Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Valóság vagy illúzió?

Paraméterek

Szerző Kürtösi Katalin
Cím Valóság vagy illúzió?
Alcím Metadramatikus elemek észak-amerikai színdarabokban
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2007
Terjedelem 123 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 7356 71 1
Ár:
500 Ft

Mivel az irodalmi és kritikai köztudatban is 'realistaként', illetve 'naturalistaként' tartják számon az európai példaképeket, mind Ibsen és Strindberg, mind az amerikai drámaírók esetében hagyományosan háttérbe szorul – vagy teljesen hiányzik – a drámáikban rejlő metadramatikus elemek elemzése.

Leírás

Az önálló és öntudatos, önmagát egyediként definiáló dráma Észak-Amerikában a 20. század első évtizedeiben jelent meg, és modellje a 19. század utolsó évtizedeinek két népszerű és elismert drámaszerzője, Ibsen és Strindberg, akiket a kritika nagyfokú leegyszerűsítéssel a drámai realizmus és naturalizmus fő képviselőinek tart. Mivel az irodalmi és kritikai köztudatban is 'realistaként', illetve 'naturalistaként' tartják számon az európai példaképeket, mind Ibsen és Strindberg, mind az amerikai drámaírók esetében hagyományosan háttérbe szorul – vagy teljesen hiányzik – a drámáikban rejlő metadramatikus elemek elemzése. A metadrámával foglalkozó monográfiák és tanulmányok szinte kizárólag a 'klasszikus' példákat elemzik a reneszánsztól kezdve (Kyd, Shakespeare, Calderón, Moliere, Marivaux, Tieck), újabban az itáliai commedia dell'arte színházi öntükrözésére, önreflexiójára is figyelmet fordítanak (Demcsák), majd néhány avantgarde szerző (legfőképpen Pirandello) említésével a posztmodern egyik sajátosságaként értékelik a metadramatikus elemek meglétét a drámában (pl. Stoppard Rosencrantz és Guildenstern halott c. művében). Még az említés szintjén sem szoktak kitérni arra, hogy a 'meta' módszer megszakítás nélkül jelen van az operában, sem arra, hogy ennek kibővített értelemben való alkalmazása a modernizmus, ezen belül például a szürrealizmus drámai termésében is kimutatható (pl. Garcia Lorca A közönség c. műve), az észak-amerikai példák pedig szintén kimaradnak a metadramatikus módszer meglétének elemzésekor.
 
Lektor: Egervári Tibor

Tartalom

A metadráma fogalmáról
Metadráma és realizmus
Fogalom-tár
Történeti visszatekintés
A realizmus
Meta – színház – dráma: definíciók és alcsoportok
Lionel Abel elmélete
Richard Fly, James L. Calderwood és Judd Hubert
Richard Homby rendszerezése
A darabon belüli darab
Ceremónia a darabon belül
Szerepjáték a szerepen belül
Utalások irodalmi művekre és a való életre
Önreferencia
Metadráma és metafikció
Metadramatikus elemek az Egyesült Államok drámájában
Eugene O'NeiII
Jones császár
Utazás az éjszakába
Thornton Wilder
Hiawatha hálókocsi
A mi kis városunk
Tennessee Williams
Az ifjúság édes madara
Edward Albee
Mese az állatkertről
Az amerikai álom
Nem félünk a farkastól
The Lady from Dubuque (Alpári hölgy)
Sam Shepard
Hamisítatlan vadnyugat
Metadramatikus elemek angol-kanadai és québeci művekben
Sharon Pollock
Vérkötelékek
Michel Tremblay
Hosanna
Michel Marc Bouchard
Les feluettes (Virágszálak)
Konklúzió
Felhasznált irodalom
Index