Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Vándorlegénységtől a Népművészet Mestere címig

Paraméterek

Szerző Beszprémy Katalin – Lőrincz Etel
Cím Vándorlegénységtől a Népművészet Mestere címig
Alcím Népi kézműves szakmai alapismeretek
Kiadó Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal
Kiadás éve 2017
Terjedelem 122 oldal
Formátum A/4, irkafűzött
ISBN 978 963 264 098 3
Ár:
5.260 Ft
4.997 Ft
Kedvezmény: 5%

A népi kézműves szakmák megtanulhatóak, műhelyről műhelyre, pályázatról pályázatra, kiállításról kiállításra haladva, mintegy „vándorlegényként” a tudás tovább fejleszthető, és a legjobbaknak ma is lehetőségük van a szakma legjobbjai közé emelkedve a népművészet mestereként alkotni.

Leírás

Ha a népművészetről hallunk, arra gondolunk, hogy ez már a múlté, ez már történelem. Ha a hagyományokat halljuk emlegetni, úgy érezzük, ez valami statikus, megváltoztathatatlan valami, amit csak őrizni, ápolni lehet és kell. Élő népművészetről, a folyamatosan változó, alakuló hagyományokról a magyar népi kultúra megéléséről, a mindennapokban is használható magyar és népi kultúráról kevesebbet tudunk. A népi kézműves szakmák megtanulhatóak, műhelyről műhelyre, pályázatról pályázatra, kiállításról kiállításra haladva, mintegy „vándorlegényként” a tudás tovább fejleszthető, és a legjobbaknak ma is lehetőségük van a szakma legjobbjai közé emelkedve a népművészet mestereként alkotni.

A falvak életének gyökeres megváltozása, lakossága életmódváltása, az ott élők kicserélődése, megváltoztatta a népi díszítőművészet, a népi kézművesség művelőinek körét is. A népi kézművesség kedvelői és művelői nagyobb része városokban él. Megváltozott az ok és a cél, ami miatt tűt vesznek a kezükbe, szövőszék mellé ülnek, feledésbe merülni látszó szakmát tanulnak meg. A szakmák ismerőinek, védőinek kialakult egy tudományos kutatómunkát végző rétege, köztük többen, egyben alkotók is. Van, akinek munka, foglalkozás, a megélhetés forrása lett a kézművességgel való foglalkozás, másoknak az önkifejezés eszköze, megint mások számára rehabilitáció. A technika és a mintakincs lakhelytől és hovatartozástól függetlenül, „szabadon felhasználhatóvá” vált. Az ismeretek megszerzésének megsokasodtak a forrásai. Múzeumok, tájházak, magángyűjtemények, televíziós műsorok, különböző médiák, könyvek, kiadványok, oktatás. A mintakincsek jelentése csaknem feledésbe merült, a tárgyak pusztán dekorációvá, vagy használati tárggyá váltak. Azzal, hogy bárki, aki elég ügyes volt ahhoz, hogy megtanulja a népi kézműves szakmák fortélyait, készíthet bármilyen alkotást, a népművészet megszűnt lélekben teljesíteni a feladatot, amire rendeltetett. Megszületett és nevet kapott, a népi iparművészet. Az iparművészet és népi iparművészet (design) között jelentős eltérés van. Az iparművészek – egyetemi tanulmányaik során elsajátítják a tervezés tudományát – alkotói szabadsága a legnagyobb. Ők ihletadó forrásnak bármit felhasználhatnak. Az iparművészek, valamint a tehetséges és ügyes alkotók, meríthetnek a népművészet tárházából, előképzettségtől függetlenül. A népművészettel elkötelezetten foglalkozók forrásanyaga viszont kötött, mivel ők hitet tettek a népi kultúra mellett. A hagyományos népi kultúra technikai, szín- és motívumkincsét, kompozíciós törvényeit vállalták betartani, alkotásaiknak tükröznie kell a népművészet értékeit. Alkotásaik a népi kézművesség termékei. Ahhoz, hogy a népi kézműves kultúra motívumkincsét felhasználva értékes alkotást hozzanak létre, ismerniük kell azt a tájegységet, melyet forrásanyagul választottak. Tudásukat tükrözik alkotásaik.

Írta: Beszprémy Katalin – Lőrincz Etel

Lektor: Barcsay Andrea, Székely Éva

Tartalom

1. Szakmai bevezetés

2. Tervezés

3. Pályázatok

3.1. A népi kézművesek pályázati és kiállítási lehetőségei

3.1.1. Élő Népművészet – Országos Népművészeti Kiállítás, Budapest

3.1.2. Országos Ifjúsági Népi Kézműves Pályázat, 11-25 éves fiataloknak

3.1.3. Országos Textiles Konferencia, Békéscsaba

3.1.4. Országos Szőttes Pályázat, Heves

3.1.5. Országos Népi Mesterségek Művészete Pályázat és Kiállítás

3.1.6. Országos Fafaragó Pályázat és Kiállítás id. Kapoli Antal emlékére

3.1.7. Országos Kis Jankó Bori Hímzőpályázat és Kiállítás

3.1.8. Országos Fazekas Pályázat, Körmend

3.1.9. Alföldi Fazekas Triennálé, Mezőtúr

3.1.10. ,,Aranyszalma” Kárpát-medencei Szálasanyagfonó Pályázat

3.1.11. AMKA

3.1.12. Más jelentős kiállítások, bemutatók

3.1.12.1. „Kitesszük a szűrét” – Országos szűr-, szűrrátét-készítő, szűcshímzés és nemez pályázat

3.1.12.2. Nemezkiállítás – „Te bárányok gyapjából való”

4. Vásárok, mesterségbemutatók

4.1. Mesterségek Ünnepe

4.2. Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár

4.3. Pünkösdi Sokadalom

4.4. Karácsonyi népművészeti vásár

4.5. Budapesti Tavaszi Népművészeti Vásár

4.6. Csángó Fesztivál

4.7. Egyéb vásárok

5. Díjak, kitüntetések, elismerések

5.1. A Népművészet Mestere díj

5.2. Népművészet Ifjú Mestere díj

5.3. A mesterségek ünnepén kiosztásra kerülő díjak

5.3.1. Aranykoszorú-díj

5.3.2. Király Zsiga-díj

5.3.3. Év mestere-díj

5.3.4. Év műhelye-díj

5.3.5. Hagyományőrző-díj

6. Múzeumok, tájházak

7. Népművészettől a népi iparművészetig

7.1. A népművészet felfedezésének kora Európában és Magyarországon

7.2. Népi iparművészet

7.3. Ki lehet Népi Iparművész napjainkban?

8. Népi iparművészeti alkotások minősítése, zsűrizése

8.1. Népi iparművészeti alkotássá minősíthető termékek

8.2. A zsűrizés szempontrendszere

9. A zsűrizés szempontjai a népi kézműves szakképesítés szakirányai területén

9.1. Csipke

9.2. Fa alapanyagból készített tárgyak bírálati szempontjai

9.3. Fazekasság

9.4. Gyékény-, szalma-, csuhé munkák

9.5. Fűzvesszőből és a Kárpát-medencében található fonható keményszárú anyagokból készült alkotások

9.6. Hímzés

9.7. Szőttes

9.8. Nemeztárgyak

9.8.1. A nemezkészítés régészeti emlékei

9.8.2. A pásztornépek mai nemezei

9.8.3. A magyar népművészet és a nemezkészítés

9.8.4. A nemezből készült tárgyak típusai

9.9. Bőrművesség

9.9.1. Kategóriák definícióinak szakmai kiegészítései

9.9.2. Tartalmi alapvetések

10. Feladatok megoldása

11. Idegen szavak, szakszavak, szakkifejezések

12. Felhasznált és ajánlott irodalom, forrás

12.1. Képek forrása