Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Bánatkő

Paraméterek

Szerző Kálmán Zsófia
Cím Bánatkő
Alcím Sérült gyermek a családban
Kiadó Bliss Alapítvány
Kiadás éve 2004
Terjedelem 292 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 216 174 2
Ár:
4.900 Ft
4.655 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv mind a szakembereknek, mind a szülőknek, a témával az oktatás vagy szociálpolitika szintjén foglalkozó szakembereknek is fontos forrásanyag.

Leírás

Vannak könyvek a tudományos igényű vagy népszerű tudományos munkák közül is, amelyek csakúgy, mint a szépirodalom klasszikus alkotásai, hosszú életűek lehetnek, szinte időtlennek tűnnek. Igaz ez az állítás a Bánatkő című könyvre is, amely tíz évvel ezelőtt jelent meg első ízben. Igaz ez az állítás annak ellenére, hogy akikről a könyv szól, a fogyatékossággal élő gyermekek és családjaik szakszerű orvosi, pszichológiai és gyógypedagógiai ellátása terén az elmúlt tíz évben valójában igen sok minden történt. E sokféle, a közgondolkodásban, a szolgáltatások világában és a törvények szintjén megvalósult változásról kitűnő, reális és kritikus képet ad az új kiadásba bekerült kiegészítő fejezet. E sok történés ellenére a könyv alapvető mondanivalója máig korszerű: szemléletesen mutatja be azokat az érzelmi terheket, megküzdési stratégiákat, nehezített életutakat, amelyek azoknak a családoknak jutnak osztályrészül, ahová sérült gyermek születik. Az intézményi keretek és a segítés formái változhatnak, de ez a bánatkővel kirakott út mégis sok olyan általános emberi és szakmai problémát tár elénk, amely ma, tegnap és még holnap is érvényes volt és lesz. A szakember és a szülő kapcsolatának alakulása, az itt fellelhető nehézségek és dilemmák, esetleges hibák, ill. e kapcsolat sikeressége mind alapvetően befolyásolják a sérült gyermek fejlődését. A szülőkkel való együttműködés korszerű szemléleten alapuló bemutatása a könyv egyik legidőtállóbb tartalmi komponense. Ilyen elem a különböző szakemberek közötti kooperáció, az egymás szakmai partnerként történő elismerésének kérdése, a korai fejlesztés sokoldalú megközelítése is. A tíz évvel ezelőtti megjelenés idején kifejezetten előremutató és korszerű – s máig időtálló – a fogyatékossággal élő kisgyermekek pozitív képességeinek, a nem sérült gyermekekkel közös emberi szükségleteinek, érzelmi igényeinek hangsúlyozása. Mindezzel a könyv hozzájárul a deficitorientált sérült gyermekkép meghaladásához.
A könyvet a gyógypedagógus-képzésben és a segítő szakmákra történő felkészítés különböző képzőintézményeiben tankönyvként is használják, ez is aláhúzza az újrakiadás indokoltságát. A könyv mind a szakembereknek, mind a szülőknek, a témával az oktatás vagy szociálpolitika szintjén foglalkozó szakembereknek is fontos forrásanyag.
 
Lektor: Krausz Éva, Ranschburg Jenő

Tartalom

AJÁNLÁS
Előszó, azaz mihez kezdjen a farokkal bírók társadalmában az, akinek cseppnyi farkincája sincsen – spanyol mese a másságról
1. FEJEZET: Gyermek születik. A sérült gyermek és családja korán elindul a bánatkővel kirakott úton. Honnan lehet egyáltalán tudni, hogy valami nincs rendben? Mi a jobb, ha megmondják, vagy ha eltagadják? Így vagy úgy, az ilyenfajta információ mindenképpen méreg ... Nevet kap a névtelen: tanulságos kérdések
2. FEJEZET: A család mint rendszer. Működési szabályok. A sérült gyermek hatása a családra, s a hatást befolyásoló tényezők. Család vagyunk-e még vagy átalakultunk bolondok házává? A családi időszámítás új egységei: első krízis, második krízis és sorban a többi ...
3. FEJEZET: A szülő is csak ember! Mi történik a házassággal, ha „hibás a termék”? Ki viseli könnyebben a terheket, a nők vagy a férfiak? Eltérő szerepfelfogások, eltérő szerepkonfliktusok. Nő vagyok én még egyáltalán? Jó anya - rossz feleség, avagy lehet-e jó az a feleség, aki anyának rossz? Anyák, apák egyedül: ki vállalná a más sérült gyerekét...
4. FEJEZET: És mi történik a testvérekkel? Ha van, az a baj, ha nincs, az ... Kinek van ideje figyelni a nagyobb gyerekekre? Szabad-e haragudni a beteg testvérre? Az elfojtott gyermeki harag is bűntudatot szül. A tiszta, értelmes, őszinte beszéd, a szülő és gyermek közt szabadon áramló gondolatok sok későbbi bánatot megtakaríthatnak. A meg nem kérdezett kérdések
5. FEJEZET: A hiányzó szabályok: milyen táviratot illik küldeni, ha rokonunk vagy barátunk gyermeke sérülten jön a világra? Rossz a hallgatás, de a beszéd sem jobb. Kinek mit, mennyit, mikor, hogyan: az információ megosztásának nehézségei. Kellemetlen rokonok, neveletlen idegenek. A nagy szülők vesztesége. A barátságot éppen arra kell használni, amire való!
6. FEJEZET: Az elfogadás mint folyamat. Gyász: tagadás, elszigeteltség, harag, alku, depresszió, elfogadás. A gyilkos évfordulók. Elfogadni? Könnyű azt mondani. Szavakban igen - tettekben nem. A megbékéléshez az elfogadáson keresztül vezet az Út. Mi ilyenek vagyunk, ő meg olyan: kórustag, aki csak tapsolni tud. Ne feledjük, nincs két világ, mindannyiunknak ugyanabban kell élnünk ...
7. FEJEZET: Gyakorlati kérdések. Meg kellene szervezni az életet, de hogyan? Anya, ápolónő, gyógytornász, szakácsnő, feleség, takarítónő, tanár: hány keze van egy anyának? Biztos, hogy a lepedőt ki kell vasalni? Étkezés, pihenés, torna, szabadidő: nemcsak a gyereknek jár!
8. FEJEZET: Hogy lehet egy ilyen gyereket fegyelmezni, kötelességtudatra, munkára nevelni? Széttépheti-e a testvére babáját és felfalhatja-e a csokoládéját, csak azért, mert ő amolyan „másféle” gyermek? Nincs szívem rászólni, hisz annyira kis gyámoltalan ... Ő is, mi is, mindenki jól jár, ha megtanul viselkedni
9. FEJEZET: Az új rém: a kamaszkor. Szexualitás a testileg és a szellemileg sérült fiataloknál. A szexuális kultúra alapja a megfelelő informáltság és a jó énkép. Az énkép alkotóelemei. És mi vár a szülőre a kamaszkor után? Kirepül-e a házból a sérült madár? Mi lesz az időközben felnőtt gyerekkel, ha mi egyszer…
10. FEJEZET: Ezt is én szültem, ezt is felnevelem! De hol, otthon vagy intézetben? Hol jobb neki? És melyik jobb nekünk? Az intézeti hierarchia gyermekszemmel. A három kritikus kérdés: miért, mikor és hova. Közös döntés. Jó helyek és rossz helyek. A tények és az érzelmek vizsgálata
11. FEJEZET: Szülők és szakemberek: elkerülhetetlen-e a harc? Az orvos dilemmái. Tulajdonképpen kié a gyerek? Jellegzetes konfliktusforrások. A szülő nemcsak ellenség, hanem partner is lehet a gyógyításban, nevelésben, tanításban egyaránt. A tökéletes szülő. A tökéletes szakember. A szülő önmagának feltett kérdései
12. FEJEZET: A szülőcsoportok kialakulása. A szülők, apák és anyák, egyszersmind emberek a maguk jogán, megosztani való örömökkel és bánatokkal. Mit nyújt tagjainak a csoport? A csoport hatalma. Ahogy az érzelmes, régi dal mondja: „Fogjuk meg egymás kezét...”
ZÁRSZÓ 2004-BŐL
Virágok a bánatkővel kirakott út mentén
IRODALOMJEGYZÉK
KIEGÉSZÍTŐ IRODALOMJEGYZÉK
FÜGGELÉK