Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Színes irodalom 9. (KN 0010/2)

Paraméterek

Szerző Mohácsy Károly
Cím Színes irodalom 9. (KN 0010/2)
Alcím A gimnáziumok és szakközépiskolák 9. évfolyama számára
Kiadó Krónika Nova Kiadó
Kiadás éve 2013
Terjedelem 276 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 978 615 5205 03 3
Eredeti ár:
1.700 Ft

Lendületes, színes ábrákkal illusztrált, áttekinthető, tanulóbarát kiadványt kínálunk. Csökkentettük a tananyagot. Külön jelöltük a közép- és emelt szintű érettségi követelményeket. Olvasmányokkal, érdekességekkel színesítettük a tankönyvet. Kérdésekkel, gondolatébresztő feladatokkal segítjük a tanulást.

Leírás

Lendületes, színes ábrákkal illusztrált, áttekinthető, tanulóbarát kiadványt kínálunk. Csökkentettük a tananyagot. Külön jelöltük a közép- és emelt szintű érettségi követelményeket. Olvasmányokkal, érdekességekkel színesítettük a tankönyvet. Kérdésekkel, gondolatébresztő feladatokkal segítjük a tanulást.

Írta: Mohácsy Károly

Lektor: Szűcsné dr. Harkó Enikő

Tartalom

I. A SZÉPIRODALOM
  • Az irodalmi nyelv
  • Érték és értékelés
  • Az élmény
  • Műnemek és műfajok
  • Az epika
  • A líra
  • A dráma
  • Mű és befogadó
  • Egy epikai mű – Kosztolányi Dezső: A kulcs
  • Egy lírai mű – Kosztolányi Dezső: Októberi táj
II. AZ ÓKOR IRODALMÁBÓL MÍTOSZOK AZ ISTENEK SZÜLETÉSÉRŐL, A VILÁG KELETKEZÉSÉRŐL
  • Mítosz, mitológia
  • A Prométheusz-mítosz
  • A Biblia
  • Az Ószövetség
  • A Teremtés könyve
  • A vízözön
  • József története
  • A Zsoltárok könyve
  • Az Újszövetség
  • Jézus születése
  • Jézus kínhalála és feltámadása
  • A tékozló fiú
AZ ÓKORI GÖRÖG IRODALOM
  • A görög epika
  • A homéroszi eposzok
  • Íliász
  • Az Íliász embereszménye: Akhilleusz
  • Akhilleusz pajzsa
  • Odüsszeia
  • Új embereszmény: Odüsszeusz
  • Az istenek korlátozott szerepe
  • Bonyolultabb mese – bonyolultabb szerkezet
  • Odüsszeusz és Nauszikaá
  • Odüsszeusz kalandjai
  • Ithaka – leszámolás a kérőkkel
  • Az eposz
  • Az időmértékes verselés
  • A görög líra
  • Elégiák és epigrammák
  • A verselés új formái
  • Dalköltészet
  • Szapphó
  • Alkaiosz
  • Anakreón
  • A görög dráma
  • A görög színház és színjátszás
  • Düonüszosz kultusza
  • A színjátszás kezdetei
  • A színház
  • A dráma műneme
  • Dráma és színjátszás
  • A tragédia
  • Szophoklész: Antigoné
  • Az antik dráma jellegzetes vonásai
  • Az Antigoné szerkezete
  • A drámai harc és a jellemek
  • Expozíció
  • Bonyodalom
  • Konfliktus
  • Késleltetés
  • Krízis
  • Végkifejlet
  • Antigoné tragikuma
  • Kreón bukása
A RÓMAI KÖLTÉSZET
  • Catullus
  • Éljünk, Lesbia...
  • Gyűlölök és szeretek...
  • Vergilius
  • Eklogák
  • IV. ecloga
  • IX. ecloga
  • Aeneis
  • Horatius
  • Carmenek
  • Thaliarchushoz
  • Licinius Murenához
  • Leuconéhoz
III. A KÖZÉPKOR IRODALMÁBÓL
A KÖZÉPKOR IRODALMA
  • Az ókeresztény irodalom
  • Szent Ágoston: Vallomások
  • Irodalmi élet
  • Az egyházi irodalom
  • Himnuszok
  • A magyar irodalom kezdetei
  • Halotti beszéd – Ómagyar Mária-siralom
  • Legendák
  • Lovagi irodalom
  • Trubadúrlíra
  • Walter von der Vogelweide
  • Vágánsköltészet
  • Dante: Isteni színjáték
  • A középkor enciklopédiája
  • Téma: túlvilági látomás
  • Az eltévedt ember
  • A Pokol
  • Paolo és Francesca
  • Találkozás Odüsszeusszal
  • Villon
  • Nagy testamentum
  • Balladák
  • Jó tanítás balladája a rossz életűeknek
  • Záróballada
IV. A RENESZÁNSZ IRODALMÁBÓL
AZ ITÁLIAI RENESZÁNSZ
  • Reneszánsz és humanizmus
  • Petrarca: Daloskönyv
  • CLXII. szonett (Ti szerencsés füvek...)
  • XXXV. szonett (Magamban, lassan...)
  • Boccaccio: Dekameron
  • Ötödik nap, kilencedik novella: A sólyom feláldozása
A MAGYAR RENESZÁNSZ
  • Janus Pannonius
  • Galeotto Marzióhoz
  • Búcsú Váradtól
  • Egy dunántúli mandulafáról
  • Saját lelkéhez
  • Irodalmi élet a 16. században
  • Sylvester János: Az magyar nípnek...
  • Bornemisza Péter: Siralmas énnéköm...
  • Új műfajok: tragédia, fabula, históriás ének
  • Balassi Bálint
  • A szerelem költője
  • Júlia-versek
  • Hogy Júliára talála, így köszöne neki
  • Ütemhangsúlyos verselés
  • Célia-versek
  • Vitézi énekek
  • Ó én édes hazám
  • Egy katonaének
  • „Isteni dicsíretek”
  • Kiben bűne bocsánatáért könyörgett...
  • Adj már csendességet...
AZ ANGOL RENESZÁNSZ
  • Shakespeare
  • Shakespeare színpada
  • Romeo és Júlia
  • Szerelmi tragédia
  • A végzetszerűség légköre – a tragédia előrejelzése
  • Két szemben álló világ
  • Bonyodalom és katasztrófa
  • A szöveg líraisága
  • Hamlet, dán királyfi
  • Idő és tér
  • Kompozíció
  • Részletező expozíció
  • Drámai szituáció – drámai konfliktus
  • Töprengő hős
  • A drámai küzdelem fokozódása
  • Késleltetés és végkifejlet
  • A tragédia értelmezése
V. A BAROKK KORSZAK IRODALMÁBÓL
  • A barokk
  • Az irodalmi barokk
  • Pázmány Péter
  • Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem
  • Barokk eposz
  • Barokk eszménykép: „Athleta Christi”
  • Erkölcsi fölény
  • Vértanúhalál
  • Az eposz célzata
  • „Ne bántsd a magyart...”
  • A kuruc kor költészete
  • A vitézi költészet
  • Mikes Kelemen: Törökországi levelek
  • 37. levél
  • 112. levél
VI. A FRANCIA KLASSZICISTA DRÁMA
  • A józan ész uralma
  • Racionalizmus és klasszicizmus
  • A klasszicista dráma
  • A francia klasszicista tragédia
  • Moliére: Tartuffe
  • A komédia
  • Tartuffe
  • Az ostorozott bűn
  • Mesteri expozíció
  • Bonyodalom
  • A címszereplő megjelenése
  • Tetőpont, megoldás