Szakmai tankönyvek
Az esetfelvetésekkel bevezetett fejezetekre a válaszok a szakmai információtartalomban megtalálhatók, illetve a fejezetekben lévő gyakorlatok és feladatok elvégzésével fejleszthetők a képzésben résztvevők készségei, képességei és kialakíthatók speciális szakmai kompetenciái.
Dr. Temesváry Zsolt, a Szociálpolitikai Szemle szerkesztőségi tagja, egyetemi adjunktus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szociológiai Intézetének főállású oktatója és az MCI Management Center Innsbruck Szociális Munka Tanszékének állandó vendégoktatója. Korábban a Nemzeti Család és Szociálpolitikai Intézetben tevékenykedett kutató-elemzőként és évekig dolgozott a szociális segítés gyakorlatában kórházi szociális munkásként. Fő kutatási területei a közép-kelet európai országok szociálpolitikáinak összehasonlító elemzése, az egészségügyben végzett szociális segítés vizsgálata, valamint a hajléktalanság és lakhatási problémák okainak feltárása.
A tankönyv a Szociális gondozó szakképesítés 025/4.0/1851-06 Ápolási és gondozási ismeretek tananyagegységéhez, az iskolarendszerű képzésben résztvevő tanulóknak, valamint a tanfolyami oktatásban résztvevők számára készült. A könyv elsősorban azon képzésben résztvevők számára íródott, akiknek nincs előzetes egészségügyi végzettségük.
A szociális gondozó és ápoló munkája során segítséget nyújt az ellátást igénybe vevő emberek fizikai, mentális, szociális és lakókörnyezeti szükségleteinek kielégítéséhez, figyelembe véve a kliens életkorát, élethelyzetét, valamint egészségi állapotát.
Ez a könyv azokat az ismereteket tartalmazza „gondozástan” témakörben, amelyeket egy általánosan művelt embernek ismernie kell, hogy megóvja saját környezetének egészségét.
Bár a kötet alcíme Szociális munka gyermekes családokkal, a közölt tanulmányok szakember főszereplői nemcsak szociális munkások, hanem a legtágabb értelemben vett szakma képviselői, a gyermekvédelem nélkülözhetetlen szereplői: pszichológusok, pszichiáterek, laikus segítők, tanárok, orvosok, védőnők, jogászok.
Ez a könyv olyan szakmai kérdésekkel foglalkozik, amelyek eddig legfeljebb csak elemeiben jelentek meg a közösségfejlesztés és a közösségi munka hazai szakirodalmában.
A tankönyv elsősorban a szociális gondozó és ápoló képzésben résztvevőknek készült, azonban a segítő szakma bármely képviselője hasznosan forgathatja.
A könyv a szociális munka elmélete tantárgyon belül, az általános szociális munka, a szociális munka egyénekkel és családokkal, a szociális munka csoportokkal és a közösségi szociális munka témakörökhöz készült.
A tankönyvet használók iskolai előképzettségéhez igazodó módszertani változatosság, a tananyag logikus felépítése, érthető nyelvezet, naprakészség és tudományos megalapozottság jellemzi a feladatokkal, szemléletes ábrákkal és mellékletekkel ellátott kiadványt.
A tankönyv azzal a céllal készült, hogy a legújabb tudományos-szakmai eredményekre támaszkodva segítse a társadalomismeret tantárgy elsajátítását, megértését. Fontos, hogy a szociális területen dolgozók képesek legyenek a konkrét, gyakorlati helyzetekben felismerni a megjelenő probléma társadalmi összefüggéseit, megismerjék a mai magyar társadalom jellemzőt, eligazodjanak a problémák között, továbbá hogy a gyakorlatban is tudják alkalmazni ezen ismereteket.
Könyvünk szeretné a diákokkal megismertetni az ember viselkedésében meghatározó társadalmi hatóerőket. Ennek sikerében kiemelkedő jelentőségű a tanár és a diákok együttműködése.