Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tanulmányok az óvodáról

Paraméterek

Szerző Zilahiné Gál Katalin – Ácsné Plachy Noémi – Kapovitsné Tamás Csilla – Vojnitsné Kereszty Zsuzsa
Cím Tanulmányok az óvodáról
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 2019
Terjedelem 104 oldal
Formátum B/5, spirálozott
ISBN 978 963 9955 85 1
Ár:
1.680 Ft
1.596 Ft
Kedvezmény: 5%

A kisgyermeknevelésben mindent felülírnak a kicsik életkori tulajdonságai, amelyeket alaposan feltártak a gyermeklélektani vizsgálatok. A fejlődés természetes folyamatára épülhetnek azok a pedagógiai teendők, amelyek segítik a későbbiekben is a fontos személyiségvonások megalapozását. Az a szép és az a hatékony, ami egyszerű. Bár kezdetben nehéz és mindig sok munkával jár, a csoport nyugalmával, a mindennapok gazdagodásával meghozza gyümölcsét. A középpontban a szimbolikus szerepjáték áll, aminek alkotóelemeivé válnak az anyanyelvi nevelés, az éneklés, a kézimunka, a tér, a formák, a természet jelenségeinek megtapasztalása, a számolgatás, a szabad mozgás. Könyvünk gyakorlati példákat ad arra, hogyan lehet kiégés nélkül, áramló könnyűséggel vezetni az óvodások életét.

Leírás

Ma sokat hallunk arról, hogy az élet legkülönbözőbb területein gyorsítani, újítani kell. Sokakban – a szülőkben is – benne van a szorongás, a félelem a lemaradástól. Vannak munkaterületek, és a versenysport, amelyekre ez igaz. Az óvoda, az óvónői tennivalók nem tartoznak ezek közé. A kisgyermeknevelésben mindent felülírnak a kicsik életkori tulajdonságai, amelyeket alaposan feltártak a gyermeklélektani vizsgálatok. A fejlődés természetes folyamatára épülhetnek azok a pedagógiai teendők, amelyek segítik a későbbiekben is a fontos személyiségvonások megalapozását. Nagyon helyesen emeli ki ezeket az átdolgozott Óvodai Alapprogram. Ez a kis füzet ezek megvalósításához szeretne segítséget nyújtani. Sokszorosan kipróbáltuk, hogy itt a „haladás” a gyerekek természetéhez illő jobb irányba fordulás. Az a szép és az a hatékony, ami egyszerű. Bár kezdetben nehéz és mindig sok munkával jár, a csoport nyugalmával, a mindennapok gazdagodásával meghozza gyümölcsét. A középpontban a szimbolikus szerepjáték áll, aminek alkotóelemeivé válnak az anyanyelvi nevelés, az éneklés, a kézimunka, a tér, a formák, a természet jelenségeinek megtapasztalása, a számolgatás, a szabad mozgás. Hozzá társul a fejből mondott mese világa. Így a legalapvetőbb nevelési feladatokat eredményesen lehet megoldani. Persze a legfontosabb az, hogy magát nevelje a nevelő, mielőtt mások nevelésébe fog. Néhány gyakorlati példát adunk arra, hogyan lehet kiégés nélkül, áramló könnyűséggel vezetni az óvodások életét.

Írta: Zilahiné Gál Katalin – Ácsné Plachy Noémi – Kapovitsné Tamás Csilla – Vojnitsné Kereszty Zsuzsa

Tartalom

Zilahiné Gál Katalin:

Az erkölcsi viselkedés megalapozása az óvodában

Az embernevelés vezérmotívuma: az erkölcsiség

Az erkölcsi nevelés gyermeklélektani alapja

Az óvoda felnőttek és gyerekek együttléte – a játék körén belül

A szabad játék erkölcsi nevelő hatása

Erkölcsi nevelés érzelmi alapon

Elemi társas élmények

A mese is a jó erkölcs alapját építi: „Jótét helyébe jót várj!”

A mese és a játék belső képei összefonódnak

Az ünnepek lélek- és viselkedésformáló hatása

A hitelesség és a példa fontossága. Alkalomszerűség és tervezés

Zilahiné Gál Katalin – Vojnitsné Kereszty Zsuzsa:

Óvodai nyomon követő mérési és fejlődést támogató rendszer

A fejlesztés iránya és lépései különös tekintettel a halmozottan hátrányos helyzetű 3-6 évesekre

Ráhangoló

A fejlesztés iránya és lépései

Egyéni fejlesztés, egyéni protokoll

Mivel fejleszthetünk?

A fejlődés támogatásának lépései

A testi fejlődés elősegítése

Milyen feladatokat tűzhet maga elé az óvodapedagógus?

Miben és hogyan segíthet?

A fejlesztés nyomvonala. A biztonságos környezet megteremtése

A nyelvi fejlődés segítése

Milyen feladatokat tűzhet maga elé az óvodapedagógus?

Mivel segíthet még?

A más szubkultúrából érkezőkkel való bánásmód

A fejlesztés nyomvonala

Az érzelmi és szociális fejlődés megalapozása

A szubkultúrából érkezők segítése

Milyen feladatokat tűzhet maga elé az óvodapedagógus?

Mi segíti még a fejlődést?

Kiegészítő olvasmányok

Zilahiné Gál Katalin – Ácsné Plachy Noémi:

Egy jó óvodai gyakorlat modellértékű bemutatása

„Csak játszunk és mesélünk?”

A kezdet

Nem „felkészülünk”, hanem élünk!

Hasznos haszontalanságok

Az Alapprogram jegyében

Rögtönzötten vagy tervezetten

A megvalósítás ábécéje

A józan ész szerint

Ami természetes, az könnyen megvalósítható

A módszerek

Az Alapprogram a nevelőt is gazdagítja

Kapovitsné Tamás Csilla:

Gyakorlati példa a hazaszeretetre nevelésre

Óvodánk bemutatkozása

Felhasznált és ajánlott irodalom

Bemutatóóvodáink