Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Protomodern / Posztmodern

Paraméterek

Sorozat Ikonológia és Műértelmezés
Szerző Kiss Attila Attila
Cím Protomodern / Posztmodern
Alcím Szemiográfiai vizsgálatok
Kiadó JATEPress
Kiadás éve 2007
Terjedelem 198 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 482 821 1
Eredeti ár:
2.520 Ft
2.394 Ft
Online kedvezmény: 5%

A könyv először vezeti be szisztematikusan a posztszemiotika és a szemiográfia fogalmát és elemezési módszerét.

Leírás

A könyv először vezeti be szisztematikusan a posztszemiotika és a szemiográfia fogalmát és elemezési módszerét. A posztszemiotika névben szereplő poszt- arra utal, hogy az elmélet túllép a hagyományos ikonológiai és strukturalista-szemiotikai megközelítéseken, és – szemiográfia néven – egy olyan megközelítés mellett érvel, amely az ikonográfia, a szemiotika és a pszichoanalízis legkiemelkedőbb kutatási eredményeit ötvözve nemcsak irodalmi művek, hanem képzőművészeti alkotások, társadalmi hatalom-relációk, kulturális jelenségek és egyéb kommunikációs eszközök interdiszciplináris értelmezését is lehetővé teszi. A könyv meggyőzően mutatja be, hogy a posztszemiotikai elemzési módszer abba az általános nyelvfilozófiai vonulatba illeszkedik, amely a 20. században talán a legradikálisabban vetett számot valóság, illúzió és általában minden megtapasztalható jelenség közvetítettségével. A posztszemiotika és a szemiográfia bizonyítja: egy műalkotásnak mint rendkívül összetett, és jelentéseiben szinte kimeríthetetlen organikus „jelnyalábnak” nemcsak esztétikai, hanem ismeretelméleti relevanciája is van, azaz például egy drámai alkotás a színpadon heurisztikusan járul hozzá az ember „mibenlétének” megértéséhez.
A szerző számára lehetőség nyílik nemcsak a Yuri Lotman és Julia Kristeva neveivel fémjelezhető szemiotikai megközelítés integrációjára a Lacan-féle pszichoanalízissel, hanem a szemiotikai elméletek a Foucault kutatásain alapuló történelem- és társadalomelmélettel is összekapcsolódnak, és így a könyv lapjain korunk ismét emblematikus eszközöket használó színháza és filmjei éppúgy egy kulturális kontextus hátterében értelmeződnek, mint a Shakespeare-korabeli, még a középkori moralitásjátékok szimbólumait is itt-ott felvillantó színházi hagyomány.
Kiss Attila könyve roppant elegánsan kezel egy igen összetett, interdiszciplináris elméleti apparátust, amelyet sikeresen használ nyelvi, vizuális és egyéb effektusok értelmezése közben; elméleti és gyakorlati értéke egyaránt jelentős.
 
Géher István
 
Lektor: Kállay Géza 

Tartalom

I. A POSZTSZEMIOTIKÁBÓL A SZEMIOGRÁFIA FELÉ
1. Bevezetés. Posztszemiotika és szemiográfia
2. Tézisek a szemiográfiáról
2.1. Szemiográfia
2.2. A dráma és a színház szemiográfiája
2.3. Színháztipológia
2.4. A fantasztikum szemiográfiája
2.5. A fantasztikum ikonográfiája és szemiográfiája A Romban
3. Reprezentációs logika, irónia és az abjekció szemiográfiája a Spanyol tragédiában
4. Jago, a velencei kalmár. Színházi liminalitás, mediterrán egzotikum és az Othello szemiográfiája
II. PROTOMODERN / POSZTMODERN
1. Az anatómia színháza és a színház anatómiája: protomodern és posztmodern boncszínházak
1.l. Kora modern (protomodern) és posztmodern
1.2. A Titus Andronicus szemiográfiája
1.3. Posztmodern anatómiák
1.4. Posztmodern Titus Andronicusok
2. Dráma és posztszemiotika. A Cloud 9 szemiográfiája
2.1. Drámaoktatás és posztszemiotika
2.2. A szubjektum posztszemiotikája
2.3. A gyarmatosított Másik
2.4. Gyarmatosított szubjektivitások
2.5. Drámaértelmezés, posztszemiotika, posztkolonializmus
III. SZEMIOGRÁFIAI FANTÁZIÁK A MAGYAR IRODALOM ÉS A FILM TERÜLETÉRŐL
1. Mikszáth bestiáriuma
1.1. Felvetés
1.2. „Nagy állatok, bölények, medvék.” Mikszáth bestiáriuma a színpadon
1.3. Ut Pictura Poesis? A nagy történelmi arcképcsarnok mint színpadkép
1.4. „Vérből és húsból?” A műfaj deszkája, amelyen (ki?)evezünk
2. „Legyen tanúja.” Jelentéslebegtetés és a tanúság hermeneutikája a Megbocsátásban
3. Varratszedés. Az Aranysárkány két filmadaptációja
4. Felületkezelés. A Crash szemiográfiája
4.1. Kiborgok: testgépek és géptestek
4.2. Az abjektum
4.3. Totem és protézis
Összegzés
Hivatkozott és felhasznált művek jegyzéke
Névmutató