Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Egészségfejlesztés, egészségnevelés

Egészségfejlesztés, egészségnevelés Katt rá a felnagyításhoz
Sorozat Továbbképzési füzetek
Szerző Péterfia Éva
Cím Egészségfejlesztés, egészségnevelés
Kiadó Állami Egészségügyi Ellátó Központ
Kiadás éve 2013
Terjedelem 80 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 08 7654 4
Ár:
1.000 Ft

Az egészség fontos érték. Hazánkban különböző kutatások szerint társadalmunk minden csoportjában az emberek nagy többsége az első helyre teszi a prioritási listákban... (Továbbképzési füzetek 99.)

Leírás

Az egészség fontos érték. Hazánkban különböző kutatások szerint társadalmunk minden csoportjában az emberek nagy többsége az első helyre teszi a prioritási listákban, ami akár azt is jelenthetné, hogy különösen odafigyelünk egészségünkre és az azokat befolyásoló tényezőkre, sajnos azonban a halálozási és megbetegedési adatok nem erre utalnak. Szándékom szerint arra ösztönözném az olvasót, hogy tegyen saját egészségéért, alakítson ki minél tudatosabb egészség-magatartást, általában hozzon tudatos döntéseket a saját élete vonatkozásában annak érdekében, hogy megtapasztalhassa, milyen pozitívan befolyásolja mindez a világhoz, saját magához való viszonyát. Most, amikor az olvasó a kezében tartja ezt a tananyagot, sok mindent gondolhat. Azt is, hogy egy újabb felesleges tantárgy, amire soha nem lesz szüksége, valami, amit meg kell tanulnia ahhoz, hogy elérje a célját. Bármit is gondol, a saját szempontjából teljesen igaza van. Amit a kezében tart, az „csak” egy nézőpontja az egészségnek, azt is elismerem, hogy távol van a betegellátó típusú szemlélettől, ám ettől még nem kevésbé igaz. A célom pontosan az, hogy egy új megközelítést mutassak. Mindenkivel előfordult már, hogy nem látta a fától az erdőt vagy a betegségtől az egészséget. Az orvostudomány hatalmas fejlődésen ment keresztül az utóbbi századokban. Minden területen forradalminak is tekinthető a változás. A diagnosztika, aminek a segítségével behatároljuk a betegségeket, fényévekre van már a múlt század elejének vizsgálati eljárásaitól, és a fejlődés az elmúlt években sem állt le, hanem rohamléptekben haladt előre. Újabb és újabb eszközök segítik a szervek, szövetek vizsgálatát, és gyógyszerek a gyógyulási folyamatokat, az életkilátások javítását. Ahogy az orvostudomány fejlődött, egyre több betegséget meg tudtak gyógyítani, képesek voltak kezelni. Az emberek betegség esetén teljesen rábízzák magukat az egészségügyi ellátó rendszerre. Mindezen erőfeszítések azonban kevesek ahhoz, hogy valódi áttörés következzék be az egészség tekintetében. Az egészségben töltött éveink számának gyarapításához elkerülhetetlen az egyén szemléletmódjának megváltoztatása, az egészség érdekében ható döntések meghozatala. Érdemes magunkkal kezdeni ezt a szemléletváltoztatást, hiszen a saját tevékenységünk kihat szűkebb és tágabb környezetünkre is. Mivel az oktatás-nevelés folyamatában az ismeretátadás és a mintaadás kéz a kézben járó folyamatok, így hatékony eredmény az elmélet és gyakorlat összhangjával valósul hat meg. Különösen így van ez az egészség tekintetében, ahol nincs szignifikáns összefüggés az egészségismeret és az egészség-magatartás között. Amennyiben lenne, az egészségügyi dolgozók, illetve az orvosok egészségi állapota jóval a társadalom többi rétege felett lenne, sajnos azonban ez nincs így. Remélem, hogy e tananyag segítségével sikerül néhány új nézőpontot megmutatni és segíteni abban, hogy az egészség érdekében hozott tudatos döntések száma lényegesen emelkedhessen, ami hozzásegíti az egyéneket az egészségben eltöltött évek számának gyarapodásához, a hosszabb, minőségi élethez, az országot pedig a további fejlődéshez.
A szerző
 
Lektor: Vízvári László

Tartalom

Bevezetés
1. Mi az egészség?
1.1. Az egészség fogalmának alakulása
1.1.1. Az értelmezések üzenetei
1.1.2. Az egészség mint egység – történeti áttekintés
1.1.3. Az egészséget befolyásoló tényezők
1.2. Népegészségügy és közösségi diagnózis
1.2.1. Az egészségi állapot meghatározása
1.3. A népegészségügyi stratégia
1.3.1. Nemzetközi irányok
1.3.2. Népegészségügyi programok
1.3.3. Az egészséges életmód
2. Környezet és egészség
2.1. Mit tekinthetünk környezetnek
2.1.1. A környezetvédelem
2.1.2. Mi a környezet-egészségügy
2.2. A környezeti tényezők egészséghatásai
2.2.1. A levegő, a víz és a talaj minősége
2.2.2. Korunk technikai szennyezései
2.2.3. Mit jelent a kémiai biztonság
2.2.4. A hulladékok kezelése – mit tehetünk környezetünk védelméért
3. Tisztán egészség? A személyi higiéné
3.1. Higiéniatetőtől talpig
3.1.1. Bőrápolás
3.1.2. Kéz- és lábápolás
3.1.3. Hajápolás
3.1.4. Szájápolás
4. Energia-egyensúly
4.1. Mit is eszünk valójában
4.1.1. A folyadékszükséglet
4.1.2. Az vagy, amit megeszel? – a tápanyagok szerepe
4.1.3. Táplálékkiegészítők
4.1.4. Súlyproblémák
4.1.5. Táplálkozási zavarok
4.1.6. Diéták és kúrák
4.2. Testedzés, sport
4.2.1. A mozgás szerepe
4.2.2. A megfelelő mozgásformák kiválasztása
4.2.3. Testedzés és/vagy versenysport
5. Érintő – lelkünk összhangja
5.1. A lelki egészség fogalma
5.2. A tökéletességre törekvés, a perfekcionizmus
5.3. A biztonságra törekvés
5.4. Az énkép iránytű és térkép önmagunkhoz
5.5. Stressz és a megküzdési stratégiák
5.6. A flow
5.7. Az egészséget károsító szenvedélyeink
5.7.1. A dohányzás káros hatásai
5.7.2. Az alkoholfogyasztás hatása az egészségre
5.7.3. A kábítószer fogyasztásának káros hatásai
6. Más kor, más kihívások – avagy életkorból, élethelyzetből eredő sajátosságok az egészségfejlesztésben
6.1. Családtervezés
6.2. Védőoltások
6.3. Szexuálisan terjedő megbetegedések
6.4. A szűrővizsgálatok jelentősége
6.5. Egészségmegőrzés a képernyő előtt
6.6. Az időskor speciális népegészségügyi kihívásai
7. Egészség és kommunikáció