Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tantárgyi ismeretek vezető óvodapedagógusok képzéséhez

Paraméterek

Szerző Kövér Sándorné dr.
Cím Tantárgyi ismeretek vezető óvodapedagógusok képzéséhez
Kiadó Didakt Kiadó
Kiadás éve 2003
Terjedelem 170 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN DIDAKT02
Ár:
1.700 Ft
1.615 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv rendkívül hasznos ismereteket tartalmaz a vezető óvodapedagógusok, hallgatók és téma iránt érdeklődők számára. Bőséges szakirodalmi ajánlás mellett, a könyvtárakban is nehezen hozzáférhető anyagokat is feldolgoz.

Leírás

A könyv rendkívül hasznos ismereteket tartalmaz a vezető óvodapedagógusok, hallgatók és téma iránt érdeklődők számára. Bőséges szakirodalmi ajánlás mellett, a könyvtárakban is nehezen hozzáférhető anyagokat is feldolgoz. Megkönnyíti a vezető óvodapedagógusok számára a vezetői munkakörök szakszerű ellátását, az óvoda társadalmi környezetével való hatékony együttműködést, az óvodák tartalmi innovációjának segítését, fejlesztését, menedzselését és a beinduló minőségbiztosítást. Tárgyalja az óvodai nevelés társadalmi és politikai feltételrendszerét, az óvodavezetés személyiséglélektani alapjait, az ösztönzési lehetőségeket, kommunikációs és információáramlási technikákat, a konfliktuskezelést. Kitér a szervezetelméletekre, szervezetpszichológiára és a szervezetfejlesztésre. Külön részben foglalkozik az óvodavezető ellenőrző-értékelő tevékenységével. 

Szerkesztette: Kövér Sándorné dr.

Tartalom

Előszó (Kövér Sándorné dr.)
ELSŐ RÉSZ
Az óvodai nevelés társadalmi és politikai feltételrendszere (Szitovszky Józsefné dr.)
A politikai-, gazdasági rendszerváltás
Rendszerváltás és a nevelés
Az óvodai nevelés társadalmi feltételrendszere
Az óvodavezetés személyiséglélektani alapjai (Kelemen Lajos)
A pszichoanalízis
Carl Gusztáv Jung analitikus pszichológiája
Carl Rogers selfkonzisztencia elmélete
Miként lehet másokat ösztönözni? (Kövér Sándorné dr.)
Alapfogalmak
1. A pszichoanalízis motivációs elmélete
2. Kurt Lewin mezőelmélete
3. Henry A. Murray szükségletkategóriái
4. Ábrahám H. Maslow piramis modellje
5. Frederick Herzberg motivációs elmélete
6. Carl Rogers személyiségközpontú megközelítése
7. David McClelland teljesítménymotivációs iskolája
8. H. Hechausen kognitív motivációs modellje
9. Eric Berne „stroke” elmélete
10. Donald H. Weiss motivációs stratégiája
11. A pszichológiai cselekvés két alapformája
Kommunikációelméleti alapfogalmak, törvényszerűségek (Dr. Kissné dr. Kovács Katalin)
A kommunikáció fogalma
A kommunikáció nagyságrendi felosztása
Közvetlen emberi kommunikációs tényezői összetevői
A kommunikáció általános elméleti modellje
A közvetlen kommunikáció eszközei
Nem nyelvi eszközök
A sikeres kommunikációt elősegítő tényezők
MÁSODIK RÉSZ
Információáramlási technikák (Kovácsné dr. Bakosi Éva)
Az információ fogalma, funkciói, jellemzői
Információs rendszer
Információáramlási technikák
Szervezetpszichológia (Czinku Julianna)
Szervezetelméletek
1. Alapok
2. Szervezet mint rendszer
3. Szervezeti magatartás
4. Szervezeti kultúra
5. Mentálhigiénés lehetőségek a szervezetekben
A kontliktuskezelés korszerű elmélete (Pálfi Sándor)
A konfliktus fogalma
A konfliktus háttér jellemzői
A konfliktusok jellemzői
A konfliktuskezelés és stratégiái
Az intézményi konfliktusok megoldásai
Szervezetfejlesztés (Balogh Éva)
Magatartástudományi döntéselmélet
A szervezetfejlesztés
A problémamegoldás
A csoport
Az óvodavezető ellenőrző-értékelő tevékenysége (Kövér Sándorné dr.)
Az ellenőrzés, értékelés célja, fogalma, szükségessége
Az óvoda értékrendszerének életre keltése, hatásuk a teljesítményre
Az értékzavar következményei
Az ellenőrzés fajtái
A fejlesztő értékelés jellemzői, kritériumai
Az értékelés alkalmai az óvodában
A minőségbiztosítási rendszer kérdései az óvodában (Dr. Deliné dr. Fráter Katalin)
A minőség elvének és a hatékonyság kérdéseinek aktualitása
A minőségbiztosítás
A pedagógiai értékelés rendszerének modellje
A minőségfejlesztő értékelés-elemzés feltételei