Táncosok és iskolák
Paraméterek
Szerző | Bolvári-Takács Gábor |
Cím | Táncosok és iskolák |
Alcím | Fejezetek a hazai táncművészképzés 19-20. századi intézménytörténetéből |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2014 |
Terjedelem | 263 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 693 571 9 |
A kötet a hazai színpadi táncművészképzés 1833 és 1958 közötti intézménytörténetét tekinti át. A kezdő időpont a táncos képzés állami szerepvállalásának első eseményéhez, a Magyar Tudományos Akadémia színházi pályázatához köthető. A záró dátum nem általános cezúra, de a bemutatott intézmények történetében azonosítható szakaszhatár. |
|
|
Leírás
A kötet a hazai színpadi táncművészképzés 1833 és 1958 közötti intézménytörténetét tekinti át. A kezdő időpont a táncos képzés állami szerepvállalásának első eseményéhez, a Magyar Tudományos Akadémia színházi pályázatához köthető. A záró dátum nem általános cezúra, de a bemutatott intézmények történetében azonosítható szakaszhatár.
A szerző a témát elsősorban tánctörténeti, illetve nevelésszociológiai alapállásból közelítette meg. Azt vizsgálta, hogy a 19. század első harmadától az állam milyen lépéseket tett a táncos képzés állami intézményrendszerének kiépítésére, s ehhez milyen társadalmi és politikai tényezők szolgáltatták a körülményeket. A könyv a táncos képzés eddig főleg személyes emlékeken alapuló történeti önreflexiója mellett, illetve helyett primer források alapján szolgál új információkkal a művészeti ág fejlődéstörténetéről.
Gondolat Kiadó, 2014.
Írta: Bolvári-Takács Gábor
Lektor: Németh András, Tóvay Nagy Péter
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
Kutatásmódszertani bevezető
I. Az operaházi balettiskola és előzményei (1833–1884–1950)
Nemzetközi kitekintés
Szervezeti előzmények (1833–1884)
Az operaházi balettiskola működése (1884–1937)
Nádasi Ferenc a balettiskola élén (1937–1950)
A Nádasi Balett Stúdió (1937–1949)
Közismereti oktatás az Operaházban (1909–1949)
Az operaházi balettiskola megszűnése (1950)
II. Táncoktatás, mint rendészeti kérdés (1896–1951)
A nyilvános táncoktatás szabályozásának előzményei és kialakulása (1896–1925)
A táncmesterképzés és a nyilvános tánctanítás szabályozásának differenciálódása (1925–1933)
A táncmesterképzés és a mozdulatművészeti tanítóképzés megszilárdulása és fejlődése (1933–1945)
A táncoktatás és a tánctanítóképzés szabályozása a háború után (1945–1951)
III. A táncos képzés intézményesülése (1945–1958)
Az intézményesülés művészetpolitikai körülményei
A Színház- és Filmművészeti Főiskola Táncfőtanszaka (1945–1958)
A Táncművészeti Iskola létrejötte és működése (1949–1950)
Az Állami Balett Intézet megalapítása és első évei (1950–1958)
A táncoktató-képzés átalakulása és az intézményesülés egyéb eredményei (1950–1958)
Források és irodalom