Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

„Szemtől szemben”

Paraméterek

Sorozat Tabuk nélkül
Szerző Trencsényi László
Cím „Szemtől szemben”
Alcím Esetek és (bal)esetek a tanár-diák viszonyban
Kiadó PolgART Kiadó
Kiadás éve 2001
Terjedelem 149 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 9306 08 8
Eredeti ár:
1.100 Ft
825 Ft
Online kedvezmény: 25%

Sorozatunk kötetei megkísérlik látleletezni a jelenségeket, a rögzített pillanatkép mögé tekintve rákérdezni azok okaira. Nem akarunk kész recepteket, mindent megoldó szentenciákat nyújtani. Kérdéseket kívánunk felvetni, kérdéseket, melyek sokszor „tiltott területre”, tabukkal körülhatárolt válaszokhoz vezetnek.

Leírás

Érthetetlen, értelmetlen (mert nem érthető, nem fogható fel) események, jelenségek tömege vesz körül minket: serdülők kaszabolják le hidegvérrel szüleiket, osztálytársaikat; gyereklányokat erőszakolnak meg (vagy ők kínálják fel magukat); fiatal nők, férfiak árulják testüket úton-útszélen; főszereplővé vált a hazugság, az alakoskodás, a csalás; anyák ölik meg csecsemőiket, adják el tizenéves lányaikat pár száz forintért; bódító-, ajzó-, hallucinogén szerek hódítanak téve rabjukká a sivár, kiürült hétköznapok között őrlődő tömegeket; idegenné (értéktelenné) válik az élet (és a halál); s a sort lehetne még folytatni (szinte a végkimerülésig). Mintha a század (ezred) vég infernális hangulatában járná haláltáncát a mítoszaitól, emberi értékeitől (önmagától, önmagát) megfosztott emberiség (s közben úgy tesz mint a strucc, amikor a vihar közeledik: percepciójából – s tudatából egyaránt – kizárja, elhárítja, eltávolítja a történéseket. Nincs köze hozzá, nem az ő felelőssége, nem az ő „asztala”, nem ő tehet róla). Sorozatunk kötetei megkísérlik látleletezni a jelenségeket, a rögzített pillanatkép mögé tekintve rákérdezni azok okaira. Nem akarunk kész recepteket, mindent megoldó szentenciákat nyújtani. Kérdéseket kívánunk felvetni, kérdéseket, melyek sokszor „tiltott területre”, tabukkal körülhatárolt válaszokhoz vezetnek. Olyan válaszokhoz, melyeket nekünk (íróknak – olvasóknak egyaránt) kell megadni. Meggyőződésünk, hogy a változáshoz, változás lehetőségéhez az egyénnek – ebben az esetben az olvasónak – kell megadni a választ, azt a választ, amely kikényszeríti, követeli a változatást. Hamvas írja az „Apokalyptikus monológ” című esszéjében: „Az iszonyatosan meggyötört lélek kínjában kiizzadja magából az áldott tudás legelső cseppjét.” S csak bízni (hinni) lehet abban, hogy a megélt, megszenvedett tudás tényleg képes jobbá, emberibbé formálni közös jövőnket. Ez a hit – a tudásban, az írott szó erejében – vezet minket, amikor útjára indítjuk a sorozatot.

Tartalom

Húsból, vérből, velőből és lélekből
Egy meg nem írt felmérő története
Jaj az út lélektől lélekig
Magánszféra – intézményi szféra
Atya – mester – közhivatalnok… vagy mindhárom együtt?
Rontja a közösségi szellemet
Az önkéntesség helyreállítása
A tanuló is „ember és polgár”
Rendezett viszonyok - megegyezés elve
Felborul az aszimmetria
Mágikus hatás vagy technológia?
A pedagógia, a nevelés terei
Tükörben
Dankó bácsi utódai
Magával kötve mint a kéve…
Kibicek és mások
Célok és tervek
A beavatkozás határai
Minden félrecsúszott nyakkendőben…
Az ördög a részletekben…
„Mert a mi szarvunk ajtón be nem térhet…”
Epilógus helyett?
Igazi epilógus
Irodalomjegyzék