Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tükörképrombolók

Paraméterek

Sorozat Theatron Könyvek
Szerző Schuller Gabriella
Cím Tükörképrombolók
Alcím A tekintet eltérítése a poszt/feminista színházban és performanszokban
Kiadó Pannon Egyetemi Kiadó
Kiadás éve 2006
Terjedelem 170 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9495 95 1
Ár:
1.620 Ft

A könyv a feminista és női színházi csoportok, illetve performanszok huszadik századi történetével, periodizációjával és elméleti kérdéseivel foglalkozik.

Leírás

Könyvem a feminista és női színházi csoportok, illetve performanszok huszadik századi történetével, periodizációjával és elméleti kérdéseivel foglalkozik. Vezérfonalul a vizuális mező pszichoanalitikus elemzése szolgál: célom annak felderítése volt, hogy a vizsgált színháztörténeti korpusz játéktechnikái (testkoncepciói) milyen stratégiák segítségével ingatják meg a női test eltárgyiasító ábrázolását a nyugati vizuális kultúrában.
A történeti áttekintést kísérő elméleti reflexió rámutat, hogy elsősorban a posztmodern előfeltevéseit integráló törekvések kínálnak olyan alternatívát, mely a női test sztereotipikus beállításának színpadi újraértelmezését teszi lehetővé. A kötet fejezetei a jellemző tendenciák (pl. gerilla színház, tudatosságébresztő csoportok, önéletrajziság), illetve egy-egy konkrét alkotó (többek között Orlan, Karen Finley, Adrian Piper) példáján keresztül mutatják be, hogy miként, milyen módszerekkel válik lehetővé a női test női perspektívában történő újrafogalmazása. Az elemzések a társadalmi nem performativitása, a queer elmélet, a testképek hatalmi beágyazottsága, a cyberfeminizmus, a faji kategóriák nem esszencialista elgondolásának kérdéseit érintik.
A poszt/feminista színházi előadások, performanszok és dramatikus szövegek feminista pszichoanalitikus értelmezése kapcsán kirajzolódó fogalmi háló a magyar színház- és performansztörténet újraértelmezését is segíti. A kötet záró fejezete ezt Ladik Katalin, Drozdik Orshi, El-Hassan Róza, Reischl Szilvia műveinek elemzésével szemlélteti.
 
A szerző
 

Tartalom

Bevezetés
Női írás
Feminista színházak a hatvanas és hetvenes években
Az utcai jelenet: tüntetések, gerillaakciók, láthatatlan színház
Az első feminista társulatok: kollektivitás, közösség, a tudatosság növelése
Feminista színházak és performanszok a nyolcvanas évektől napjainkig
I. A tükör
A néző(nő)i tekintet pszichoanalitikus koncepciója
„A feladat elvégzésére alkalmas tükör”
Stratégiák
II. A test
Poszt-pornó-modernizmus
Az anyai funkció politikai konnotációi
A női test és a technotudomány
A test mint a faji kategóriák nemreferenciája
III. A nyelv
Feminista dramaturgiák
Az Iglic (Caryl Churchill: The Skriker)
Megtisztulva (Sarah Kane: Cleansed)
Dóra portréja (Hélene Cixous: Portrait du Dora)
Konklúzió
Könyvkívület
Ladik Katalin performanszairól
A Ladik-performanszok dramaturgiája
Performernők és a női body art
Önéletrajzi perspektíva és női performanszok
Drozdik Orshi: Akt (1977)
El-Hassan Róza: Adomány (2001)
R. a túlnépesedésről gondolkodik (1999-2005)
Reischl Szilvia: Élőkép – Kovács Istvánné utcák (2005)
Bibliográfia