Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Utak – tévutak

Paraméterek

Szerző Csillag Ferenc – Takács István
Cím Utak – tévutak
Alcím Példák az iskolai konfliktusok kialakulására és kezelésére
Kiadó Flaccus Kiadó
Kiadás éve 2010
Terjedelem 384 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9412 78 1
Ár:
3.400 Ft
1.700 Ft
Kedvezmény: 50%
A kötet a pedagógusképzés hallgatói és a gyakorló pedagógusok számára egyaránt hasznos olvasmány, és sok tanulsággal szolgál az iskolás korosztály szülei, valamint – osztályfőnöki órákon való eset-megbeszélések révén – a tanulók számára is.

Leírás

A könyv az iskolai élet eseményeiről szól, az elbeszélés-gyűjtemény, a gyakorlati kézikönyv és az elméleti szakkönyv harmonikus együttese. A szerzők kitűnően ismerik az iskola belső világát, és nem riadnak vissza az ún. kényes témáktól sem, mint pl. a fenntartó és a nevelőtestület konfliktusa egy igazgatóválasztás kapcsán, vagy a családi tragédia, az apa hirtelen halálakor nyújtott pedagógusi segítség leírása. Az esetek a tanítási órán kívüli helyzeteket is bemutatják (kirándulás, táborozás, a napközis élet stb.). A kötet néhány nyitott, „befejezetlen” történetet is tartalmaz. Ezek még inkább elgondolkodtatnak, például arról, vajon hogyan oldható fel a tanítónál a gyerek nem megfelelő viselkedése miatti csalódottság, megbántottság és az ezt követő távolságtartás.
A szerzők a könyv minden fejezetéhez összeállították a történetekkel összefüggésbe hozható Kulcsszavak gazdag listáját. Ezek segítenek a történetekben előforduló helyzetek, jelenségek, cselekvéses és szóbeli megnyilvánulások azonosításában, vagyis abban, hogy pedagógiai és pszichológiai ismereteink birtokában szaknyelven is megnevezzük őket. A Kulcsszavak az általános-, a fejlődés- és neveléslélektan, a szociál- és a klinikai pszichológia, valamint a neveléstudomány és a gyógypedagógia fogalmait, törvényszerűségeit foglalják magukban.
Az esetekhez gondosan összeállított Feldolgozási szempontok tartoznak. A szempontok négy „kategóriában”, a pedagógusok, a szülők, a diákok és a pedagógusjelöltek számára készültek. Lehetőséget nyújtanak eddigi tanulmányaikban szerzett ismereteik alkalmazására, továbbépítésére, és (élet)tapasztalataik felidézésére. A módszerkínálat bőséges: szerepjáték, „pszichodráma”, elemzés, értelmezés, saját tapasztalatok, életesemények felidézése, véleményalkotás, a történetben fellelhető jelenségek hátterének, okainak, elméleti vonatkozásainak megkeresése, pl. a szakirodalomban, amely csoportos beszélgetés, vita, esetleg egyéni konzultáció és gyakorlati feladat keretében valósulhat meg.
A kötet a pedagógusképzés hallgatói és a gyakorló pedagógusok számára egyaránt hasznos olvasmány, és sok tanulsággal szolgál az iskolás korosztály szülei, valamint – osztályfőnöki órákon való eset-megbeszélések révén – a tanulók számára is.
 

Tartalom

Ajánlás – Kedves Kollégák, Gyerekek és Szülők!
Előszó és használati útmutatás
I. fejezet
Pedagógusok közötti konfliktushelyzetek
Márta néni esete
Mara néni, aki az igazság bajnoka
Ella néni
Lili néni, akinek mindenre jut ideje
Viki, aki időbeosztással él
Dóra táborozása
Egy emlékezetes bizonyítványírás
Pótcselekvés az örök elutasítás
Ifjú vagyok, mindent jobban tudok!
„Akinek az egyik nap olyan, mint a másik”
Mennyit ér a szabály?  
„Védtelen vagyok, mindenki ellenem van!”
II. fejezet
Az igazgató, a vezető szerepe
Meddig kezdő a fiatal pedagógus?
Az elhivatottság képviselője – Etelka néni
Nehéz döntések
Az „Igazgató Úr” nevelési elvei
Az Igazgató Úr nevelési elvei – resztoratív szemlélet mentén
Olga, aki kétheteket járt iskolába
Zsóka néni és az ő csodálatos birodalma
Egy markáns igazgatói döntés
III. fejezet
Szülők és pedagógusok közötti konfliktushelyzetek
Magdi néni szülői értekezlete
Gabi néni szülői értekezlete
Esélyteremtő bátorítás
Ádám, akin már a jó tanár sem segíthet
Szókincsfejlesztés, óh!
A nagymama, aki mindent megígért
IV. fejezet
Pedagógus és közössége
Flóra néni és az ő negyedikesei
Egy ötletes ajándék, s annak utóhatása
Katinka a táborban
V. fejezet
Pedagógus és diák közötti konfliktushelyzetek
„Fiam, te csak cserélj helyet…”
Julcsi és az a fránya önérzete   
Dorka, aki elfelejtett lapozni
„Tisztelt Szülő! Értesítem, hogy…”
Rita néni, Zsófi és a tábla
Matyi semmit sem ért  
Szerepcsere
„Szerepcsere”
Ditta néni ars poeticája
Nelli néni, Imi és Óz, a nagy varázsló
Zsuzsi táborozása
„És tessék mondani, mi lesz velünk?”
Egy zokni, négy rajzszög, egy rajzóra, melyet büntetés követ
„Mert csak az tud olvasni, aki azt hangosan is műveli!”
„Mi nem bántottuk, csak ő kényeskedik!”
VI. fejezet
Diák és pedagógus közötti konfliktushelyzetek
„Legőszintébben teher alatt lehet önmagunkon röhögni!”
Történet egy tanítói tévedésről
Egy dolgozat is lehet érdekes  
Lackó vágyai és a valóság
Janka, aki otthon szeretne maradni
Kornél, aki sajnálja az időt a tanulásra
„Magának ehhez semmi köze!”
Vince, aki „csak” visszaüt
„Ha győztes akarsz lenni, akkor üss!”
„Ne foglalkozz velem!”
A tanító kulcsember
A későn vett elégtétel  
Brigitta, akitől mindenki fél
Amikor a szigor nevetésbe fullad
A súlyos „örökség”
VII. fejezet
Szülő és gyerek közötti konfliktushelyzetek
Mikor romlott el?
Attila nyara
Péter nyara
„Fogd a kezem és vezess!”
„Jó szóval oktasd, játszani is engedd…”
A sorsalakító felnőttek
„Gond van a fiaimmal!”
Kötetlen beszélgetések a táborban
VIII. fejezet
Gyerekek közötti konfliktushelyzetek
Fanni és az ő csodálatos útja
Egy erszény és sok pénz
Alex, kedves Alex!
Tiszta fej, erős kéz
IX. fejezet
Másság
Az őszinteség segít
Ikrek = azonos elvárások?
Berci már érti a szavak jelentését: elfogadás, másság
X. fejezet
Központban az iskola
Új év, új kihívások, megpróbáltatások
Intézményesült gyerekszeretet
Egy törvényi szabály margójára
Értékelünk, értékelgetünk, avagy a tetten érhető félrevezetés
Amikor a személyiség közösségformáló erő
XI. fejezet
A mindennapok hősei
Akire mindenki felnéz – egy iskolateremtő igazgatóra emlékezve
A személyiség vonzereje
XII. fejezet
Kritika, önkritika (tévút, rossz gyakorlat)
Mit nyújt a tanulmányi kirándulás?
„Ha egyszer dühbe jövök …”
XIII. fejezet
A társadalmi problémák hatásai
Ha egyszer az iskolafenntartó előírja …
Felelősséggel szeretni  
A családi és az iskolai ünnepeinkről
Javasolt szakirodalom