Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Személyiséglélektan nevelőknek

Paraméterek

Szerző Stöckert Károlyné
Cím Személyiséglélektan nevelőknek
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 1999
Terjedelem 93 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 9024 66 x
Ár:
1.445 Ft
1.372 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv célja a pedagógusok és más, gyermekneveléssel foglalkozó felnőttek számára a szakmai-lélektani ismeretek erősítése, bővítése.

Leírás

„Az utóbbi időben újfajta és a korábbiaktól kissé eltérő kapcsolatba kerültem a gyermeknevelés és a tanítás különféle szintjein működő pedagógusokkal és nevelőkkel. Ez az újszerűség abban állt, hogy pszichológiai tanácsokat kértek tőlem, ezen belül is ’személyiségfejlesztő’ módszereket, eljárásokat. Egyre többször hallottam tőlük, hogy ’baj van a mai gyermekek személyiségével’. A felnőttek közül pedig sokan úgy érzik, hogy tehetetlenek ezekkel a gondokkal szemben. Mivel általánosságban nemigen lehet tanácsokat osztogatni, megkísérlem ebben a rövid könyvben mint kézikönyvben összegyűjteni a számukra fontosnak látszó – és talán már elfeledett – személyiség-lélektani ismereteket.”
 
Stöckert Károlyné
 
A könyv feladata hármas:
1. A pedagógusok és más, gyermekneveléssel foglalkozó felnőttek számára a szakmai-lélektani ismeretek erősítése, bővítése.
2. A személyiség megismerhetőségének tisztázása és olyan megismerési módok bemutatása, amelyekkel pályafutásuk során a pedagógusok kapcsolatba kerülhetnek. Különösen fontos, hogy kiküszöbölhetők legyenek az olyan kampányszerű feltérképezések, mérések, amelyek rövid idő alatt kívánnak képet nyerni egyes gyerekek személyiségéről. (Például a rosszul értelmezett és használt „személyiséglapok”.)
3. Annak a tévhitnek az eloszlatása, hogy a személyiséget direkt és célzott eljárásokkal kell fejleszteni. Az érés és a jó környezeti feltételek hatására a gyermekek személyisége fejlődik. Főleg a megbízható, szerető, támogató és serkentő szociális környezet megléte a döntő. (L. Rogers: optimális fejlődési klíma fogalmát!) Természetesen a tárgyi környezet „mintázottsága” is fontos, de mint ahogyan a könyvtárban tartott szamár nem válik önmagától tudósssá, úgy a gazdag (és drága) eszközökkel körülvett gyerek sem nélkülözheti a fejlődéshez a felnőtt együttműködő és példaadó, dicsérő vagy helytelenítő visszajelzéseit. A szülők, a nevelők, a tanárok, illetve a társak és a csoport hatásai következtében alakul leginkább a gyermeki személyiség, ezért nagy felelősség hárul rájuk, főként az élet „elején”.
 
Lektor: Vekerdy Tamás 

Tartalom

Bevezetés
1. Az ember – személyiség
1.l. A személyiség fogalma
1.2. A személyiség megismerhetősége
1.2.1. A szubjektív megismerés
A szubjektív megismerés igényének kialakulása
Önmagunk megismerése, az önismeret kialakulása
1.2.2. A személyiség-lélektan és az objektív (tudományos) megismerés
A projektív eljárások
2. Személyiségelméletek
2.1. A pszichoanalitikus személyiségkép
2.1.1. Sigmund Freud pszichoanalitikus elmélete
Id (es, ösztönén)
Ego (ich, én)
Superego (überich, felettes én)
2.1.2. Carl Gustav Jung és az analitikus pszichológia
2.1.3. Alfred Adler individuálpszichológiája
2.2. Behaviorizmus és tanuláselméletek
2.3. A személyiség vonáselméleti megközelítése
2.3.1. Gordon W. Allport
2.3.2. Raymond B. Cattell
2.3.3. Hans J. Eysenck
2.4. A humanisztikus pszichológia
2.4.1. Carl Rogers pszichológiai elmélete
2.4.2. Abraham Maslow elmélete
2.5. A transzperszonális pszichológia
3. A személyiség működése
3.1. Az adaptáció
3.2. A lelki rendszer és adaptációs működése
3.3. A szellemi rendszer az alkalmazkodásban
4. A személyiség fejlődése
4.1. Az öröklés és a környezeti hatások szerepe a személyiség fejlődésében
4.2. Freud pszichoanalitikus fejlődéselmélete
4.2.1. Az orális szakasz
4.2.2. Az anális szakasz
4.2.3. A fallikus szakasz
4.2.4. A latencia szakasza
4.2.5. A genitális szakasz
4.3. Az énpszichológia és a tárgykapcsolat-elméletek
4.4. Erikson pszichoszociális személyiségfejlődési elmélete
4.4.1. Első szakasz: csecsemőkor
4.4.2. Második szakasz: kisgyermekkor
4.4.3. Harmadik szakasz: óvodáskor
4.4.4. Negyedik szakasz: iskoláskor
4.4.5. Ötödik szakasz: serdülőkor
4.4.6. Hatodik szakasz: fiatal felnőttkor
4.4.7. Hetedik szakasz: felnőttkor
4.4.8. Nyolcadik szakasz: időskor
4.5. A személyiség fejlődése Szondi Lipót sorsanalitikus pszichológiájában
Végszó
Felhasznált és ajánlott irodalom
Idézetek jegyzéke
Ábrák jegyzéke