Ének-zene
A ,,333” szerény kezdete lett egy tekintélyes pedagógiai irodalomnak. Sokan belőle tanultak meg kottát olvasni. Mert nincs jobb gyakorlat, mint írásban, majd élőszóban áttenni kottát betűre és viszont. Ennek megkönnyítésére készült a jelen kiadás.
A tankönyv feltételezi, hogy a tanuló már elvégezte az előképző osztályt, hogy zenei alapot kapott a szolfézs- és hangszertanuláshoz, hogy tud jó néhány dallamot, eljutott a metrikus-formai érzék, a szolmizációs készség, a belső hallás legelemibb fokára, és hogy nem teljesen járatlan a kotta írás-olvasásban sem.
A tankönyv két, egymással párhuzamosan végzendő részből áll. Az I. rész (1-200. példa) főként új stílusú pentaton, eol, dúr népdalokat és ehhez tartozó olvasópéldákat, feladatokat ad; a II. rész (201-370. példa) főképpen a kottaolvasást gyakorló, az abszolút rendszert ismertető pentachord, hexachord, hétfokú, és a dúr-moll rendszert előkészítő zenei anyagot.
Fordulópont ez az osztály a szolfézstanítás tartalmát tekintve. A zene dolgairól kielégítő tapasztalatot nyújtott az előző években egy stílusban kötöttebb, szűkebb körű tananyag is. Most fokozatosan ki kell tágulnia a látókörnek...
A zene a történelem folyamán nem maradt meg a rövid dalocskáknál, és nekünk is tovább kell lépnünk. A hangok hangzatokká, harmóniákká kapcsolódnak össze, a zeneszerző nagyobb építményre is vállalkozni mer...
A kiadvány a népzenei ismereteknek az ének-zene tanításba való integrálását segíti elő. Bemutatja a magyar népi hangszereket, a hangszeres együtteseket, a népzenei dialektusokat. Kitér a táncházi mozgalomra, és bemutatja, hogyan készíthetünk házilag egyszerűbb hangszereket. A könyvet példatár és egy 65 szemelvényből álló hangzó CD-melléklet egészíti ki.
A kötet egy olyan számítógépes kutatás eddigi eredményeit és tanulságait mutatja be, amely népzenei kultúrák kapcsolatait elemzi a számítógépes „adatbányászat” és mesterséges intelligenciakutatás módszereivel. (CD-ROM-melléklettel)
A könyv bemutatja a szoros összefüggést az átgondolt esztétikai nevelés, valamint a gyermekek érzelmi élete, kommunikációs és tanulási képessége között, tanácsot és praktikus megoldásokat ad arra nézve, hogy a pedagógusok és a szülők hogyan alkalmazzák a pedagógiai elméleteket és a kutatások eredményeit a gyermekek jövője érdekében.
A zenei nevelés egy olyan lajtorja, ami szegény, anyagelvűvé vált világunkban emlékeztet arra, hogy nemcsak nagyüzemi alkatrészek vagyunk, s amin teljes ember létünk világába kapaszkodhatunk fel. Rendkívül fontos, hogy reflektáljunk erre a gazdag kihívásra, s hogy tudományos kutatások révén tegyük ezt!
A gyűjtemény célja, hogy a BA zenei alapképzésben résztvevő hallgatók mellett a tanító szakos, valamint az óvodapegagógus- és gyógypedagógia szakos hallgatók is jobban elmélyedjenek az alapvető zenei szakkifejezések ismeretében.
Ez a dalgyűjtemény a Waldorf iskolák tantervét és az e mögött húzódó gyermekfejlődési képet követi óvodától középiskoláig. A példatárat egy bevezető írás egészíti ki, amely alapvető kérdésekre keres válaszokat, melyeket ritkán vagy egyáltalán nem teszünk fel, mikor a gyerekekkel énekelünk, illetve ha az éneklésre, mint pedagógiai eszközre gondolunk.
A magyar zeneoktatás történetéről ez idáig átfogó munka nem jelent meg. Egyes, bizonyos időben behatárolt iskolatípusok zenélésének megjelenésformáiról ugyan jelentek meg tanulmányok ‒ egy általános zenetörténeti keretbe ágyazva ‒, a zeneoktatás legfontosabb jellemzőinek kialakulása, feltételeinek kutatása és bemutatása az iskolák alapításának kezdeteitől azonban elmaradt. A szerző célja, hogy lehetővé tegye az intézményes ének-zene oktatás történetének áttekintését, és utat nyisson a történeti zenepedagógia differenciáltabb és a korunk követelményeinek megfelelő kutatás számára.
A tankönyvet a fakultáció résztvevői vagy az esetleg érettségire készülők is haszonnal forgathatják. A zene határokat nem ismerő világbirodalmába ez az antológia legyen kedves kalauza minden érdeklődőnek.
A könyv Kodály Zoltán alapelveire épül, az aktív éneklést és zenélést szorgalmazza, tradicionális népzenén és igényes műzenén alapul. A megfigyeléseken és tapasztalásokon alapuló feladatok élvezetessé, játékossá teszik a zenei ismeretek elsajátítását, gyakorlását, elősegítik a pozitív zenei élmények megszerzését, a felismerő kottaolvasás fejlesztését.
A feladatok sorrendje megmutatja a módszertani lépéssorozatot, így a tankönyvben jól követhető egy-egy zenei, ritmikai elem tanításának algoritmusa. A gyakorlatok egyre összetettebbek, magukba építik az előzőleg tanult ismereteket. A zenehallgatási feladatok rámutatnak a megfigyelendő jellemzőkre, tulajdonságokra. Segítik a hangszínhallás fejlesztését, a hangszerekről szerzett ismeretek elmélyítését, melyek az egyszerű zenei elemzés alapjául szolgálnak.
Az új munkafüzet szervesen kapcsolódik az órák anyagához, változatos formában ad lehetőséget a zenei elemek elmélyítésére. Hatékony eszköze a generatív és kreatív készségek fejlesztésének, a jelrendszerek tudatos alkalmazásának.
Az új munkafüzet szervesen kapcsolódik az órák anyagához, változatos formában ad lehetőséget a zenei elemek elmélyítésére. Hatékony eszköze a generatív és kreatív készségek fejlesztésének, a jelrendszerek tudatos alkalmazásának.