A néphagyomány az iskolában
Paraméterek
Szerző | Baloghné Zsoldos Julianna |
Cím | A néphagyomány az iskolában |
Alcím | A néprajz tanításának módszertana |
Kiadó | Pedellus Tankönyvkiadó |
Kiadás éve | 2002 |
Terjedelem | 156 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 472 710 7 |
Eredeti ár:
1.530 Ft
1.224 Ft
Online kedvezmény:
20%
Napjainkban divat lett a népi kultúra ápolása, a népi hagyományok újjáélesztése. A hagyományápolás egyik fontos területe az iskola. Hazánkban a NAT és a kerettanterv megteremtette a lehetőséget, hogy a néprajz bizonyos elemei bekerüljenek az oktatásba. Mit tanítsunk? Hogyan tanítsuk? Minden tantárgy tanítása más metodikát kíván. A néprajz esetében még nagyon kevés tapasztalatra támaszkodhatunk. Ez a könyv a néprajztanároknak kíván segítséget nyújtani. |
|
|
Leírás
Napjainkban divat lett a népi kultúra ápolása, a népi hagyományok újjáélesztése. A hagyományápolás egyik fontos területe az iskola. Hazánkban a NAT és a kerettanterv megteremtette a lehetőséget, hogy a néprajz bizonyos elemei bekerüljenek az oktatásba.
Mit tanítsunk? Hogyan tanítsuk? Minden tantárgy tanítása más metodikát kíván. A néprajz esetében még nagyon kevés tapasztalatra támaszkodhatunk. Ez a könyv a néprajztanároknak kíván segítséget nyújtani. Áttekinti, milyen formában volt jelen a néprajz a korábbi években, évtizedekben az oktatásban, az iskolai életben. Majd ismerteti mennyiben jelent előrelépés a NAT és a kerettanterv. A könyv további fejezetei a néprajz iskolai oktatásához nyújt segítséget: milyen forrásokra lehet támaszkodni, milyen módszerek alkalmazhatók. Végezetül konkrét tantervi javaslatokat mutat be a szerző.
Mit tanítsunk? Hogyan tanítsuk? Minden tantárgy tanítása más metodikát kíván. A néprajz esetében még nagyon kevés tapasztalatra támaszkodhatunk. Ez a könyv a néprajztanároknak kíván segítséget nyújtani. Áttekinti, milyen formában volt jelen a néprajz a korábbi években, évtizedekben az oktatásban, az iskolai életben. Majd ismerteti mennyiben jelent előrelépés a NAT és a kerettanterv. A könyv további fejezetei a néprajz iskolai oktatásához nyújt segítséget: milyen forrásokra lehet támaszkodni, milyen módszerek alkalmazhatók. Végezetül konkrét tantervi javaslatokat mutat be a szerző.
Írta: Baloghné Zsoldos Julianna
Lektor: Andrásfalvy Bertalan, Kriza Ildikó, Nagy J. József
Tartalom
Bevezető gondolatok
A néprajzi szakmódszertan fogalma, tárgya
A tantárggyá válás története
Néprajzi tartalmak az iskolában a NAT előtt
Szakkörök
Iskolán kívüli alkalmak
Miért kell a néphagyományt tanítani?
A személyiségfejlesztés lehetőségei a néprajztanításban
A tananyag meghatározásának gondjai
A Nemzeti Alaptanterv és a Kerettanterv (központi dokumentumok)
Nemzeti Alaptanterv
A Kerettanterv
Tantárgyi specifikumok
A tantárgyi célok és követelmények
Az ismeretszerzés forrásai a néprajzi témakörben
I. Írott források: tankönyvek, munkafüzetek, lexikonok stb.
II. Szóbeli információforrások
III. Vizuális ismerethordozók
IV. Audiovizuális ismerethordozók
V. Konkrét tárgyi megjelenítés
VI. Múzeumok, kiállítótermek, tájházak, skanzenek
VII. Valóságos néprajzi terepmunka, gyűjtés
VIII. Cselekedtetés, tevékenykedtetés
Módszerek
Ismeretek, fogalmak, általános tudnivalók
Szemléltetés
A játék
A szövegfolklór tanításának módszertani kérdései
Munkáltatás
A vitamódszer
A projekt
Tantervelméleti koncepciók
Tarján Gábor tantervelmélete
Ágh Zsófia tantervelmélete
Olsvai Imre koncepciója a tananyagválogatás elméletéről
Integrált néprajzi programok
I. Vázlatos ki dolgozott tematikák
II. Részletesen ki dolgozott integrált tantervek
III. A néprajz mint önálló tantárgy
Múzeumpedagógia (Magyari Márta összefoglalása)
A tervezés és az értékelés
A néprajzóra tervezetének módszertani vázlata
Irodalom