Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Rajziskola kis művészeknek

Rajziskola kis művészeknek Katt rá a felnagyításhoz
Sorozat Rajzolj te is!
Szerző Bernfels, Alex
Cím Rajziskola kis művészeknek
Kiadó Sziget Könyvkiadó
Kiadás éve 2009
Terjedelem 76 oldal
Formátum A/4, keménytáblás
ISBN 978 963 7268 73 1
Ár:
2.300 Ft
2.070 Ft
Kedvezmény: 10%

Az egyszerű alapformákból kiinduló rajzolás a rajztanulás királyi útja, és a kisebb gyermekeket is gyors eredményekkel jutalmazza. Könyvünk a négyéves és annál idősebb gyerekek kedvenc témáit, illetve készségeit veszi alapul, és egyetlen előfeltétele, hogy a gyermekek örömüket leljék a rajzolásban.

Leírás

Az egyszerű alapformákból kiinduló rajzolás a rajztanulás királyi útja, és a kisebb gyermekeket is gyors eredményekkel jutalmazza. Könyvünk a négyéves és annál idősebb gyerekek kedvenc témáit, illetve készségeit veszi alapul, és egyetlen előfeltétele, hogy a gyermekek örömüket leljék a rajzolásban. A sikerélmények fokozzák a kis művészpalánták buzgalmát és becsvágyát. Ezért néhány „haladó” gyakorlat már a részlet- illetve valósághű rajzolás és a perspektivikus ábrázolás felé vezet. A rajzműveletek a kísérő vidám szövegek segítségével könnyen beágyazódnak a gyermekek élményvilágába.
 
Alak, rajz, szín
 
Minden rajz kiszínezésre ösztönzi a gyerekeket: a képről még valami hiányzik, éspedig a színek! Ugyanakkor a kiszínezetlen, „átlátszó”, körvonalakkal és belső kontúrokkal átszőtt rajzok a látás tanulásához szükséges fontos előgyakorlatok. A kis festők így felismerik az egyes motívumok alakját, és a következő lépésben ezekhez szinte hozzákölthetik a színeket és a részleteket. Ugyanakkor a gyerekek a rajzban csak azt látják meg, amit ugyanolyan vagy hasonló formában egyszer már felismertek. Keresik a vonalak értelmét és jelentését, miközben kipróbálják, illetve kiegészítik azt, ami hiányzik: először képzeletben, majd rajzolás közben.
A kisgyerek már firkálás közben is játszik a rajzban rejlő lehetőségekkel. Az eredményt nevén kell nevezni – és persze fel kell ismerni, illetve meg kell dicsérni, még akkor is, ha a felnőtt számára valószínűleg nem sok minden ismerhető fel rajta. Már ebben a fázisban is az agy, a szem és a kéz összjátékáról van szó. Ilyenkor az idegrendszerben rendkívül összetett és hálózatosan összefüggő folyamatok mennek végbe. A gyermeki fejlődés a figuratív rajzolás irányába halad tovább. Ilyenkor a rajzolás már azt jelenti számára, hogy ceruzával határt húz az alak és a háttér között. Az alak és a háttér megkülönböztetése a vizuális észlelés következő fontos teljesítménye. A kézügyesség terén az a cél, hogy a gyermek a vonalakat céltudatosan egyenesre vagy kerekre rajzolja, de legalább ne vigye túl a határokon. Eközben a mozgásfolyamatok bevésődnek, és legalábbis tudatosul a gyerekekben, hogy hova akarnak a vonalakkal kilyukadni.
Az, hogy mennyire fáradságos a gyermekek számára a céltudatos rajzolás felé vezető út, felnőttként könnyen belátható, ha megpróbáljuk a tükörbe nézve irányítani rajzoló kezünket: megvan hozzá az akaratunk, de mégis állandó összpontosításra van szükség ahhoz, hogy ellenőrzés alatt tarthassuk a folyamatokat. Rutin kell ahhoz, hogy a következő kanyarban le ne sodródjunk az útról. Ezért a könyv gyakorlatai egyszerű, egyenes és kerek vonalakkal kezdődnek, amelyeket a gyerekek ismétléssel ellenőrizhetnek, majd ritmikusan egyre jobban begyakorolhatnak. Így jön létre a lendület magabiztos könnyedsége – és a barátság a ceruzával, amikor a ceruza végre elkezdi azt csinálni, amit a kis rajzoló akar. És már el is jutottunk az első formákig: a szögletes és a kerek idomokig, amelyek egyúttal a világban felfedezhető és lerajzolható minden dolog alapformái is.
A gyerekek, ahelyett, hogy a rajzolást valamilyen izgalmas helyen kezdenék el, inkább az egyszerű alapformák által tanulják meg, és gyakorolják be, hogyan lássák meg a teljes alakot. Ez egyaránt fejleszti az arányérzéket és a geometriai összefüggések megértését. A rajzolás kívülről befelé történik, a vázlattól a részletek felé, az alak megragadásától a kidolgozás irányába. Végül pedig a folyamat természetes lezárásaként, mintegy megkoronázásaképpen jelennek meg a színek.
 
Fordította: Crow Zsófia Klára