Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata

Paraméterek

Szerző Nagy Jenőné
Cím Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata
Alcím Módszertani könyv óvodapedagógusoknak
Kiadó „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület
Kiadás éve 2012
Terjedelem 180 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 08 4916 6
Eredeti ár:
2.940 Ft

Ez a könyv abból a célból készült, hogy az óvodai nevelőtestületeknek segítséget adjon a kora gyermekkori tehetségnevelés bevezetéséhez. Az ország különböző területein működő 20 óvodai tehetségponttal olyan tehetséggondozó pedagógiai rendszert dolgoztunk ki, amely a Nemzeti Tehetség Program által kitűzött elveket és célokat követi.

Leírás

Ez a könyv abból a célból készült, hogy az óvodai nevelőtestületeknek segítséget adjon a kora gyermekkori tehetségnevelés bevezetéséhez. Az ország különböző területein működő 20 óvodai tehetségponttal olyan tehetséggondozó pedagógiai rendszert dolgoztunk ki, amely a Nemzeti Tehetség Program által kitűzött elveket és célokat követi. Az empirikus kutatásunk eredményeképpen elmondhatjuk, sikerült olyan gyakorlatot alkotni, amely valóra váltja a tehetségnevelés legújabb szemléletét: „Minden gyermek tehetséges lehet valamiben, csak azt az adottságát tanácsos idejekorán felfedeznünk és a szülőkkel közösen gondoznunk, támogatnunk, hogy ne vesszen el egyetlen egy érték sem.”

A könyv lépésről-lépésre bemutatja, hogyan és mikor végezzük:

-        a gyermekek adottságainak, érdeklődésének két évig tartó megfigyelését,

-        a tehetségígéretek beválogatását a tehetségműhelyekbe,

-        az egyéni, mikro- és/vagy kiscsoportos fejlesztését a tehetséggondozó műhelyekben,

-        a komplex tehetségprogramok tervezését, szervezését,

-        a gazdagító programok segítségével történő gyermeki megerősítéseket, támogatásokat és

-        a műhelyek hatáselemzéseinek vizsgálatait.

 A könyvben olvashatunk arról is, milyen hálózatot érdemes létrehozni, hogy egymást segítve a szükséges személyi és tárgyi feltételeket megteremthessük a gyermekek tehetséggondozásához. A négy év pozitív tapasztalata egyértelművé tette, hogy ez az út járható. Ezért ajánljuk e rendszert bármilyen programmal dolgozó nevelőtestületnek, akik elkötelezett hívei a gyermekek tehetségnevelésének és esélyt szeretnének teremteni minden gyermek egyéni adottságainak kibontakoztatására.

 

„Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület, 2012.

Írta és szerkesztette: Nagy Jenőné

Lektor: Dr. Balogh László

 

Kapcsolódó kiadványok:

Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?

Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel

A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában

Varázskapu – Példák a vizuális nevelés és tehetségfejlesztés lehetőségeire 6 éves kortól

Tartalom

ÚJ SZEMLÉLETŰ NEVELÉS, ÚJ LEHETŐSÉG AZ ÓVODÁS GYERMEKEK JÁTÉKOS TANULÁSÁBAN

1. A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAM ÉRTELMEZÉSE AZ ÓVODAI NEVELÉS TÜKRÉBEN

1.1. Általános alapelvek

1.1.1. Az értékmegőrzés elve

1.1.2. A sokszínűség elve

1.1.3. Az esélyteremtés elve

1.1.4. A folyamatosság és átjárhatóság elve

1.1.5. A kiválasztás–kiválasztódás és önfejlesztés elvének érvényesítése

1.1.6. A hatékonyság, fokozatosság elve

1.1.7. A felelősség és társadalmi felelősségvállalás elve

1.1.8. Tehetségsegítők megbecsülésének elve

1.1.9. Fenntarthatóság és társadalmi támogatottság elve

1.2. A tehetséggondozás törvényi háttere a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben

2. A TEHETSÉG ÉRTELMEZÉSE ÓVODÁSKORBAN

2.1. Óvodai tehetségígéretek gondozásához szükséges alapvető fogalmak értelmezése

2.1.1. Egységesség, differenciálás értelmezése az óvodában

2.1.2. A motiváció alapjai az óvodai nevelésben

2.1.3. Kreativitás az óvodai gyakorlatban

2.1.4. Hogyan fejleszthető a személyes kreativitás

2.2. Tehetségígéretek adottságait elemző modellek

2.2.1. Renzulli háromkörös és Mönk–Renzulli többtényezős modelljei, és azok óvodai adaptációja

2.3. Tehetségígéretek gondozásának tehetségterületei

2.3.1. A gardneri tehetségterületek adaptálása az óvodai tevékenységek és az óvoda egyéb tartalmi lehetőségei szerint

3. TEHETSÉGÍGÉRETEK FELFEDEZÉSE, AZONOSÍTÁSA

3.1. Hogyan lehet felismerni egy gyermekben a tehetségcsírákat

3.2. Tehetségígéretek felfedezéséhez, azonosításához alkalmazható megfigyelések

3.3. Komplex személyiséglapok készítése a gyermekek személyiségfejlettségének, jellemzőinek megfigyeléséhez, regisztrálásához

3.4. A tehetségazonosításhoz szükséges személyi feltételek

4. A TEHETSÉGÍGÉRETEK BEVÁLOGATÁSA A GONDOZÓ MŰHELYEKBE

4.1. Beválogatást megelőző feladatok az óvodában

4.2. A beválogatáshoz felhasználható mérőanyag részletes bemutatása

4.3. A beválogatáshoz szükséges személyi feltételek

5. KOMPLEX PROGRAMOK A TEHETSÉGÍGÉRETEK MŰHELYÉBEN

5.1. A komplex tehetséggondozó programok elméleti háttere

5.2. Gazdagítás a tehetséggondozásban

5.2.1. A gazdagítás fogalma, fajtái

5.2.2. Gazdagítási modellek

5.3. Az óvodai komplex tehetséggondozó programok kidolgozása

5.4. Példák a különböző gazdagítási programok műhelymunkáira

5.4.1. Művészeti komplexitás módszerét alkalmazó műhelymunka vázlata

5.4.2. Valós problémákat kutató, projektpedagógiai módszereket alkalmazó műhelymunka vázlata

5.5. A tehetségműhely dokumentációja

6. A KOMPLEX TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELYEK ÉS AZ ÓVODA TEHETSÉGGONDOZÓ MUNKÁJÁNAK HATÁSVIZSGÁLATA

6.1. A gyerekek önkontrollos hatásvizsgálata a tehetséggondozó műhelyben

6.2. Az óvodapedagógusok önértékelő hatásvizsgálata a tehetséggondozó munkájukról és a műhelyekről

6.3. A tehetségműhely-vezetők hatékonyságvizsgálata

6.4. A szülők hatásvizsgálata az óvoda tehetséggondozó munkájáról

6.5. A tehetséggondozó team koordinátorának összegző elemzése, értékelése

7. SZÜLŐK BEVONÁSA A TEHETSÉGÍGÉRETEKET FEJLESZTŐ TEVÉKENYSÉGBE

8. TEHETSÉG-TANÁCSADÁS AZ ÓVODÁBAN

9. TEHETSÉGÍGÉRETEK NYOMON KÖVETÉSE

10. A TEHETSÉGÍGÉRETEK GONDOZÁSÁNAK LEHETSÉGES RENDSZERE AZ ÓVODÁBAN

10.1. Tehetségígéretek gondozását felvállaló nevelőtestület szervezeti struktúrája

10.1.1. Tehetségígéretek gondozásával foglalkozó koordinátor feladatai

10.2. Tehetségígéretek gondozásának folyamatábrája

10.2.1. A tehetségígéretek gondozásának folyamatleírása

11. TEHETSÉGÍGÉRETEKET GONDOZÓ FELADATOKHOZ SZÜKSÉGES SZEMÉLYI, TÁRGYI FELTÉTELEK

11.1. A tehetségígéretek gondozásának személyi feltételei

11.2. A tehetségígéretek gondozásához szükséges tárgyi feltételek

12. HÁLÓZATFEJLESZTÉS A TEHETSÉGÍGÉRETEK GONDOZÁSA ÉRDEKÉBEN

12.1. Építünk-e hálózatot magunk köré

12.1.1. Milyenek lehetnek ezek a kapcsolatok

12.1.2. Definíció a hálózatról, hálózatépítéséről és a tehetségpontok hálózatfejlesztő munkájáról

12.1.3. Óvodai tehetséggondozó szervezetek

12.1.4. Felnőtt regionális tehetségműhelyek indítása az ország művészeti bázisóvodáiban

FELHASZNÁLT ÉS ORIENTÁLÓ SZAKIRODALOM

AZ ALKALMAZOTT KUTATÁSBAN RÉSZTVEVŐ TEHETSÉGPONTOK, ÓVODÁK

MELLÉKLETEK