Leírás
A könyv arra a kérdésre keres választ, vajon mi a szerepe a populáris média erőszakos történeteinek és képeinek a társadalomban? Arról a bizonytalanul körvonalazható jelenségről van szó, amit általában csak a „tévéerőszaknak” szoktak emlegetni. Valóban érzéketlenné tesznek a szenvedéssel szemben, tényleg utánzásra csábítanak, és csakugyan kizárólag a gyártók profitéhsége és a nézettségi mutatók iránti hajsza tartja őket életben - amint azt állandóan halljuk? A médiatudatosságon alapuló „médiapolgárság” fogalmának a középpontba helyezésével a könyv azt szorgalmazza, hogy a tévéerőszakot ne a morális pánikok bűnbakkereső logikáján keresztül értelmezzük, hanem ellenkezőleg, olyan rítusokat lássunk bennük, amelyek elengedhetetlen szubsztitúciós – helyettesítő, megváltó, nevelő, terapikus – szerepet játszanak a társadalomban előforduló erőszak korrekciójában és tágabb értelemben a közösségek morális határainak és rendjének szimbolikus újratermelésében.
Új Mandátum Könyvkiadó, 2003.
Membrán Könyvek 15.
Írta: Császi Lajos
Paraméterek
Szerző | Császi Lajos |
Cím | Tévéerőszak és morális pánik |
Kiadó | Új Mandátum Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2003 |
Terjedelem | 192 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9494 33 x |
Tartalom
Bevezetés
Morális pánik vagy médiapolgárság?
Morális pánik vagy morális pánikok?
Morális pánikok és történetiség
Új morális pánikok
Médiapolgárság és virtuális nyilvánosság
Médiapolgárság és populáris kultúra
A „drogháborúk” mint régi típusú morális pánikok
A drogprobléma története az USA-ban
A droghasználat ellenkulturális jelentése
A „drogháború” kezdete
A krekk-kokain elleni háború, mint morális pánik
A „drogháború” retrospektív elemzése
A tévéerőszak mint társadalmi probléma
A félelem szerepe
A tévéerőszak ideológiai vitája
Racionális félelmek és irracionális pánikok?
A tévéerőszak vita mint új típusú morális pánik
Egy vizsgálat és ami mögötte van
A tévéerőszak dekriminalizációja
A tévéerőszak mint társadalmi konstrukció
A krimi mint morális tanmese
Populáris kultúra és krimi
A krími műfaji jellegzetességei
A krimi és a szociológiai típusok
A tévékrimi mint morális tanmese
Norbert Elias és az erőszak reprezentációnak történelmi változása
Az erőszak szimbolikus szubsztitúciója
A tévéerőszak kulturális politikája és szociológiája
Televízió és populáris kultúra
Populáris média és késő-modernitás
Tévéerőszak és hatásvizsgálatok
Tévéerőszak és horrorfilm
Erőszak és társadalom
Merre tovább?
Bibliográfia
A tanulmányok közlésének eredeti helyei