Vizualitás és média
Paraméterek
Szerző | Pusztai Virág |
Cím | Vizualitás és média |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 148 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5946 28 8 |
A kötet célja, hogy betekintést adjon a vizuális kultúra és a képi kommunikáció alapjaiba, majd ezekre építve megvilágítsa a hagyományos képi médiumok, illetve a vizualitástól elválaszthatatlan újmédia néhány fontosabb jellemzőjét, működési mechanizmusát, vizuális kultúrára gyakorolt hatását, fókuszba helyezve azt a szellemi-kulturális változást, amit a fizikai képek mennyiségi növekedése indukál. |
|
|
Leírás
A vizuális média – a képes hírportálok, a közösségi oldalak, a televízió, a videomegosztó csatornák és a stream-szolgáltatások – irányából rengeteg benyomás ér bennünket nap mint nap. Ahhoz, hogy képessé váljunk ezek szűrésére és tudatos értékelésére, háttérismeretekere van szükség. A kötet célja, hogy betekintést adjon a vizuális kultúra és a képi kommunikáció alapjaiba, majd ezekre építve megvilágítsa a hagyományos képi médiumok, illetve a vizualitástól elválaszthatatlan újmédia néhány fontosabb jellemzőjét, működési mechanizmusát, vizuális kultúrára gyakorolt hatását, fókuszba helyezve azt a szellemi-kulturális változást, amit a fizikai képek mennyiségi növekedése indukál. A kötet elsősorban azoknak szól, akik a médiaszakmák, a vizuális médiatartalmak előállítása iránt érdeklődnek, de haszonnal forgathatják a tudatos médiafogyasztásra való nevelést fontosnak tartó pedagógusok is, vagy bárki, aki szeretné elmélyíteni tudását a képek és a média viszonyával kapcsolatban.
A szerző, Pusztai Virág a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának adjunktusa. Korábban televíziós szerkesztő-riporterként dolgozott. A vizuális kultúra változásait, a képi média hatástényezőit kutatja. Eddig megjelent kötetei: A képekből összerakott ember (Gondolat, 2019), Televíziós műsorkészítés (Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2020).
Tartalom
Előszó
I. A VIZUÁLIS KULTÚRA ALAPJAI
I.1. A látás mint megismerő tevékenység
I.2. Mi a kép?
I.3. A megváltozó vizuális élmény
I.4. Kép és ember
I.5. Kép, művészet, válság
I.6. A kép helye a tudományos kutatásokban
II. A KÉP MINT KOMMUNIKÁTUM
II.1. A vizuális kommunikáció
II.2. A média mint a vizuális kommunikáció terepe
II.3. A vizuális jel
II.4. A vizuális retorika
II.5. Az egyedi állókép nyelve
II.6. A mozgókép nyelve
II.7. A szimbólumok szerepe a vizuális kultúrában
III. A FOTÓ SZEREPE A VIZUÁLIS KULTÚRÁBAN
III.1. A fényképezés megszületése és a fotó térnyerése
III.2. A sajtófotó
III.3. A fotó céljai és felhasználási területei
III.4. A digitális képek világa
IV. A MOZGÓKÉP SZEREPE A VIZUÁLIS KULTÚRÁBAN
IV.1. A mozgókép felhasználási területei és megközelítési lehetőségei
IV.2. A megmozduló képek
IV.3. Vizuális kultúra a film bűvöletében
IV.4. A képernyő varázsa
V. AZ ÚJMÉDIA VIZUÁLIS KULTÚRÁJA
V.1. Média az internet hatóterében
V.2. „Régi” és „új” média
V.3. Képek és videók a közösségi médiában
V.4. Képi kommunikáció az újmédia felületein: emojik, matricák, GIF-ek
VI. A VIZUÁLIS MÉDIA BEFOLYÁSOLÓ EREJE
VI.1. A virtuális valóság
VI.2. Médiaképek a manipuláció szolgálatában
VI.3. A klisékbe szorult, irányított és felszabdalt látvány
VI.4. A gyerekek és a vizuális média
Felhasznált irodalom
Képek jegyzéke