Szakmai tankönyvek
A tanulmányok korszerű áttekintést adnak a palliatív ellátás minden területéről: a súlyos állapotú betegek fájdalomcsillapításáról és tüneti kezeléséről, a haldokló betegek pszichoszociális ellátásáról és a velük való kommunikáció nehézségeiről, a palliatív ellátás társadalmi és kulturális hátteréről, a család szerepéről a haldokló beteg mellett, a terminális állapotú betegek ellátásának etikai és törvényi szabályozásáról, a gyászról és a gyászolók segítéséről, valamint külön fejezet szól a palliatív gyermekgyógyászat szomatikus és pszichoszociális vonatkozásairól.
Az esetfelvetésekkel bevezetett fejezetekre a válaszok a szakmai információtartalomban megtalálhatók, illetve a fejezetekben lévő gyakorlatok és feladatok elvégzésével fejleszthetők a képzésben résztvevők készségei, képességei és kialakíthatók speciális szakmai kompetenciái.
Dr. Temesváry Zsolt, a Szociálpolitikai Szemle szerkesztőségi tagja, egyetemi adjunktus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szociológiai Intézetének főállású oktatója és az MCI Management Center Innsbruck Szociális Munka Tanszékének állandó vendégoktatója. Korábban a Nemzeti Család és Szociálpolitikai Intézetben tevékenykedett kutató-elemzőként és évekig dolgozott a szociális segítés gyakorlatában kórházi szociális munkásként. Fő kutatási területei a közép-kelet európai országok szociálpolitikáinak összehasonlító elemzése, az egészségügyben végzett szociális segítés vizsgálata, valamint a hajléktalanság és lakhatási problémák okainak feltárása.
Michael Galuske könyve a szociális munka 20. századi történetét mutatja be a módszerek felől közelítve; a legtöbb német szociálismunkás-képzésben alaptankönyvként használják. Hiánypótló, hiszen a szociális munka szakirodalmában kevés olyan mű van, amely rendszerezve mutatja be a módszereket, azok elméleti beágyazottságát, így adva teljes képet a szociális munka – főleg a 20. század második felében történt – fejlődéséről.
A tankönyv a Szociális gondozó szakképesítés 025/4.0/1851-06 Ápolási és gondozási ismeretek tananyagegységéhez, az iskolarendszerű képzésben résztvevő tanulóknak, valamint a tanfolyami oktatásban résztvevők számára készült. A könyv elsősorban azon képzésben résztvevők számára íródott, akiknek nincs előzetes egészségügyi végzettségük.
Kevés olyan állapot, megbetegedés létezik napjainkban, amelyhez több tévhit és félelem fűződne, mint a demencia esetében. Ebben a könyvben igyekszünk ezt a kérdéskört úgy körbejárni, hogy a valós és hasznos ismertek foglalják el a valótlan, hiányos, pontatlan információk helyét.
A szociális gondozó és ápoló munkája során segítséget nyújt az ellátást igénybe vevő emberek fizikai, mentális, szociális és lakókörnyezeti szükségleteinek kielégítéséhez, figyelembe véve a kliens életkorát, élethelyzetét, valamint egészségi állapotát.
Bár a kötet alcíme Szociális munka gyermekes családokkal, a közölt tanulmányok szakember főszereplői nemcsak szociális munkások, hanem a legtágabb értelemben vett szakma képviselői, a gyermekvédelem nélkülözhetetlen szereplői: pszichológusok, pszichiáterek, laikus segítők, tanárok, orvosok, védőnők, jogászok.
A szociálpedagógia eredete az ipari társadalmak létrejöttének kezdeteire nyúlik vissza. C. Wolfgang Müller könyve fontos munka, mindazok számára alapvető, akik ilyen irányú felsőoktatási tanulmányokat folytatnak.
Ez a könyv olyan szakmai kérdésekkel foglalkozik, amelyek eddig legfeljebb csak elemeiben jelentek meg a közösségfejlesztés és a közösségi munka hazai szakirodalmában.
A palliatív ellátás sajátos személetet, speciális, multidiszciplináris ismereteket és készségeket igénylő klinikai szakterület, amely a limitált életkilátású betegek tüneteinek enyhítésére fókuszál. Elsődleges célja az életminőség javítása a beteg és a család szükségleteinek megfelelően.
A tankönyv elsősorban a szociális gondozó és ápoló képzésben résztvevőknek készült, azonban a segítő szakma bármely képviselője hasznosan forgathatja.
A könyv a szociális munka elmélete tantárgyon belül, az általános szociális munka, a szociális munka egyénekkel és családokkal, a szociális munka csoportokkal és a közösségi szociális munka témakörökhöz készült.
A tankönyvet használók iskolai előképzettségéhez igazodó módszertani változatosság, a tananyag logikus felépítése, érthető nyelvezet, naprakészség és tudományos megalapozottság jellemzi a feladatokkal, szemléletes ábrákkal és mellékletekkel ellátott kiadványt.
A tankönyv azzal a céllal készült, hogy a legújabb tudományos-szakmai eredményekre támaszkodva segítse a társadalomismeret tantárgy elsajátítását, megértését. Fontos, hogy a szociális területen dolgozók képesek legyenek a konkrét, gyakorlati helyzetekben felismerni a megjelenő probléma társadalmi összefüggéseit, megismerjék a mai magyar társadalom jellemzőt, eligazodjanak a problémák között, továbbá hogy a gyakorlatban is tudják alkalmazni ezen ismereteket.
Könyvünk szeretné a diákokkal megismertetni az ember viselkedésében meghatározó társadalmi hatóerőket. Ennek sikerében kiemelkedő jelentőségű a tanár és a diákok együttműködése.