A vizuális észlelés fejlesztése
Paraméterek
Sorozat | Képes vagy rá! |
Szerző | Petőné Honvári Jolán |
Cím | A vizuális észlelés fejlesztése |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 60 oldal |
Formátum | A/4, irkafűzött |
ISBN | 978 963 16 4786 0 |
A vizuális észlelés fejlesztése a Képes vagy rá! program második kiadványa. A könyv segítségével a gyerekeket játékosan tanítjuk szelektálni a vizuális ingerek sokaságában. A feladatok fejlesztik a figyelmet, a memóriát, a szerialitást és a szókincset. A program sajátossága, hogy a felnőtteket bevonva tevékenykedtet. A kiadványt 4-7 éveseknek ajánljuk. |
|
|
Leírás
A Képes vagy rá! fejlesztőprogram második része a vizuális észlelés fejlesztése. Manapság a gyerekek sok vizuális ingerrel találkoznak. A képernyők előtt eltöltött idő, a nagy mennyiségű, gyorsan váltakozó vizuális inger azonban megakadályozza a belső képzetáramlás, az észlelés harmonikus fejlődését. A külvilágból származó információk legnagyobb részét (kb. 75 százalékát) a látás, vagyis a vizuális észlelés útján szerezzük. Ez a magas arány azt mutatja, hogy milyen fontos és meghatározó szerepe van a megismerő tevékenységeken belül. Alapvetően két folyamatról van szó. Egyrészt a vizuális érzékelésről, ami a látás ingerének, a fénynek szemünkkel történő felvételét, ingerületté alakulását, illetve a látóközpontba jutását jelenti. Másrészt a vizuális észlelésről, amely az érzékelt tárgy vagy jelenség tudati feldolgozása tapasztalataink, ismereteink mentén. A vizuális észlelés a vizuális érzékeléshez képest már bonyolultabb, tudati működéssel összekapcsolt folyamat, amelynek eredménye, hogy tudjuk, mit látunk. Amikor a vizuális észlelést fejlesztjük, akkora gyereknek ahhoz nyújtunk segítséget, hogy a látás útján szerzett információt feldolgozza. Játékosan tanítjuk szelektálni, bővítjük tapasztalatait, ismereteit, hogy „ne csak nézze, lássa is”. Mint minden fejlesztésnél, itt is lényeges szempont a motiváció, az érdeklődés fenntartása, a pozitív megerősítés. A játékos feladatok a vizuális észlelésen kívül fejlesztik a figyelmet, memóriát, szerialitást, problémamegoldást, kreativitást, szókincset és a szövegértést is.
Műszaki Könyvkiadó, 2020.
MK-0756
Írta: Petőné Honvári Jolán
Tartalom
Előszó
Miért fontos a vizuális fejlesztés?
Útmutató a kiadvány használatához
Azonosság, különbözőség észlelése
Alak- és formaállandóság
Alak–háttér megkülönböztetés
Reprodukciós gyakorlatok
Rész–egész
Gestalt-látás (egységben látás)
Vizuális ritmus követése, utánzása, folytatása
Vizuális figyelem
Szem-kéz koordináció
Tájékozódás síkban
Játék
Képes vagyok rá! színező