Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tanári beszédmagatartás

Paraméterek

Sorozat Alkalmazott nyelvészeti mesterfüzetek
Szerző Herbszt Mária
Cím Tanári beszédmagatartás
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2010
Terjedelem 104 oldal
Formátum B/6, ragasztókötött
ISBN 978 963 9927 21 6
Ár:
1.918 Ft
Tanári beszédmagatartáson a pedagógus verbális megnyilatkozásainak mindazon jellemzőit értjük, amelyeket nyelv-beszéd-viselkedés hármas egységében valósít meg intézményes, iskolai-tantermi körülmények között.

Leírás

Tanári beszédmagatartáson a pedagógus verbális megnyilatkozásainak mindazon jellemzőit értjük, amelyeket nyelv-beszéd-viselkedés hármas egységében valósít meg intézményes, iskolai-tantermi körülmények között.
 
A Szegedi Tudományegyetem Alkalmazott Nyelvészeti Tanszéke kezdettől fogva tág értelemben közelítette meg az alkalmazott nyelvészet tárgyát, célját, módszereit és diszciplináris környezetét. Ezzel a szemléletmóddal rugalmasan alkalmazkodott az oktatás és kutatás aktuális elvárásaihoz, illetőleg illeszkedett a nyelvészeti szakképzés adott rendszeréhez és kurzusaihoz. Ilyen motivációk eredménye többek közt a Nyelvészeti Füzetek és a Fasciculi Linguistici Series Lexicographia eddig megjelent tizenegy kötete. E kiadványok általános jellegük vagy tematikai változatosságuk következtében rendszerint segédanyagként funkcionáltak, s így inkább csak közvetetten vettek részt a tanítási-tanulási folyamatokban.
Az Alkalmazott nyelvészet bölcsész és a hozzá kapcsolódó Nyelv- és beszédfejlesztő tanár szak bevezetésévei azonban új helyzet alakult ki. Új igényként fogalmazódott meg egy olyan kiadványsorozat létrehozása is, amely a 2008-ban akkreditált két mesterszak képzési tervét, formálódó kurzuskínálatát differenciált, tematikusan szervezett anyagokkal látja el, s így közvetlenül szolgálhatja az oktatási folyamatokat, a hallgatók felkészülését.
Az így életre hívott Alkalmazott Nyelvészeti Mesterfüzeteket jegyzeteknek szánjuk. Kötetei szakirányok, tantárgycsoportok és kurzusok anyagáról nyújtanak átfogó képet, tájékoztatják, motiválják, orientálják a diákokat, az adott tematika teljes körű feldolgozását azonban nem tarthatjuk feladatuknak.
 
Sorozatszerkesztő: Vass László

Tartalom

Előszó
Bevezető
A téma vizsgálatának és oktatásának az indokoltsága
A kurzusfüzet felépítéséről, tematikájának összeállításáról
1. A tantermi kommunikáció vizsgálatának egyik lehetséges módja: a társalgáselemzési (konverzációelemzési) szempontú megközelítés
Etnometodológia - társalgáselemzés - a társalgás
2. A tanári szerep átalakulása: a facilitátor-szerep következményei a tanár-diák interakcióban
A) Az átalakuló oktatási gyakorlat
B) A konstruktivista pedagógia
C) Átalakuló oktatási gyakorlat - átalakuló kommunikáció
3. A tanár-diák együttműködés: a megszólalás arányai a tanítási órán
Szakirodalmi áttekintés az eddigi mérésekről
A redundancia
Összegzés
4. A Pygmalion-effektus és nyelvi kommunikációs vonatkozásai
5. A tanári kérdés
A tanári kérdés fogalma
A tanári kérdés tipikus grammatikai formái
A tanári kérdés és az instrukció (utasítás) kapcsolata
A tanári kérdések fajtái
Kérdezési technikák a Bloom-Sanders-féle kérdéstipológia szerint
6. A triádikus dialógus (KW-ciklus) vizsgálata
7. Az értékelés
1. Elfogadás (helyes válasz esetén)
2. Helyreigazítás (részben helyes válasz esetén)
3. Elvetés (helytelen válasz esetén)
8. A tanári magyarázat
Az ok-okozati viszonyok leggyakrabban használt nyelvi kifejezőeszközei a tanári beszédben
A tanári kérdések a magyarázatban
9. A tanítási óra beszédaktusai
A beszédaktus-elmélet - tantermi kommunikáció
10. A tanári instrukció
11. A tantermi kommunikáció és a társalgási maximák
12. A tantermi rituálé
A tanóra erősebben ritualizált egységei
Egyéb rituális elemek a tanórán
Irodalomjegyzék