Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Szakmai együttműködés és segítő kapcsolat

Paraméterek

Szerző Sándor-Lenkei Aida – Sándor Tamás
Cím Szakmai együttműködés és segítő kapcsolat
Kiadó Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal
Kiadás éve 2019
Terjedelem 92 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 264 109 6
Eredeti ár:
1.590 Ft

A tankönyv elsősorban a szociális gondozó és ápoló képzésben résztvevőknek készült, azonban a segítő szakma bármely képviselője hasznosan forgathatja.

Leírás

A tankönyv elsősorban a szociális gondozó és ápoló képzésben résztvevőknek készült, azonban a segítő szakma bármely képviselője hasznosan forgathatja. A könyv a szakmai készségfejlesztés és kommunikációs gyakorlaton belül a szakmai együttműködés és segítő kapcsolat témakörhöz készült. Az első fejezetekben a szakmai együttműködés, a második részben a segítő kapcsolat fejezetei találhatók. A szakmai együttműködés fejezeteiben az együttműködés, a másság és elfogadása, az empátia, az előítélet, a konfliktusok, a konfliktushelyzetek megelőzése és feloldása kommunikációs technikákkal című tananyagrészek találhatók. A segítő kapcsolat fejezetben az olvasó betekintést nyer azokba a szakmai fogalmakba, amivel magát a segítő tevékenységet definiáljuk, megismeri azokat az alapelveket, amelyek feltétlenül fontosak a hatékony, és bizalomra épülő segítségnyújtásban, a segítő kapcsolat célját, irányát, annak érdekében, hogy a segítséget kérő képes legyen önmaga megoldani az esetlegesen felmerülő problémáit, fel legyen vértezve az ehhez szükséges készségekkel, és belássa eddigi elakadásainak okát. A tankönyv fontos célja, hogy a képzésben résztvevő tanuló megértse, mitől szakmai egy beszélgetés, melyek azok a beszélgetésvezetési technikák, amelyek professzionálissá tehetik a segítő kapcsolatot.
 

Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal, 2019.

Írta: Sándor-Lenkei Aida – Sándor Tamás

Lektor: Nagyné Tarjányi Judit
 
 
Kapcsolódó témakör:

Tartalom

1. Az együttműködés
1.1 Az együttműködés fogalma
1.2 Együttműködés a segítés során
1.2.1 A segítő és segített közötti együttműködés
1.2.2 Speciális élethelyzetben lévő személyek együttműködése; önsegítő csoport
1.2.3 Azonos területen dolgozó segítők közötti együttműködés
1.2.4 Szakmaközi együttműködés
2. A másság és elfogadása
2.1 Az egyén, minta társadalom építőköve
2.2 A társadalom által meghatározott norma
2.3 Kultúra
2.4 „Mi” tudat
2.5 Tolerancia
2.6 Érzékenyítés
3. Empátia
3.1 Az empátia fogalma
3.2 Az empátia kialakulása
3.3 Az empatikus kommunikáció módszere
3.4 Az empátia hozadéka
4. Az előítélet
4.1 Az előítélet jelentése
4.2 Kognitív séma
4.3 Kategorizáció
4.4 A sztereotípiák
4.5 Diszkrimináció
4.6 Előítélet — sztereotípia — diszkrimináció
5. Konfliktusok
5.1 A konfliktus jelentése
5.2 A konfliktusok típusai
5.2.1 Valódi konfliktus
5.2.2 Álkonfliktus
5.2.3 Áttételes konfliktus
5.2.4 Téves konfliktus
5.2.5 Lappangó konfliktus
5.2.6 Érdekkonfliktus
5.2.7 Kulturális — értékkonfliktus
5.2.8 Hatalmi konfliktus
5.3 A konfliktus fokozatai
5.3.1 Enyhe
5.3.2 Köztes
5.3.3 Súlyos
5.4 A konfliktusok szintjei
5.5 Erőszakmentes konfliktus-kezelési módok
5.5.1 A versengés
5.5.2 Az alkalmazkodás
5.5.3 Az elkerülés
5.5.4 A problémamegoldás
5.5.5 A kompromisszumkeresés
5.6 Mikor éljünk a különböző konfliktuskezelési módokkal
5.6.1 Versengés
5.6.2 Alkalmazkodás
5.6.3 Elkerülés
5.6.4 Problémamegoldás
5.6.5 Kompromisszum-keresés
6. A konfliktushelyzetek megelőzése és feloldása kommunikációs technikákkal
6.1 Hatékony kommunikáció
6.2 A konstruktív konfliktuskezelés
6.3 Mediáció
7. A segítő kapcsolat
7.1 A segítő kapcsolat fogalma, célja és alapelvei
7.1.1 A segítő kapcsolat fogalma
7.1.2 A segítő kapcsolat célja
7.1.3 A segítő kapcsolat alapelvei
7.2 A segítő kapcsolat szereplői
7.2.1 A segítő
7.2.2 A segítséget kérő (kliens/ügyfél/ellátott/gondozott/igénybe vevő)
7.3 A segítő kapcsolat kialakulásának módjai
8. A segítségnyújtás formái
8.1 Információnyújtás, tájékoztatás
8.2 Tanácsadás
8.3 Környezettanulmány készítése) családlátogatás
8.4 Más szolgáltatóhoz irányítás, közvetítés
8.5 Interjú
9. Személyiségközpontúság, nondirektivitás
9.1 Fogalmak
10. A nonverbális kommunikáció szerepe a segítő kapcsolatban
11. A segítő beszélgetés
11.1 A segítő beszélgetés meghatározása
11.2 A segítő beszélgetés beszélgetésvezetési technikái
11.3 A segítő beszélgetés közléssorompói
12. A problémafeltárás folyamata
12.1 Kapcsolatfelvétel, információgyűjtés
12.2 A probléma meghatározása
12.3 Szerződéskötés
12.4 Akciófázis
12.5 Lezárás
13. Feladatok megoldása
14. Mini lexikon
15. Felhasznált irodalom
15.1 Ábrák forrása