Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Thália árnyék(á)ban

Paraméterek

Sorozat Theatron Könyvek
Szerző Kékesi Kun Árpád
Cím Thália árnyék(á)ban
Alcím Posztmodern – dráma / színház – elmélet
Kiadó Pannon Egyetemi Kiadó
Kiadás éve 2000
Terjedelem 206 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 9220 48 5
Ár:
1.575 Ft

A Thália árnyék(á)ban című értekezés témája a posztmodernizmus, illetve a dráma és a színház közötti kapcsolat, szűkebben a dramatikus és teátrális posztmodernség legfontosabb jellegzetességei.

Leírás

A Thália árnyék(á)ban című értekezés témája a posztmodernizmus, illetve a dráma és a színház közötti kapcsolat, szűkebben a dramatikus és teátrális posztmodernség legfontosabb jellegzetességei. A könyv első fejezete számos, a hatvanas években indult és különböző formában ma is továbbélő színházi tendenciát elemez néhány jellegzetes probléma mentén, s arra a következtetésre jut, hogy a performansz-színháznak nevezett jelenség esetében lehet a leginkább jogosult a „posztmodern” jelző használata. A második fejezet egy szubsztanciális alapokat nélkülöző, a „használat” változatos módjait és eredményeit figyelembe vevő dráma- és színházpoétika rövid körvonalazására vállalkozik, amely előtt az újragondolásra érdemes nézetek, valamint Lakács György, Peter Szondi és Bécsy Tamás egyes munkáinak kritikai elemzése található. A harmadik fejezet tizenkét dramatikus szöveg olvasatát tartalmazza, s fő célja a dráma, illetve a posztmodern kapcsolatának analízise négy olyan problémakör mentén, amelyek a nyelvhasználat, a reprezentáció és a világhoz való viszony módjának, illetve a jellem felfogásának a változását érintik.
 

Tartalom

Előszó
I. A SZÍNHÁZ ÉS A POSZTMODERN
A Jelenlét Színháza
Nyelv és tapasztalat
A Hiány Színháza
Érzékelés és (meta)teatralitás
Nyelv és kultúra
Szöveg és előadás
Vízió és retorika
Az idegen és a saját
Interkulturalitás
Testiség és meztelenség
Tánc- és mozgásszínház
Revü és technológia
Tendenciák
II. A DRÁMA ÉS AZ ELMÉLET
A dráma és a modern dráma (Lukács György)
A modern dráma elmélete (Peter Szondi)
A dráma ontológiája (Bécsy Tamás)
A posztstrukturalista drámapoétika felé
III. A DRÁMA ÉS A POSZTMODERN
Samuel Beckett: A játszma vége
Eugene Ionesco: A székek
Luigi Pirandello: Hat szereplő szerzőt keres
Antonin Artaud: A vérsugár
Jean Genet: Az erkély
Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott
Peter Weiss: Marat/Sade
Peter Handke: Kaspar
Nádas Péter: Temetés
Márton László: Lepkék a kalapon
Heiner Müller: Hamletgép
Botho Strauss: Az idő és a szoba
Végszó
Bibliográfia
Név- és címmutató