Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Színház és teatralitás

Paraméterek

Sorozat Theatron Könyvek
Szerző Imre Zoltán
Cím Színház és teatralitás
Alcím Néhány kortárs lehetőség
Kiadó Pannon Egyetemi Kiadó
Kiadás éve 2003
Terjedelem 298 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 9495 11 5
Ár:
2.520 Ft

A kötet azt vizsgálja, hogyan és miként jelennek meg a kortárs nyugati kultúra – és ezen belül főleg a brit és a magyar – egyes elemei teátrális cselekvéseken keresztül a színpadon és a színpadon kívül.

Leírás

Ebben a könyvben nem egyetlen színházi ember, műfaj, (kulturális) esemény, illetve hagyomány részletes elemzésére vállalkozom. Azt vizsgálom, hogyan és miként jelennek meg a kortárs nyugati kultúra – és ezen belül főleg a brit és a magyar – egyes elemei teátrális cselekvéseken keresztül a színpadon és a színpadon kívül. Ebből következően az elemzés szempontrendszerét két irány határozza meg. A nyugati színház egyes megnyilvánulásait a mindennapi élettel való kapcsolatukban elemzem, a kortárs euró-amerikai világ teatralitásának néhány formációját pedig a színházzal vetem egybe.
Imre Zoltán

Tartalom

BEVEZETÉS
1. Kísérlet a színház értelmezése
2. Kísérlet a teatralitás értelmezésére
3. Színház, teatralitás és kulturális hegemónia
4. A könyv szerkezete
I. FEJEZET – A (HAGYOMÁNYOS) SZÍNHÁZ
1. A hagyományos színház kortárs gyakorlatai
1.1. A hagyományos színház folyamatként való értelmezése
1.2. A hagyományos színház intézményként való értelmezése
1.2.1. A színház mint a szórakoz(tat)ás intézménye: realizmus, biztonság és Az egérfogó
1.2.2. A hagyományos színház mint történelmi park intézménye: turizmus, fordítás és Shakespeare
1.2.3. A hagyományos színház mint a domináns ideológiát közvetítő intézmény: a hasznos színház, egyéb illúziók és az An Inspector Calls
1.2.4. A hagyományos színház mint fegyelmező intézmény: a mint(h)a néző
1.3. A hagyományos színház jelenségként való értelmezése
1.4. Konklúzió: hagyományos színház és ideológia
II. FEJEZET – TEATRALITÁS
2.1. Az ezredvégi mindennapi élet és a percepció módozataként értelmezett teatralitás
2.1.l. „Valóságok bazárja”: retorika, manipuláció és teatralitás
2.1.2. Vizuális kultúra és vizuális percepció
2.1.3. A mindennapi élet (át)esztétizálódása
2.1.4. Konklúzió: való, reprezentáció, esztétika és teatralitás
2.2. Az ezredvégi mindennapi élet és a megjelenítés alkalmaként értelmezett teatralitás: három esettanulmány
2.2.1. Valóság(re)konstrukciók 1: Az 1999. június 18-ai Antikapitalista tüntetés
2.2.2. Valóság(re)konstrukciók 2: Edward herceg és Sophie Rhys-Jones esküvője, London, 1999. június 19.
2.2.3. Valóság(re)konstrukciók 3: Az identitás és a test viszonyának átértelmezése a populáris magazinokban
2.2.4. Konklúzió: teatralitás és hegemónia
III. FEJEZET – VISSZA A(Z ALTERNATÍV) SZÍNHÁZHOZ
3. Az alternatív színház kortárs gyakorlatai
3.1. Az alternativitás lehetséges magyar játékai
3.2. A színház mint transzformáció: A Mozgó Ház 1003 szíve
3.3. A színház mint felnyitás: Slava's Snowshow
3.4. A képzelet színháza: a néző, az installáció és a H.G. játékai
3.5. Színház mint rítus: MANES (La Fura dels Baus)
3.6. Konklúzió: a színház mint ellenállás
Bibliográfia