Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Útravaló 2.

Paraméterek

Sorozat Hagyományoktatás – módszertani füzetek
Szerző Benedek Krisztina – Sándor Ildikó
Cím Útravaló 2.
Alcím A néphagyomány közvetítésének módszerei az iskolában
Kiadó Hagyományok Háza
Kiadás éve 2010
Terjedelem 190 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 7363 57 3
Ár:
2.500 Ft
2.250 Ft
Kedvezmény: 10%

Kötetünket az iskolás korosztállyal foglalkozó pedagógusok forgathatják haszonnal – az általános iskola első osztályától egészen a középiskoláig.

Leírás

A Hagyományok Háza kiadásában 2006-ban megjelent Útravaló. A néphagyomány közvetítésének módszerei az óvodában c. kötetünk, a 3-7 éves korosztály intézményes neveléséhez nyújt módszertani segítséget. Ennek folytatásaként most napvilágot látó kötetünket az iskolás korosztállyal foglalkozó pedagógusok forgathatják haszonnal – az általános iskola első osztályától egészen a középiskoláig. Célunk változatlanul az, hogy gyakorló pedagógusok által kipróbált módszereket mutassunk be. Trencsényi László nagyívű bevezető írása áttekinti a hagyományközvetítés pedagógiájának hazai történetét, ebből kirajzolódik, milyen sokszínű, sokágú jelenségről van szó, s ezt tükrözik a további írások is. A feldolgozott témák és a bemutatott módszerek gazdagsága jellemzi ezt a kötetet. Azt reméljük, hogy kistelepülésen és nagyvárosban; saját, gazdag helyi hagyományokkal rendelkező és abban szűkölködő vidéken élők egyaránt találnak fogódzót munkájukhoz az itt leírtakban. Példát adunk tanórai és órán kívüli tevékenykedtetésre. Érzékeltetni kívánjuk, hogy a néprajzi ismeretek (jelenjenek meg hon- és népismeret, ének-zene vagy irodalomórán, szakköri munka vagy szabadidős tevékenység keretében) és a népművészeteken alapuló tevékenykedtetési formák (kézművesség, néptánc, népi játék) a jövő generációk számára elengedhetetlenül fontosak és hasznosak, nem pedig letűnt korok elavult dolgai. Tudatosítani szeretnénk olvasóinkban – és segítségükkel minden pedagógusban – hogy a néphagyomány hazánkban része nemzeti műveltségünknek. Aki tehát nem ismeri, az – legalábbis részben – műveletlen. Hangsúlyozni kívánjuk, hogy a néphagyomány – amelynek jelenléte közoktatásunkban az 1860-as években gyökerezik – olyan többlete a hazai pedagógiatörténetnek, amilyennel a világon nem mindenütt rendelkeznek. Alapját a világhíres Kodály-módszer, a magyar néprajzkutatás figyelemre méltó eredményei és a nemzetközileg is elismert táncházas módszertan adják. Ez büszkeséggel tölthet el bennünket és kötelezettségeket is ró ránk: e nemes pedagógiai hagyományt folytatnunk, jobbítanunk, éltetnünk kell!
 
Írta: Benedek Krisztina –  Sándor Ildikó

Tartalom

Előszó
Trencsényi László: Néphagyományoktatás – pedagógia – folklorizmus
Baksa Brigitta: A néprajzi ismeretek oktatásának lehetőségei az általános iskolában
Csesznák Éva – Frendl Kata – Navratil Andrea: Gazdakalendárium avagy a játékos kicsi gazda hónapjai
Navratil Andrea – Szűcsné Molnár Erzsébet: Rendhagyó iskolai tanórák, avagy a népművészettel nevelés lehetőségei
Tálas Ágnes: Léleksimogató hagyományaink
Csasztvan András- Császárné Biletzky Ágota: Kulcskompetenciák fejlesztése néptánc tanítással
Valentinné Hedvich Beatrix: Kézműves szakkör a középiskolában
Nádasi Rita: Népi játékok a napköziben
Pataki Márta: Iskolanyitogató – népszokások az iskola közösségi és ünnepi életében
Dassiné Csordás Katalin: Néprajzi ismeretek az énekórán
Lukács Gabriella: Moldvai történet
Válogatott bibliográfia