Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Serdülők az iskolában

Paraméterek

Sorozat Iskolapszichológia
Szerző Kolozsváry Judit
Cím Serdülők az iskolában
Kiadó Trefort Kiadó
Kiadás éve 2005
Terjedelem 133 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 446 344 4
Ár:
1.200 Ft
1.080 Ft
Kedvezmény: 10%

A mindennapok pedagógiájának (egyik) nagy kihívása: a serdülők nevelésének/oktatásának nehézségei. Kiváló pedagógusok tapasztalják a serdülők „furcsaságait”: „beszól az órán”, „nem tanul”, „hazudik”, „késik” stb. Mit lehet tenni? Milyen módszereket lehet követni, melyek nem ártanak, hanem építenek? (Iskolapszichológia 31.)

Leírás

E jegyzetet a mindennapok pedagógiai gyakorlata hívta létre. A mindennapok pedagógiájának (egyik) nagy kihívása: a serdülők nevelésének/oktatásának nehézségei. Kiváló pedagógusok tapasztalják a serdülők „furcsaságait”: „beszól az órán”, „nem tanul”, „hazudik”, „késik” stb. Mit lehet tenni? Milyen módszereket lehet követni, melyek nem ártanak, hanem építenek?
Ez a jegyzet ilyen és hasonló kérdésekre, kételyekre kíván reflektálni. (Ennélfogva, döntő mértékben iskolai helyzetekre keres választ, ám ha valaki értően olvassa, „házi használatra” is alkalmazható(k) a jegyzet szemlélete, ajánlásai.) A szerző nem gondolja, hogy ő „mindent” tud, nem kíván receptajánlatot adni – de gondolatokat kíván ébreszteni és kreatív pedagógiai folyamatokat gerjeszteni – ha ez nem tűnik szerénytelenségnek. Szemléletet kíván alakítani azzal, ahogyan látja és láttatja a serdülőkori megnyilvánulásokat; ahogyan látja és láttatja azt a szeretetből, aggodalmakból, erőfeszítésekből, haragból, reménytelenségből és reménykedésből szövődő erőteret, melyben a serdülő él és fejlődik. A jegyzet nem foglalkozik a serdülőkor patológiás krízisállapotaival (drog, alkohol, öngyilkosság, bűnözés stb.), hanem foglalkozik a serdülőkor fejlődési kríziseivel, a mindennapi megnyilvánulásokkal – jóllehet, a két állapotot nem mindig lehet könnyűszerrel szétválasztani. (A patológiás krízisek külön feldolgozást kívánnak.) Ötleteket, gondolatokat, ajánlásokat tartalmaz arra nézve, miből, honnan erednek a „kellemetlen” megnyilvánulások; hogyan érdemes gondolkodnunk ezekről; az azonos megnyilvánulások mögött milyen sokféle, különböző ok rejtőzhet, s hogy a megfelelő pedagógiai bánásmódot azonos megnyilvánulás esetén is az okok különbözősége határozza meg.
 
Sorozatszerkesztő: Porkolábné dr. Balogh Katalin

Tartalom

Bevezetés
Megnyilvánulások, okok, pedagógiai tennivalók
Álmosság, fáradtságérzet
Beszólás
Fecseg az órákon
Fogyókúrázik, nagyon sovány, nem eszik/kövér, folyton eszik
Halmozottan előforduló balesetezés: végtagtörés, ficam, fej-, arcsérülések stb.
Hazugság, „elhallgatás”
Késik az órákról, igazolatlanul hiányzik
„Kikapcsol-visszakapcsol” jelenség, álmodozás
Körömrágás, szemöldök, hajtépés, tic
Nevetgél, vihog az órán
Nem tanul
Testékszereket hord, tetováltatja magát
Pánikba esik, ha felelnie kell, ha mások előtt szerepelnie kell, ha sok ember van körülötte
Verekedés, veszekedés, káromkodás, átkozódás
Vég nélküli vitázás
Személyiségfejlesztő gyakorlatok
Együttes tevékenység
Énkép erősítés, énideál, nézőpontváltás, énkontroll
Értékek és normák
Érzékelést-észlelést fejlesztő gyakorlatok
Feszültségek feldolgozása
Kapcsolatteremtő játékok
Kudarc- és stresszkezelés
Lazító gyakorlatok (melyek előkészíthetik a további csoportos gyakorlatokat)
„Mintha”-játékok
Nem verbális kommunikációs gyakorlatok
Otthoni konfliktusok kezelése – nézőpontváltással
Ön- és társismeret fejlesztése
Önismereti gyakorlatok
Személyes kapcsolatok fejlesztése
Tanulási/megértési nehézségek! Az egészség értéke/empátia- és kreativitás fejlesztése
A gyakorlatok vezetése, irányítása
A pedagógus segítői
Irodalom