Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Zenei nevelés az óvodában

Paraméterek

Szerző Hovánszki Jánosné
Cím Zenei nevelés az óvodában
Alcím Szöveggyűjtemény
Kiadó Didakt Kiadó
Kiadás éve 2008
Terjedelem 398 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 87120 5 9
Ár:
2.880 Ft
2.592 Ft
Kedvezmény: 10%

A szöveggyűjtemény összeállításával az volt a célunk, hogy az óvodapedagógus jelölteknek és az óvodapedagógusoknak a zenei nevelésről alkotott véleményét, metodikai szemléletmódját alakítsuk, színesebbé, nyitottabbá tegyük.

Leírás

A szöveggyűjtemény összeállításával az volt a célunk, hogy az óvodapedagógus jelölteknek és az óvodapedagógusoknak a zenei nevelésről alkotott véleményét, metodikai szemléletmódját alakítsuk, színesebbé, nyitottabbá tegyük. Az összegyűjtött, korszerű elgondolásokat tartalmazó, tematikailag csoportosított tanulmányokban vonzó a sokféle egyéniség kisugárzása, szemlélete és szakmaszeretete. A tanulmányokat változtatás, átszerkesztés nélkül emeltük át a szöveggyűjteménybe, megtartva azt a lehetőséget, hogy a szerzők által fontosnak tartott hangsúlyok, kiemelések érzékelhetők legyenek. Többségében a közelmúltban megjelenő írások friss szellemi közeget, az írások egybegyűjtése könnyebb hozzáférhetőséget jelent az érdeklődőnek.
Az I. rész „Zenei irányzatok” című blokkban először a Kodály-koncepció többoldalú megvilágításával találkozhatunk. A tanulmányokban gyakran felmerül a zenei köznevelés ama létkérdése, hogy a kodályi örökséget sikerül-e megőrizni, esetleg megújítani. A nagymérvű társadalmi, politikai, gazdasági változás a kodályi kérdéskörön túl egy másfajta attitűdváltást is generál a zenei nevelésben. A hazánkba begyűrűző külföldi zenei nevelési irányzatok és a hazai alternatív zenepedagógiai törekvések létjogosultságát hivatottak bizonyítani a szöveggyűjtemény e részében olvasható tanulmányok.
A II. rész szerzői túlnyomórészt felsőoktatásban dolgozó szakemberek, akiknek az írásait olvasva hitelesebben lehet diagnosztizálni az óvodai nevelés mindennapjaiban felmerülő kérdéseket. A főleg módszertani fogantatású, különböző információkat tartalmazó tanulmányokat elolvasva fejleszthető a többszempontú látásmód, a kritikai érvelés, az egységben látás, a kreatív problémamegoldás, a szaporodó és közben gyorsan elavuló ismeretek kezelése.
A III. részben a szerzők különböző oldalról közelítik meg a zene személyiségformáló hatását, de mindannyian kihangsúlyozzák, hogy a zene egyik hatékony eszköze az emberré nevelésnek, mert harmonizálja a testet-lelket, oldja a feszültséget, fogékonnyá tesz a szép befogadására, formálja az ízlést és a magatartást. A személyiségfejlesztés területén akkor is felelősségteljes munka vár a pedagógusra, ha egyébként problémamentes a gyermek személyisége, de ha valamilyen nehézséggel, hátránnyal, esetleg fogyatékkal küszködik, akkor még fokozottabb odafigyelést, átgondolt zenei-pedagógiai-pszichológiai fejlesztőmunkát igényel.
Az utolsó, IV. fejezetben olyan új utakat kereső, szakmai elkötelezettségű szerzőktől olvashatunk tanulmányokat, akik a speciális helyzetű gyerekek zenei nevelésében igyekeznek irányt mutatni.
 

Tartalom

Ajánlás
I. Zenei nevelési irányzatok
1. Kodály-koncepció
Kodály Zoltán: Visszatekintés I. Zene az óvodában
Kokas Klára: A Kodály-módszerről
Laczó Zoltán: Kodály Zoltán koncepciójának hatása a legújabb zenepszichológiai kutatások tükrében
Bartalus Ilona: Európai hagyományok vagy Amerika-utazás a magyar zenepedagógiában
Balás Endre: Ádám Jenőről (részlet)
Laczó Zoltán: Zenepedagógia és társadalom
2. Alternatív zenei irányzatok
Ludánszkiné Szabó Éva - Szabóné Trezsenyik Zsuzsa: A hazai komplex művészeti nevelés innovációs programjainak rövid áttekintése II.
Kis Jenőné (Kenesei Éva): Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában
Zenei nevelési irányzatok külföldön
Mindenütt zene
Játékos légző- és hangképző-gyakorlatok
Ittzés Mihály - Szomorjai Paula: Kodály és Orff, Orff és Kodály
II. Az óvodai zenei nevelés tevékenységi formái és módszertani kérdései
Róbert Gábor: Az óvó- és tanítóképző főiskolák ének-zenetanári értekezletének állásfoglalása
Hovánszki Jánosné: Indulj el egy úton
Nagy Balázsné Szarka Júlia: Az óvodai nevelés országos alapprogramjának „megzenésítése”
Hovánszki Jánosné: A gyermek folklór kutatás hatása az óvodai zenei nevelésre
Ludánszki Lajosné: A magyar énekes-dramatikus népszokások az óvodapedagógus képzésben és az óvodai nevelésben
Dr. Kríza Ildikó: Népszokások mai szemmel
Lázár Katalin: A népi játék szerepe az oktatásban
Barsi Ernő: Népi hagyományaink az óvodában L-X.
Nagy Andrea: Népi hangszerek
Ráczné Bársony Judit: Néptánc és játék
M. Dietrich Helga: A zene, mint nyelv I., II.
Nagy Balázsné Szarka Júlia: Óvoda és hangképzés
Hovánszki Jánosné: Játékos zenei kommunikáció
Forrai Katalin: Zenei nevelés zenehallgatással
Chrappán Magdolna: A tevékenységközpontú óvodai program pedagógiai és pszichológiai háttere
Kiss Lászlóné: Az óvodás korú gyermekek zenei képességeinek differenciált fejlesztése
Chrappán Magdolna: Társas közösségi tevékenység. Individualizáció-szocializáció?
Nagy Balázsné Szarka Júlia: Az óvodai zenei nevelés iskolaelőkészítő szerepe
III. Személyiségfejlesztés zenével
Carlgren Frans - Klingbor Arne: Szabadságra nevelés, művészeti foglalkozás szerepe
Kokas Klára: Személyiségformálás zenével
Forrai Katalin: A művészetre nevelés lehetőségei az óvodai nevelésben
Kokas Klára: Gyermekek zenei kifejezési formáiról
Ancsel Éva: A kultúra esélyei
Fekete Anna: „Mindenik embernek a lelkében dal van…”
Jean Sinor: Ki a jó zenetanár?
IV. Speciális helyzetű gyerekek sajátos zenei nevelése
Urbánné Varga Katalin: „A muzsikának oly nagy ereje vagyon”. Zene és terápia
Laczkóné Pálfi Alojzia: Eltérő igényű gyermekek fejlesztési lehetőségei az ének-zene segítségével
Kövics Ágnes: Az Ulwila-módszer elveinek alkalmazása értelmileg akadályozott óvodásoknál
Szénásy Anna: Hangok és mozdulatok útjain
Kiss Lászlóné: Keresztyén szellemű óvodai nevelés és zenei nevelés
Bartyik Anna: A cigány gyermekek korai tehetséggondozása