Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tehetségfejlesztés a családban

Paraméterek

Szerző Duró Zsuzsa
Cím Tehetségfejlesztés a családban
Kiadó Codex Print
Kiadás éve 2007
Terjedelem 148 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 9247 24 3
Ár:
1.990 Ft
1.890 Ft
Kedvezmény: 5%

Minden olyan országban, ahol az életszínvonalat, a kultúrát intenzíven fejleszteni akarják, kiemelt és különösen fontos kérdésként kezelik a tehetségnevelést. Ez a kötet a család tehetségfejlődésre gyakorolt hatásaival foglalkozik.

Leírás

Minden olyan országban, ahol az életszínvonalat, a kultúrát intenzíven fejleszteni akarják, kiemelt és különösen fontos kérdésként kezelik a tehetségnevelést. A mai magyar társadalomban egyre nagyobb szükség van jól képzett, tehetséges, kreatív emberekre. Ezt nemcsak a tudományos és technikai haladás indokolja, hanem hazánk gazdasági helyzete is. Épp ezért szükséges a tehetségekre minél korábban odafigyelnünk, minden gyerekből kicsalogatnunk a benne rejlő tehetséget, hogy társadalmunk aktív és alkotó tagja lehessen. A tehetség nem abszolút, csupán egy lehetőség, amelyet megfelelő pedagógiai- pszichológiai módszerekkel felszínre lehet hozni, ha az egyén és környezete között megfelelő kapcsolat jön létre. A tehetséggondozás terén még igen sok tennivalónk van.
Czeizel Endre szerint: „A kivételes tehetségek felismerésének és gondozásának három kulcsfontosságú területe van: a család, az iskola, és a társadalom.”
Ebben a kötetben a család tehetségfejlődésre gyakorolt hatásaival foglalkozom. A család tehetséggondozó szerepét tanulmányozó tudományos igényű szakirodalom meglehetősen szegényes. A szociokulturális tehetségmodell szellemében fogant tanulmányok szerzői mind egyetértenek abban, hogy a család az emberi élet első nagy szocializációs színtere. A családi nevelés jelentősé gyermekkor egész folyamán vitathatatlan. A család és az otthoni környezet tehetségfejlesztő lehetőségei szinte korlátlanok. A harmonikus családi légkör optimális a gyermeki tehetség teljes körű kibontakozásához. A család potenciális tehetséggondozó tényező lehet. A tehetségkutatással foglalkozó szakemberek család-specifikus felméréseinek eredményei az optimális otthoni környezet tehetséggondozó voltát támasztják alá.
E kötetben a „család és tehetség”-témakör elméleti hátterére, neveléstörténeti előzményeire és gyakorlati szem pontjaira egyaránt kitérek. A hazai és külföldi kutatási tapasztalatok és eredmények ismertetésével kívánom bemutatni a családi környezet, a szülői személyiség és a tehetségfejlődés közötti összefüggéseket, illetve a szociokulturális modell tényleges működését, gyakorlati érvényesülését.
 
Írta: Duró Zsuzsa
 

Tartalom

Bevezetés
I. fejezet A család
A család mint elsődleges szocializációs kiscsoport
A család funkciói
A család nevelő, szocializációs funkciója
Érintkezési módok a családban
Nevelési légkör a családban
II. fejezet A tehetség
A tehetség definíciói, osztályozása
A tudomány különböző álláspontjai a tehetség összetevőit illetően
Öröklés vagy környezet
A „tehetség és család” témakör, illetve a szociokulturális tehetségmodell néhány neveléstörténeti előzménye
A szociokulturális tehetségmodell modern kutatási eredményei
III. fejezet Tehetség és család
Optimális otthoni környezet a tehetséges gyermek számára
A tehetségmegalapozó képességek kibontakozását elősegítő pedagógia az első hat életévben és iskoláskorban
Nevelési és fejlesztési gondok a családban
IV. fejezet Mérési eredmények és „tehetség-fórumok”
Bóta Margit vizsgálatai
Herskovits Mária – Gyarmathy Éva vizsgálata a Raven-teszt segítségével
A családi tehetséggondozás témája az ECHA 1990. és 2000. évi konferenciáján
Legújabb kezdeményezések itthon és külföldön
Utószó
Jegyzetek
Felhasznált irodalom