Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tudatos fejlődés

Paraméterek

Szerző D. Molnár Éva
Cím Tudatos fejlődés
Alcím Az önszabályozott tanulás elmélete és gyakorlata
Kiadó Akadémiai Kiadó
Kiadás éve 2013
Terjedelem 256 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 05 9400 4
Ár:
3.700 Ft
3.515 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv elsősorban a tanulással foglalkozó kutatók, gyakorlati szakemberek, pedagógusok számára nyújt segítséget, ám témája miatt szélesebb olvasóközönség számára is hasznos lehet.

Leírás

A legtöbb embernek van valamilyen elképzelése a tanulásról, ami főként saját tapasztalatából ered. Azonban a tanulással töltött idő nem jelenti azt, hogy mindenki egyformán tud tanulni. A hatékony tanulás egyik fontos feltétele az önszabályozás, ami megfelelő tanulási stratégiák és motívumok elsajátítását, alkalmazását jelenti.
A szerző az SZTE Neveléstudományi Intézetének adjunktusa, könyvében több mint egy évtizedes kutatómunkáját foglalja össze. Áttekintést nyújt a téma legfontosabb nemzetközi modelljeiről, szintetizálja az önszabályozás és a tanulás pszichológiai és pedagógiai megközelítéseit. Széles életkori skálát átölelő empirikus vizsgálatai alapján bemutatja az önszabályozott tanulás mérési lehetőségeit, fejlődési ütemét. Részletesen ismertet egy nemzetközi modelleken alapuló, saját kidolgozású fejlesztőprogramot, ami egyedülálló nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is. A kutatások és a fejlesztés eredményei azt bizonyítják, hogy szükséges az önszabályozott tanulás célzott fejlesztése, hiszen az iskolában eltöltött évek nem kedveznek a tanulás iránti motiváció fenntartásának, és beavatkozás hiányában már egy tanév alatt is csökkenhet az önszabályozott tanulás. A könyv elsősorban a tanulással foglalkozó kutatók, gyakorlati szakemberek, pedagógusok számára nyújt segítséget, ám témája miatt szélesebb olvasóközönség számára is hasznos lehet.
 
Írta: D. Molnár Éva

Tartalom

Bevezetés
I. Elméleti alapok
1. Tanuláselméleti alapok — a tanulás modern értelmezése
1.1. A tanulás újraértelmezését szükségessé tevő tényezők
1.2. A tanulás mai értelmezése
1.3. A tanulás modern elméletei
1.3.1. A tanulási kompetencia. Illeris modellje
1.3.2. A szignifikáns tanulás. Fink tanulásmodellje
1.3.3. A tanulás egyesített modellje
2. Szabályozáselméleti alapok
2.1. Az önszabályozás értelmezése
2.2. Az önszabályozás fejlődése
2.3. Az önszabályozás elméleti megközelítései
2.3.1. Szociokognitív elméleti megközelítés
2.3.2. Behaviorista megközelítés
2.3.3. Konnekcionista nézőpont
2.3.4. Funkcionális elméleti megközelítések
2.3.5. Kognitív-társas elmélet
2.3.6. Neurobiológiai alapú megközelítések
2.3.7. Szelfközpontú elméleti megközelítések
3. Az önszabályozott tanulás értelmezése
3.1. Az önszabályozott tanulás területei
3.1.1. A kogníció szerepe a tanulás önszabályozásában
3.1.2. A motiváció szerepe a tanulás önszabályozásában
3.2. Az önszabályozott tanulás működése
3.2.1. A kogníció szabályozása
3.2.2. A motiváció és emóció szabályozása
3.2.3. A viselkedés szabályozása
3.2.4. A kontextus szabályozása
3.3. Az önszabályozott tanulás fejlesztésének elméleti modelljei
4. A tanulás önszabályozásának mérési lehetőségei
4.1. Az önszabályozott tanulás vizsgálatának módszertani kérdései
4.2. Az önszabályozott tanulás mérőeszköze
4.2.1. Az önszabályozott tanulás kérdőívének pszichometriai mutatói
4.2.2. A mérőeszköz megbízhatóságának és validitásának ellenőrzése
II. Gyakorlati alkalmazások
5. A tanulás önszabályozásának empirikus vizsgálata
5.1. Az önszabályozott tanulás életkori változásai 10-21 éves tanulók körében
5.1.1. Aminta
5.2. Az önszabályozott tanulás fejlettsége
5.2.1. A tanulási stratégiák használata
5.2.2. A tanulási motívumok fejlettsége
5.3. Az önszabályozott tanulás komponenseinek összefüggései
6. Az önszabályozott tanulás összefüggései néhány háttérváltozóval
6.1. Képzési típusok szerinti különbség
6.2. Nemek közötti különbségek
6.3. A családi háttér szerepe az önszabályozott tanulás fejlettségében
7. Az önszabályozott tanulás összefüggése néhány kognitív képességgel és az iskolai eredményességgel
7.1. A vizsgálat eszközei
7.2. Az önszabályozott tanulás fejlettsége a hátrányos helyzetű tanulók körében
7.3. Az önszabályozott tanulás összefüggései néhány képességterülettel
7.4. Az önszabályozott tanulás és az iskolai eredményesség összefüggései
7.5. Az iskolai eredményességet meghatározó tényezők
8. Az önszabályozott tanulás fejlesztése
8.1. A fejlesztőprogram elméleti modellje
8.2. A kísérlet kérdései és hipotézisei
8.3. A fejlesztés módszerei és eszközei
8.3.1. A tanárok felkészítése az önszabályozott tanulás fejlesztésére
8.3.2. Az önszabályozott tanulás tanórai fejlesztése
8.4. A kísérlet eredményei
8.4.1. A tanulási célok jellemzői
8.4.2. A tanulók önhatékonyságának jellemzői
8.4.3. A tanulók attribúcióinak jellemzői
8.4.4. A tanulási stratégiák és motívumok jellemzői
8.4.5. Az önszabályozott tanulás komponenseinek összefüggései
8.4.6. A fejlesztés hatása a fiúk és lányok önszabályozott tanulására
8.4.7. Az önszabályozott tanulás kvalitatív és kvantitatív szempontú megközelítésének összevetése
8.4.8. A fejlesztés hatásának kimutatása
8.5. A fejlesztő kísérlet eredményeinek értelmezése
Összegzés
Irodalom