Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Útravaló 5. Tanári kézikönyv

Paraméterek

Sorozat Útravaló
Szerző Kapai Éva
Cím Útravaló 5. Tanári kézikönyv
Alcím Erkölcstan 5. osztály
Kiadó Mozaik Kiadó
Kiadás éve 2013
Terjedelem 82 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 697 708 5
Ár:
1.980 Ft

A tanári kézikönyv az Útravaló 5. osztályos erkölcstan tankönyv és munkafüzet használatához nyújt módszertani segítséget.

Leírás

A tanári kézikönyv az Útravaló 5. osztályos erkölcstan tankönyv és munkafüzet használatához nyújt módszertani segítséget.
A tankönyv első fejezetének címe: Ötödikesek lettünk. A kerettanterv tematikai egységei elé azért került ez a nyitó fejezet, mert nekünk, tanároknak, a tanulóknak és a szülőknek egyformán fontos az új tanév indítása. A jó évkezdéssel megalapozzuk a jó osztályközösséget és egész éves munkánkat. Milyen a jó osztály? Erről sokféle nézet formálódott ki, mióta oktatás van a világon. Szerintem a jó osztályban mindenki ismeri saját értékeit, a közösség tagjai meghallgatják egymást, felelősséget vállalnak szavaikért és cselekedeteikért. Ha kell, segítséget nyújtanak a rászorulóknak, hajlandóak szembenézni a problémákkal és megoldást keresni rájuk. Közösen meg beszélt és betartott szabályaik vannak, és kölcsönösen elfogadják egymást. Számos módszer közül választhatunk, hogyan éreztessük meg a tanulókkal, hogy a jó közösség kialakításához és fenntartásához mindenki teljesítménye egyformán fontos.
A tankönyv az Ötödik osztály végén című fejezettel zárul, amellyel év végén áttekinthetjük, mit sikerült megvalósítanunk a tanév során. Minden fejezetet egy-egy szövegrészlet nyit meg. Ezek a szövegek tartalmukban a fejezet témájához kapcsolódnak, felvezetik a megbeszélendő tematikai egységet. Ezután egy-egy oldalpár foglalkozik a kerettantervben megfogalmazott ismeretekkel és fejlesztési követelményekkel. Az órán elvégzendő feladatok között találhatók közös játékok, a feldolgozást segítő képek és képsorozatok. A Gondolkodó mondatai és a Tudtad? érdekességei mindig az adott téma ismereteit bővítik. Az óra végi Lássuk még egyszer! kérdései átismételtetik azokat a fogalmakat, amelyekkel órán dolgoztunk. Ezek a kérdések és a rájuk adott válaszok összefoglalják az óra témáját, kiemelik a fontos tartalmakat, megerősítést adnak a tanulóknak az órán megbeszélt értékekről. Ugyanakkor visszajelzést is adnak nekünk arról, hogy mit nyújtott az óra a tanulóknak, ki mit tanult, mire figyelt fel, mire érzett rá. Javaslom, hogy a könyvben leírt feladatok, játékok közül mindenki kedve és szándéka szerint váltogasson, és alakítsa azokat osztályának megfelelően. Szeretettel és tisztelettel kíván jó munkát és közös játékot – a Szerző.
 
Lektor: Nagyné Páll Edit, Szitásné Kőszegi Irén 

Tartalom

Ötödikesek lettünk
Évkezdő
Ötödikesek lettünk • Évkezdő
Névkártya
Miért fontos év elején a nevekről beszélgetnünk?
Beilleszkedés
Miért fontos év elején beszélgetnünk a beilleszkedésről?
I. Test és lélek
1. Ki milyennek lát?
Test és lélek • Ki milyennek lát?
2. A testünk
Miért kell az embernek törődnie önmagával, testi-lelki fejlődésével?
3. Egész – ség
Milyen az egész – séges ember?
4. Jól érzem magam
Mi a feltétele annak, hogy az ember jól érezze magát?
5. Az önismeret
Miben segít az önismeret?
6. Időbeosztás
Hogyan egészíti ki a fejezet témáját az Időbeosztás című lecke?
II. Kapcsolat, barátság, szeretet
1. Kik a társaink
Kapcsolat, barátság, szeretet • Kik a társaink?
2. Te választasz
Miért fontos az emberi kapcsolatokban a felelősség?
3. Kapcsolatok
Mit jelentenek az emberi kapcsolatok?
4. A barátság
Mit jelent barátnak lenni?
5. A szeretet
Mit jelent a szeretet?
III. Kortárs csoportok
1. Kikhez tartozunk
Kortárs csoportok • Kikhez tartozunk?
2. Az együttműködés
Miért kell együttműködni a csoporton belül?
3. A konfliktus
Miért beszélgetünk a konfliktusokról?
4. A kommunikáció
Miért nem elég nyelvtanórán beszélni a kommunikációról?
5. Mindennapi szabályaink
Hogyan kapcsolódik a szabályok témája a Kortárs csoportok tematikai egységéhez?
6. Közösségi szabályaink
A mindennapi szabályok után az iskolai szabályokkal foglalkozunk
IV. Társadalmi együttélés
1. Összetartozunk
Társadalmi együttélés • Összetartozunk
2. Együtt élünk
Hogyan élhet egy országban többféle nép és többféle kultúra egymás mellett?
3. Az ünnep
Miért beszélgetünk a társadalmi együttélés témái között az ünnepekről?
4. Illik vagy nem illik
Hogyan illeszthető az illem témája az előzőekhez?
5. Erkölcsi értékeink
Miért fontos, hogy befejezésképpen az erkölcsi értékeinkről is beszélgessünk?
V. A technikai fejlődés
1. Út az ismeretlenbe
A technikai fejlődés • Út az ismeretlenbe
2. Kíváncsiság és megismerés
Miért a kíváncsiság és a megismerés témájával foglalkozunk először a technikai fejlődés kapcsán?
3. Mekkora lábon élünk?
Milyen kapcsolatban áll egymással az ember és a természet?
4. Az ember és a technika
Hogyan befolyásolja a technika fejlődése az ember életét?
5. Az ember felelőssége
Miért kell beszélnünk az ember felelősségéről ebben a fejezetben?
VI. A mindenség kutatása
1. Mit csinálnak a művészek?
A mindenség kutatása • Mit csinálnak a művészek?
2. A világ és az ember
Mennyire ismerhető meg a világ?
3. A vallás
Miért foglalkozunk a vallás témájával erkölcstanórán?
4. Az idő
Miért az idő témájával zárjuk le a kerettantervi egységeket?
Ötödik osztály végén
Évzáró
Ötödik osztály végén • Évzáró
Én magam és mi együtt
Játék és beszélgetés az utolsó órán