Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Vizualitás és média

Paraméterek

Szerző Pusztai Virág
Cím Vizualitás és média
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 148 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5946 28 8
Ár:
2.000 Ft

A kötet célja, hogy betekintést adjon a vizuális kultúra és a képi kommunikáció alapjaiba, majd ezekre építve megvilágítsa a hagyományos képi médiumok, illetve a vizualitástól elválaszthatatlan újmédia néhány fontosabb jellemzőjét, működési mechanizmusát, vizuális kultúrára gyakorolt hatását, fókuszba helyezve azt a szellemi-kulturális változást, amit a fizikai képek mennyiségi növekedése indukál. 

Leírás

A vizuális média – a képes hírportálok, a közösségi oldalak, a televízió, a videomegosztó csatornák és a stream-szolgáltatások – irányából rengeteg benyomás ér bennünket nap mint nap. Ahhoz, hogy képessé váljunk ezek szűrésére és tudatos értékelésére, háttérismeretekere van szükség. A kötet célja, hogy betekintést adjon a vizuális kultúra és a képi kommunikáció alapjaiba, majd ezekre építve megvilágítsa a hagyományos képi médiumok, illetve a vizualitástól elválaszthatatlan újmédia néhány fontosabb jellemzőjét, működési mechanizmusát, vizuális kultúrára gyakorolt hatását, fókuszba helyezve azt a szellemi-kulturális változást, amit a fizikai képek mennyiségi növekedése indukál. A kötet elsősorban azoknak szól, akik a médiaszakmák, a vizuális médiatartalmak előállítása iránt érdeklődnek, de haszonnal forgathatják a tudatos médiafogyasztásra való nevelést fontosnak tartó pedagógusok is, vagy bárki, aki szeretné elmélyíteni tudását a képek és a média viszonyával kapcsolatban.

A szerző, Pusztai Virág a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának adjunktusa. Korábban televíziós szerkesztő-riporterként dolgozott. A vizuális kultúra változásait, a képi média hatástényezőit kutatja. Eddig megjelent kötetei: A képekből összerakott ember (Gondolat, 2019), Televíziós műsorkészítés (Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2020).    

Tartalom

Előszó

I. A VIZUÁLIS KULTÚRA ALAPJAI

I.1. A látás mint megismerő tevékenység

I.2. Mi a kép?

I.3. A megváltozó vizuális élmény

I.4. Kép és ember

I.5. Kép, művészet, válság

I.6. A kép helye a tudományos kutatásokban

II. A KÉP MINT KOMMUNIKÁTUM

II.1. A vizuális kommunikáció

II.2. A média mint a vizuális kommunikáció terepe

II.3. A vizuális jel

II.4. A vizuális retorika

II.5. Az egyedi állókép nyelve

II.6. A mozgókép nyelve

II.7. A szimbólumok szerepe a vizuális kultúrában

III. A FOTÓ SZEREPE A VIZUÁLIS KULTÚRÁBAN

III.1. A fényképezés megszületése és a fotó térnyerése

III.2. A sajtófotó

III.3. A fotó céljai és felhasználási területei

III.4. A digitális képek világa

IV. A MOZGÓKÉP SZEREPE A VIZUÁLIS KULTÚRÁBAN

IV.1. A mozgókép felhasználási területei és megközelítési lehetőségei

IV.2. A megmozduló képek

IV.3. Vizuális kultúra a film bűvöletében

IV.4. A képernyő varázsa

V. AZ ÚJMÉDIA VIZUÁLIS KULTÚRÁJA

V.1. Média az internet hatóterében

V.2. „Régi” és „új” média

V.3. Képek és videók a közösségi médiában

V.4. Képi kommunikáció az újmédia felületein: emojik, matricák, GIF-ek

VI. A VIZUÁLIS MÉDIA BEFOLYÁSOLÓ EREJE

VI.1. A virtuális valóság

VI.2. Médiaképek a manipuláció szolgálatában

VI.3. A klisékbe szorult, irányított és felszabdalt látvány

VI.4. A gyerekek és a vizuális média

Felhasznált irodalom

Képek jegyzéke