Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

„Tiszta hangok”

Paraméterek

Szerző Illés Mária
Cím „Tiszta hangok”
Alcím Vántus István élete és műve
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2015
Terjedelem 280 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5455 32 2
Ár:
2.500 Ft

Vántus István (1935–1992) a XX. század második felének jeles zeneszerzője volt. Mégis, ma csak a műveltebb zenészkörökben tudják, Aranykoporsó címen operát írt, hogy sajátos hangrendszere volt, esetleg még azt, hogy foglalkozott a sakk és zene kapcsolatával, és talán ismerik egy-egy művét...

Leírás

Vántus István (1935–1992) a XX. század második felének jeles zeneszerzője volt. Mégis, ma csak a műveltebb zenészkörökben tudják, Aranykoporsó címen operát írt, hogy sajátos hangrendszere volt, esetleg még azt, hogy foglalkozott a sakk és zene kapcsolatával, és talán ismerik egy-egy művét. Van azonban egy hely, ahol kisebb kultusz épült személye és életműve köré, Szeged, Vántus választott városa. E két eltérő viszonyulást közelítheti, ha a zenetudomány feldolgozza ezt az életművet, amelynek alaposabb ismerete pontosítani fogja az 1970-es és 1980-as évek magyar zenetörténetének képét is.
 

Tartalom

Köszönetnyilvánítás
I. VÁNTUS ISTVÁN
1. Bevezetés
2. Pályarajz
ÉLETRAJZ
KAPCSOLATOK, HATÁSOK
Kocsár Miklós
Maros Rudolf
Juraj Filas
Huszár Lajos
Weninger Richárd
Bódás Péter
Az ÉLETMŰ ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
II. NÉHÁNY KORAI ALKOTÁSRÓL
1. A két diplomadarab és „bokra”
VADRÓZSÁK, GYERMEKZENE
MUSICA TERRENA, ELÉGIA ÉS MÁSOK
2. Első szegedi kompozíciók
PARABOLA
SZVIT SZÓLÓHEGEDŰRE
III. A „VÉGTELEN PENTATÓNIA” KORSZAKA (1964-1985)
1. A hangrendszer megalkotása A három vándor című operával összefüggésben
A VÉGTELEN PENTATÓNIA
A HÁROM VÁNDOR
2. A végtelen pentatónia kiteljesedése: az Aranykoporsó című opera
A LIBRETTÓ ÉS AZ OPERA
ZENEI ELŐZMÉNY: KÍSÉRŐZENE
DRÁMAI TARTALOM ÉS HANGRENDSZER ÖSSZEFÜGGÉSEI
AZ ARANYKOPORSÓ HELYE A MAGYAR OPERATÖRTÉNETBEN
3. Az Aranykoporsó zenei gondolatainak emanációja
A HANGRENDSZER TOVÁBBGONDOLÁSA AREZZÓI GUIDO SZELLEMÉBEN
Visszaverődések
A KÉT OPERÁHOZ KÖZVETLENÜL KAPCSOLÓDÓ HANGSZERES MŰVEK
Dithyrambos
Ecloga
AUTOGRAM: VÁNTUS ISTVÁN
A LEGJELENTŐSEBB ORATORIKUS MŰ: FRAGMENTA BATHORIANA
IV. AZ „ELGÖRBÜLT ZENEI TÉR” KORSZAKA (1985-1992)
1. A hangrendszer továbbfejlesztése a Harangszó című gyászzenével összefüggésben
AZ „ELGÖRBÜLT ZENEI TÉR” HANGRENDSZERE
„A TISZTA HANGOK TITKA” DOSSZIÉ
A HARANGSZÓ, AZ ÚJ RENDSZER ELSŐ PÉLDÁJA
A GEMMA KÜLÖNLEGES ESETE
2. Vántus háromféle tevékenysége elméletének demonstrálására és terjesztésére
A TANÍTÁS EGY DOKUMENTUMA
SAKKZENETALÁLMÁNY
Legal-matt
VÁNTUS MŰELEMZÉSEI SAJÁT HANGRENDSZERE ALAPJÁN
Lassus: Domine Deus
Bach: Nun ruhen alle Wülder
Schubert: Deutsche Messe – Zum Sanctus
Muszorgszkij: Egy kiállítás képei – Katakombák
Kodály: Esti dal
Bartók: Mikrokozmosz VI. – Tükröződés
3. A vántusi zeneelméletet összegző művek
NAGY ZENESZERZŐKRE HIVATKOZÓ ALKOTÁSOK
Hommage á J. S. Bach
Hommage á Mozart
VILÁGOS ÉS SÖTÉT NÉZET – A TÜKRÖZŐDÉS ELVE GYERMEKDARABOKBAN
Két kis zongoradarab
Tükörkánon
AZ UTOLSÓ BEMUTATOTT MŰ: HANGCSOPORTOK
ÖSSZEGZÉS
FÜGGELÉKEK
1. függelék. Vántus István műveinek kibővített kronologikus jegyzéke
2. függelék. Fényképek, dokumentumok
BIBLIOGRÁFIA
JEGYZÉKEK
1. Fakszimilék
2. Kottapéldák
3. Rövidítések