Anyanyelvi nevelés
A nyelvi készségek, a nyelvi (később metanyelvi) tudatosság (életkorilag) megfelelő fejlettségi szintje elengedhetetlen az olvasás megtanulásához, magas szintű elsajátításához, továbbá a tanulási képességek, készségek kifejlesztéséhez, annak önállóvá válásához, vagy akár az idegennyelv-tanulás sikerességéhez.
Az esszékötet kitér a tündérmesék szerkezete által hordozott üzenetekre és azokra a fontos erkölcsi tulajdonságokra – az emberi együttműködés, az egymás iránti bizalom, az empátia –, melyeket ezek a mesék közvetítenek.
B. Gaál Katalin Megelőzöm a diszlexiát! című könyvéhez készült egy szép és jól használható hívóképsor. Ebben a betűtanulást a szájforma is segíti. A színek jelentése: a magánhangzók kék betűk, a zöngés mássalhangzók pirosak, a zöngétlen mássalhangzók pedig zöldek.
A mese világáról szól ez az összeállítás, amelynek majd minden írásában előfordul hivatkozás a „híd”-ra, mely nem csak (gyermeki?) álmaink és a valóság között tátongó szakadékokat képes áthidalni, hanem emberi világunk teljesség-elvű dimenziói felé vezet.
Ebben az óvodásoknak szóló kötetben a legismertebb, legszebb magyar népi mondókák mellett helyet kaptak klasszikus magyar költők ritmusos, játékos versei is. A legendás, számos kiadást megért válogatás felújított kiadásához Bogdán Viktória készített hangulatos illusztrációkat.
Az Anya – nyelv – játék olyan gyakorlatokat tartalmaz, amelyek az anyanyelvi kompetenciát játékos módon fejlesztik. A kiadvány alkalmazható óvodákban és iskolák alsó tagozatán is egyfelől az anyanyelvi készség fejlesztésére (kiemelten a hátrányos helyzetű gyermekek esetén), másfelől a magyar mint idegen nyelv gyakorlására.
A címben kiemelt életkor olyan szenzitív időszak gyermekeink életében, amely hosszú távon meghatározza, hogy a köznevelésben eltöltendő éveket mennyire kiegyensúlyozottan, pozitívan és jókedvűen éli meg a gyermek - és vele együtt család. A szerzők a nyelvészeti, pedagógiai és gyógypedagógiai tudományos kutatások eredményeire alapozva a játékkal nevelés és tanítás mellett kötelezték el magukat.
Az akusztikus észlelés és megértés a tanulás egyik alappillére, hiszen csak az tudja eredményesen elsajátítani az ismereteket, aki érti. A hallási figyelem, a zajok – később a hangok – megkülönböztetésének képessége elengedhetetlen előfeltétele a beszédértésnek és az olvasás-írás elsajátításának. Fontosnak tartjuk a gyerekek bátorítását, hiszen ez az egész értük van, róluk szól – és arról, hogy elhiggyék, képesek rá!
„Nem tudom megmondani, hogy Bartos Erika az olvasni se tudó óvodásoknak ajánlott (valójában az édesanyáknak vagy éppen a fölolvasni inkább ráérő nagyiknak, dédiknek szánt) versei mitől olyan talpraesettek, megtanulásra ingerlők. Tessék végig futni a rajzos tartalomjegyzék csupa egyszavas címein! Villamosra, trolibuszra, még utcaseprő autóra is kapaszkodhatsz, ha belefáradnál a szemlélődésbe. Hernyó, Csacsi, Tücsök, Szarvasbogár…” (Kányádi Sándor)
Az ötkötetes sorozat újabb kiadványa az olvasási problémák megelőzésében vagy a már kialakult nehézség mérséklésében segítheti a gyermekek fejlődését. A feladatoknál alkalmazott betűtípus kifejezetten olvasási nehézséggel vagy diszlexiával küzdő tanulók számára készült.
Weöres Sándor verseinek népszerűsítése akkor lehetséges, ha az anyukák, az óvodapedagógusok, a tanítók, a tanárok és a gyermekek, óvodások, iskolások együtt mondják a szövegeket. Az első rész főszereplője: Bóbita. A második részben a könyv arra biztatja a kicsiket és a nagyokat, hogy írják, rajzolják le, milyen további gondolataik támadtak; hogyan lehetne újabb, más ötletekkel folytatni, amit Weöres Sándor versei indítottak el.
Ebben a közel négyszáz versben a szülők és az óvónők megtalálják a magyar klasszikus költészet legszebb ismert darabjait és a huszadik század gazdag termésének legjavát.
A versek világában összeér a valóság és a képzelet. Van, aki piciklin száguld, más falevélből készít nyuszit, vagy épp gesztenyéből embert. Az elmúlt 70 év gyerekirodalmának klasszikusaiból és a kortársak legizgalmasabb verseiből válogat ez a kötet, hogy az óvodásoknak kedvet csináljon az olvasáshoz.
Az első részben felvonultatott 74 drámajáték szövegét az angol mellett magyar nyelven is megadtuk, így nem csak az angol nyelvű oktatásban alkalmazhatók, és minden óvodás és kisiskolás korú gyermek számára érthetők és élvezhetők. A második és harmadik rész dramatizált szövegei ellenben már feltételeznek némi nyelvtudást és olvasási készséget.
A K, G, T, D hangcsoporthoz ajánlott kiadvány változatos gyakorlatokat tartalmaz a logopédiai terápiához az 5-7 éves korosztály számára. Bizonyos feladatok (figyelemfejlesztő, szókincsbővítő, szótagoló) a gyógypedagógiai munkába is beépíthetők, de szülők is bátran forgathatják.
A könyv örömteli, szeretetteljes együttlétet kíván teremteni Ön és gyermeke között. Az összegyűjtött és kitalált versek, mesék, dalok, feladatok és játékok nemcsak a gyermek ismereteit, gondolkodását, készségeit fejlesztik, általuk a szülők jobban megismerhetik óvodáskorú, iskolába készülő gyermekeiket.
Az akadályozott beszédfejlődés vizsgálata és komplex terápiája. Tanácsok, ötletek, terápiás eljárások és segédeszközök a nem beszélő, illetve a beszéd- és nyelvi zavarral küzdő gyermekek korai vizsgálatához, valamint beszédindító terápiájához.
Dr. H. Tóth István óvodapedagógiai kézikönyve szerkezetét tekintve áttekinthető, vezeti az óvodapedagógus gondolatait, a gazdagodás igényét kelti életre, olyan háttérismereteket nyújt, amelyek korszerűek, tudományosak, de közérthetőek, valamint megkönnyítik az óvodapedagógusok felkészülését a mindennapi nevelőmunkára.
A beszédfejlődés támogatása sosem volt ennyire időszerű, mint napjainkban. A legváltozatosabb problémákkal kerülünk szembe kisgyermekeinket hallgatva: gyenge szókincs, artikulációs zavarok, lelki eredetű vagy motoros beszédritmikai eltérések, s a beszédészlelés és -értés hiányosságai, melyek már az olvasás, írás elsajátítását is veszélyeztethetik. Az óvodai környezet indirekt is fejleszt, de szükséges, hogy a tervezett tevékenységek körébe olyan játékokat is bevegyünk, melyek a jó hangulat felütésével nyelvi gondolkodásra, együttműködésre serkentik a kisgyermekeket.