelése

IV. lépés: Döntés a legjobb elfogadható javaslat mellett

V. lépés: A gyakorlati lebonyolítás

VI. lépés: „Hogy sikerült” – utólagos kiértékelés

Értő figyelem és „én-üzenetek” nélkül nem megy!

Az első vereségmentes próbálkozás

Milyen problémákra számíthatunk?

Kezdeti bizalmatlanság és ellenállás

„És ha nem találunk elfogadható megoldást?”

Visszakanyarodás az I. módszerhez, amikor csődöt mond a III. módszer

„Legyen-e büntetés, ha mégis...?”

Szerződésszegés

Ha a gyerek megszokta, hogy csak ő nyerhet

A vereségmentes módszer a gyerekek közötti konfliktusokban

Amikor mindkét szülő érintett a szülő-gyerek konfliktusban

Ki-ki a maga jogán

Amikor csak az egyik szülő használja a III. módszert

Lehet-e váltogatni a módszereket?

Előfordul, hogy csődöt mond a III. módszer?

14. Amit szeretnénk elkerülni: hogy gyerekeink felmondjanak nekünk

Az értékrend

Emberi jogok

„Nem is taníthatom az értékrendemet?”

A szülő mint modell

A szülő mint szaktanácsadó

„Elfogadni, amin nem változtathatok”

Egy kis segítség, „hogy tudjam a különbséget...”

15. Konfliktusmegelőzés – önmagunk, a szülők változásával

Lehetünk-e elfogadóbbak önmagunkkal szemben?

Kié a gyerek?

Tényleg szeretjük a gyerekeket - vagy csak bizonyosfajta gyerekeket?

Nem csupán a mi értékeink és meggyőződéseink igazak...

A házastársi kapcsolat elsődlegessége

Lehet-e változtatni a szülők szemléletén?

16. Gyerekeink sok-sok nevelőszülője

CREDO – Hitvallásom a gyerekekhez fűződő kapcsolatomról

Függelék

„Fülelj az érzésekre!” (gyakorlat)

A meddő üzenet felismerése (gyakorlat)

Küldj „én-üzenetet”! (gyakorlat)

A tipikus közléssorompók hatása a gyerekre           

Néhány fogalom – ahogyan Gordon használja őket

Kapcsolódó magyar nyelvű irodalom

Kapcsolódó kiadványok

Érzelem, fantázia, gondolkodás óvodáskorban

Raktáron
Eredeti ár:2.980 Ft 2.384 Ft
-20%

Mérgező szülők

Raktáron
Eredeti ár:4.990 Ft 4.491 Ft
-10%

Emberi játszmák

Raktáron
Eredeti ár:4.990 Ft 4.491 Ft
-10%

A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek

Raktáron
Eredeti ár:4.500 Ft 4.050 Ft
-10%

Óvodai módszertani könyvcsomag – „fejlesztés”

Raktáron
Eredeti ár:11.130 Ft 7.791 Ft
-30%

A Montessori szemléletmód

Raktáron
Eredeti ár:2.999 Ft 2.549 Ft
-15%

Pszichopedagógia

Raktáron
Eredeti ár:7.980 Ft 6.384 Ft
-20%

Freinet-szótár

Raktáron
Eredeti ár:5.000 Ft 4.500 Ft
-10%