Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Szociális készségek fejlesztése kamaszkorban

Paraméterek

Sorozat Iskolapszichológia
Szerző Sütőné Koczka Ágota
Cím Szociális készségek fejlesztése kamaszkorban
Kiadó Trefort Kiadó
Kiadás éve 2005
Terjedelem 99 oldal
Formátum A/5, irkafűzött
ISBN 963 446 317 7
Ár:
1.200 Ft
1.080 Ft
Kedvezmény: 10%

A tizenévesek – akiknek az életkori sajátosságaiknak megfelelő kihívásokon túl a dinamikusan változó társadalom növekvő elvárásaival is szembe kell nézniük – egyre több szinten kerülnek konfliktusba környezetükkel. A szerző bemutatja a tíz és tizennégy éves korosztályokra kipróbált szociális készségfejlesztő tréningek moduljait. (Iskolapszichológia 26.)

Leírás

A tizenévesek – akiknek az életkori sajátosságaiknak megfelelő kihívásokon túl a dinamikusan változó társadalom növekvő elvárásaival is szembe kell nézniük – egyre több szinten kerülnek konfliktusba környezetükkel. Az információkat, melyeket a rohamosan megújuló társadalmi és gazdasági környezet sugall, a szűkebb családi és iskolai környezet nem támogatja. A személyes kapcsolatokat felváltja az elektronikus információáramlás, és a gyermekek a technikai újdonságok rabjaivá válnak. Mi marad egy ilyen világban a helyét, a szerepét kereső tizenéves számára? Legtöbbször a meg nem értettség, a társadalomból való kizártság érzése. A felgyorsult társadalmi átalakulás tehát egyre inkább megköveteli, hogy az oktatási intézményeinkből kikerülő fiatal nemzedék a szakmai ismeretek mellett rendelkezzen azokkal a szociális készségekkel, melyek felvértezik őket az életkori problémáikon túlmutató szociális problémák sikeres kezelésére. Oktatási rendszerünk szemmel látható átrendeződése kínálja az alkalmat az új típusú szociális készségek mindennapi oktatásba való integrálására. Ezek a kérdések ösztönöztek kísérleteim elvégzésére. Munkámban megvizsgáltam a kamaszkori szociális készségek kialakulásában szerepet játszó környezeti és belső tényezőket, valamint a kamaszkori szociális készségfejlesztés lehetőségeit. Bemutatom a tíz és tizennégy éves korosztályokra kipróbált szociális készségfejlesztő tréningek moduljait és összefoglalom a kísérleti eredményeket.
 
Sorozatszerkesztő: Porkolábné dr. Balogh Katalin

Tartalom

Bevezetés
A készségek alakulása kamaszkorban
A tapasztalatszerzés folyamata
Rövid távú struktúrák, pozitív hatású rövid távú tapasztalatok
Hosszú távú struktúrák, a komplexitás növekedése; az értelmes élet
A komplexitás és a sikeresség
Életcélok kitűzése
Oktatási kihívások hazánkban
Hatékony környezet, tanárokkal való együttműködés
Szociális készségek problémaköre
Javaslatok a szociális készségek fejlesztési dimenzióira
Szociális képzés alternatív oktatási módszerei
A megvalósított kísérleti program módszere
Az iskolai befogadó környezet kialakítása
A fejlesztő kísérlet célja
A fejlesztő kísérlet mérési módszerei
A célcsoport leírása
A program helyszíne és időtartama
A kísérleti program
Munkalapok
A kísérleti program moduljainak szociális üzenetei
Korosztályonként javasolt program
A fejlesztő program hatása a kamaszkori személyiségfejlődésben
A szociális motívumok, azaz a más emberekkel való kapcsolatteremtés megjelenése
Az önintegráló motívumok legkomplexebb megjelenése a kiválóság elérésének a vágya
A rövid és hosszú távú érzelmi jólét
Az önbecsülés, teljesítőképesség és -képtelenség
A fegyelmezés
A siker
A biztonság
Felhasznált irodalom