Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről

Paraméterek

Sorozat Pedagógus Könyvek
Szerző Fisher, Robert
Cím Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről
Kiadó Műszaki Könyvkiadó
Kiadás éve 2008
Terjedelem 144 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 16 2849 4
Eredeti ár:
1.490 Ft
1.266 Ft
Online kedvezmény: 15%

A gyerekeknek ahhoz, hogy képesek legyenek megbeszélni a különbségeket, információn alapuló döntéseket hozni és megoldani a konfliktusokat, segítségre van szükségük. Az értékek és meggyőződések megfogalmazásának folyamatában azzal tudunk segíteni, ha gondolkodásukat a morális eszmék és fogalmak ismeretével gazdagítjuk. A Tanítsunk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről Robert Fisher gondolkodásfejlesztő sorozatának következő kötete.

Leírás

A Tanítsunk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről Robert Fisher gondolkodásfejlesztő sorozatának következő kötete. 30 elbeszélés, rövid történet, vers és kép segíti a morális kérdések megbeszélését, megértését. Tartalmaz útmutatót, hogyan használjuk a történeteket, képeket a gyerekek gondolkodási és tanulási képességeinek fejlesztéséhez. Ötletek, vázlatok és gyakorlatok is találhatók a kötetben szereplő történetek feldolgozásához.

Hogyan segítsünk a gyermeknek abban, hogy kialakuljon a lelkiismerete, amely a racionálisan megértett alapelvek sugallatát követi („Tudom, hogy mit kell tennem”), és olyan erényei, mint például a törődés és a bátorság, amelyek alkalmassá teszik arra, hogy megfontolás alapján cselekedjék („Tudom, mit fogok tenni”)? A gyerek abból tanul, ha az értékeket működés közben látja, fontos, hogy alkalma legyen morális problémákat megvitatni, és biztatásra van szüksége ahhoz, hogy gondolataiért és tetteiért felelősséget vállaljon. Szükség van arra is, hogy össze tudja hasonlítani értékeit és meggyőződéseit a többiekével, hogy igyekezzen megtalálni azt, ami bennük közös. Rá kell jönnie, hogy mi helyes és mi helytelen – ez nem mindig egyértelmű –, és hogy mielőtt döntene, meg kell vizsgálnia a bizonyítékokat és érveket.

A gyerekeknek ahhoz, hogy képesek legyenek megbeszélni a különbségeket, információn alapuló döntéseket hozni és megoldani a konfliktusokat, segítségre van szükségük. Az értékek és meggyőződések megfogalmazásának folyamatában azzal tudunk segíteni, ha gondolkodásukat a morális eszmék és fogalmak ismeretével gazdagítjuk. Ahogy egy gyerek, aki megfogalmazási problémákkal küszködött, kifejezte: „Tudom, mit akarok mondani, csak nem találom a szavakat, amelyekkel elmondhatnám.”

A személyes, morális, társadalmi és állampolgári ismeretek tanításának egyik iránya az, amelyik a tanterv többi tantárgyaiban fellelhető értékek feltárásán keresztül történik, míg a másik a speciális érték-órákon, amilyenek például a Gondolkodjunk az értékekről órák. Az értékek nem függetlenek a tantervtől, hanem mindenben benne vannak, amit tanítunk, sőt, abban is kifejezésre jutnak, ahogyan tanítunk. Bármilyen tantárgy tanítása és tanulása során lehetőség nyílik arra, hogy hangsúlyozzuk az iskola értékeit vagy etikáját, és hogy fejlődjön a gyerekek önbizalma és felelősségtudata, alakuljanak kapcsolataik, hogy másokkal együttműködve dolgozzanak, reflektáljanak saját tanulásukra, és arra, hogy ez hogyan kapcsolódik ahhoz, hogy egy tágabb közösség tagjaiként élnek. Az értékek jelen vannak minden nevelési tevékenységben, és minden, a tantervben megtalálható tantárgyban.

 
MK-2849-3
Írta: Robert Fisher
Fordította: Nagy Ildikó
 
Kapcsolódó témakör:

Tartalom

Bevezetés
Mit nevezünk értéknek?
Milyen értékeket tanítsunk?
Hogyan tanítsuk az értékeket?
Ertékek a tantervben
„Érték–órák”
Ajándék sértések
A „kérdező közösség” létrehozása
Mi a „kérdező közösség”?
Vita az értékekről
Ülés rend
Mindenki által elfogadott szabályok
Közös gondolatébresztő
Gondolkodási idő
Kérdezés
A vita
A vita áttekintése
A gondolkodást kiterjesztő gyakorlatok
Az erkölcsi érzék fejlesztésének mérése
Az „én”
A „többiek”
A társadalom és azon túl…
Gondolkodási képességek
Jegyzetek
További olvasmányok
 
Témák
Becsvágy
Akarom! Akarom! (William Blake rézkarca)
Törődés
Mi jobb az aranynál? (európai népmese)
Együttműködés
A kétméteres evőpálcikák (kínai népmese)
Bátorság
Hogyan választott ki a guru öt oroszlánt (szikh történet)
Udvariasság
Szaladin udvariassága (középkori monda)
Kíváncsiság
Miért? (rajzok)
Empátia
Emberi arcok (illusztrációk)
Méltányosság
A troll jussa (dán népmese)
Megbocsátás
A püspök gyertyatartói (Victor Hugo)
Szabadság
Diogenész és a hordója (görög monda)
Barátság
A legjobb barát (Bernard Young verse)
Nagylelkűség
Ajándék tevék (arab történet)
Mohóság
A búcsúárus meséje (Geoffrey Chaucer)
Mások megsegítése
A zöld üveg (olasz monda)
Eszmények
Képzeld el (John Lennon)
Igazságosság
Dick Wittington igazságot szolgáltat (angol monda)
Szeretet
A tigris bajusza (koreai népmese)
Hűség
Mikor láttad apádat utoljára? (történet William Yeames képe nyomán)
Szerénység és büszkeség
A csilingelő érmék (Saki, H. H. Munro története alapján)
Türelem
Orpheusz az alvilágban (görög monda)
Béke
Tulsi, a béketeremtő (indiai népmese)
A környezet tisztelete
Halott, akár a dodó (történelmi beszámoló)
Mások tisztelete
A csúf hölgy (angol monda)
A törvény tisztelete
Fénykép
Felelősség
Val levelesládája (újságcikk)
Önuralom
A beszélő teknős (amerikai népmese)
Osztozkodás
Osztozkodás a halon (indiai népmese)
Megfontoltság
A tízfontos bankjegy (történet napjainkból)
Tolerancia
Az osztály réme alszik (John Walsh verse)
Bölcsesség
Salamon és a csecsemő (bibliai történet)
Mellékletek
Az érzelmi intelligencia összetevői
A gyermekek jogairól szóló egyezmény 

Kapcsolódó kiadványok