Felsőoktatási tankönyvek
A könyv célja, hogy a társadalmi-gazdasági földrajz megértéséhez és színvonalas műveléséhez olyan széles alapokon nyugvó közgazdasági háttérismereteket nyújtson, amelyek elősegítik és lehetővé teszik a szakirodalom megértését, alkalmazását, továbbfejlesztését.
Ez a HRM jegyzet érthetően próbálja meg bemutatni ezen szakma alapfogalmait. A szerző nem HRM kézikönyvnek szánta, hanem azért íródott, hogy átfogó képet adjon a humán erőforrás menedzsment területeiről, megismertesse olvasóját a fontosabb HRM fogalmakkal és módszerekkel, eljárásokkal.
Élete során előbb vagy utóbb mindenki vezetői helyzetbe kerülhet. Különösen igaz ez a diplomás emberekre. A vezetői tevékenységnek, mint minden szakmának, természetesen vannak mesterfogásai.
A kötet összeállításával a szerzők a minőségmenedzsmentet tanuló hallgatók munkáját kívánják támogatni, segíteni. A könyv anyagát a felsőoktatási intézmények hallgatói mellett hasznosan forgathatják a gazdaság különböző területein dolgozó, a minőségmenedzsment alapjaival megismerkedni kívánó vezetők és beosztott munkatársak is.
A tanulmánykötet szerzői, a BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék munkatársai, újabb kutatási eredményeiket teszik közzé a műszaki menedzsment aktuális kérdéseiről.
A szerzők a mai magyar reklámnyelvet és a hozzá tartozó képanyagot – a nyelvészek szemszögéből – önmagában vagy akár más nemzetek reklámjainak tükrében vizsgálják, párhuzamos vagy eltérő jelenségeket keresnek.
A könyv a hazai és nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra alapozva bemutatja a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), ún. niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság).
A szerző tapasztalatai szerint a menedzserhallgatót nem érdeklik az aprólékos akadémiai rendszerezések, szintén nem érdeklik a különféle menedzser életbölcsességek. Egy kérdés izgatja őket: ,,Mit kell tennem, hogy hatékony – és persze sikeres – vezetővé váljak?”
A jegyzetet sokféle olvasóközönségnek szántuk: reményeink szerint a leírtak hasznosak lehetnek a geográfusoknak, közgazdászoknak, szociológusoknak, illetve mindazoknak, akik lakókörnyezetük életminőségét megalapozott és következetes marketing munkával kívánják javítani.
A tankönyv igazi újdonságul szolgál mindazoknak az egyetemi, főiskolai hallgatóknak és gyakorlati szakembereknek, akik a hagyományos számvitel időérzékeny továbbfejlesztése, a dinamikus szemlélet számviteli és tervezési alkalmazása, valamint a dinamikus számvitel stratégiai hasznosítása iránt érdeklődnek.
A kötet bemutatja az egészségügyi gazdaságtan kialakulását, fogalmát, valamint a közgazdaságtannal való kapcsolatát, és meghatározza az egészségügyi gazdaságtani elemzések során használatos pénzügyi alapfogalmakat.
A szerző. aki az egészségügy gazdaságában sikeres és elismert szakember, vállalkozott arra, hogy szakmai tudására és óriási tapasztalatára alapozva összefoglalja azokat az ismereteket, amelyek az egészségügyi szolgáltató intézmények gazdálkodásával, pénzügyeivel, illetve az azokat megalapozó finanszírozással kapcsolatosak.
Az ország lakosságának vertikális képzési szerkezete meglehetősen torz, amely a 2010-től regnáló oktatáspolitika nyomán még tovább deformálódik. Még tovább szélesedik azon középfokú rétegek aránya, akiknek át- és továbbképzése az alapképzettség hiányosságai miatt szinte lehetetlen...
Szakmailag megalapozott érvek szólnak amellett, hogy nemcsak mikrogazdasági, de nemzetgazdasági szinten is előnyös a közpénzügyek kontroll alatt tartása. Hasonlóan erősen és szakmailag megalapozottan lehet amellett érvelni, hogy a gazdasági élet és a közpénzügyek társadalmi szintű, szociális és etikai kontrolljára szükség van.
Az egészségügyi rendszer visszatérő problémája a forrásteremtés formája és mértéke. A kötet a tisztánlátás érdekében bemutatja a makrogazdasági környezet hatásait, az Egészségbiztosítási Alap gazdálkodását, a kontrollingrendszereket, a minőségbiztosítást.
A jegyzet tudományos alapokon kíván segítséget nyújtani az új helyzet kínálta új utak megkereséséhez és a mindennapi tevékenységek jövőorientáltságának fokozásához. A döntések meghozatalához elengedhetetlenül szükséges jövőbeni lehetőségek feltárásához ad elméleti, metodológiai szemléletet és módszertani apparátust.
A tankönyv a környezetgazdaságtan fogalomkörét tágan értelmezve a szennyezés gazdaságtanán, az externáliák kérdésein túl tárgyalja a természeti tőkével összefüggő kérdéseket, a környezetértékelés témakörét, a környezetstratégia, környezetpolitika, környezetszabályozás elméletét és gyakorlatát.
Az egyetemi oktatás támogatása mellett a könyv nem titkolt célja, hogy segítse a környezetvédelemmel foglalkozó mérnökök, műszaki menedzserek, közgazdászok munkáját.
Az 1999-ben megjelent és most változatlan utánnyomásban kiadott kötet a legújabb szemléletű, jelenleg az egyik legsikeresebb makroökonómia-tankönyv.
McCaffrey szállóigévé vált mondása szerint: „Egy vállalat menedzselésének mechanizmusa valójában nem túl bonyolult, ha képesek vagyunk megérteni a lényeget: termékeket, szolgáltatásokat kell előállítani és eladni valakinek, drágábban, mint amibe került. Ennyi az egész, kivéve még néhány millió részletkérdést.”