Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Fogyatékos gyermekek a bölcsődében

Paraméterek

Szerző Borbély Sjoukje
Cím Fogyatékos gyermekek a bölcsődében
Alcím A bölcsődei integráció szemléletéről és jelenlegi gyakorlatáról
Kiadó ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Kiadás éve 1995
Terjedelem 84 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN BGGYFK13
Ár:
1.320 Ft
1.254 Ft
Kedvezmény: 5%

Könyvünk elsősorban gyógypedagógusoknak és gyógypedagógus hallgatóknak szól. Azoknak, akik szívesen foglalkoznak, illetve foglalkozni szeretnének a kisebb, sérült gyermekek fejlesztésével, szocializációjával.

Leírás

A bölcsődei gyógypedagógia még a családi otthonokban történő korai fejlesztésnél is újabb terület. Módszertana még nincs kidolgozva. A fogyatékos gyermek bölcsődei integrációja 1985-ban elsősorban szociálpolitikai vívmány volt. Azóta több helyen tettek kísérletet orvosok, gyógypedagógusok és gondozónők arra, hogy a fogyatékos gyermekek ottléte több legyen, mint megoldás a szülőknek, hogy a sérült gyermekek fejlesztését helyben tudják megszervezni. E törekvések azonban több kérdést vetnek fel, melyekre még nincs hivatalos válasz. A gondozónők gondozási, nevelési kompetenciája csak az ép gyerekekre dolgozódott ki. Fennáll a veszélye annak, hogy ha segítség nélkül fogyatékos gyereket kap, ez az ép gyerekek rovására fog menni. Segíteni szeretne, de nem tudja, hogy hogyan, akarva-nem akarva gondolatai mindig a fogyatékos gyerek körül fognak forogni. De fordított helyzetben fennáll egy másik veszély: a gondozónő tudva, hogy a bölcsődékben mostanában az a trend, hogy a fogyatékos gyerekeket is vállalniuk kell, nem tiltakozik a döntés ellen, de nem is foglalkozik a gyermekkel, a kialakult feladathelyzettel. Egy az ilyen módon, azaz hidegen integrált gyermek könnyen a csoport „perem gyerekévé” válhat.
Könyvünk elsősorban gyógypedagógusoknak és gyógypedagógus hallgatóknak szól. Azoknak, akik szívesen foglalkoznak, illetve foglalkozni szeretnének a kisebb, sérült gyermekek fejlesztésével, szocializációjával. Reméljük viszont, hogy nemcsak a gyógypedagógusok, hanem a bölcsődékben dolgozó szakemberek is szívesen veszik kezükbe könyvünket, hogy segíti megértetni azt, hogy intézményük kiválóan alkalmas arra, hogy a fogyatékos gyermekeké is legyen.
Könyvünk módszertani útmutatónak számíthat ott, ahol néhány gyermek révén az integráció menetét, a tennivalók megszervezését taglalja, de nem módszertani tankönyv a pedagógiai javaslatokat illetően. Nagyon fontosnak tartottuk a bölcsődei gondozónőkkel való együttműködés megszervezését, annak taglalását, hogy mitől függ az, hogy egy gyógypedagógus és a vele együttműködő gondozónők sikeresnek élhetik meg önmagukat, miből áll a jó együttműködés.
 
Írta: Borbély Sjoukje
Lektor: Kiss Tibor, Czeizel Barbara

Tartalom

Bevezetés
A BÖLCSŐDEI INTEGRÁCIÓ ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI VONATKOZÁSAI
Amit a bölcsődéről tudni kell
A bölcsőde változásban
A gyógypedagógusra is szükség van
A bölcsődei integráció néhány dilemmája
Család és integráció
Szülői elvárások
A bölcsőde, mint szocializációs terep
A család szempontjai
Az érintett gyermek szükségletei
Gyógypedagógiai diagnosztika bölcsődés korban
Hogyan szemléljük egy gyermek fejlődésbeli elmaradását
A másképpen tanulásra, fejlődésre vonatkozó elméletek hasznáról
A másképpeni fejlődéssel kapcsolatos elméletek
A másság, ha a szervezetben van
A másság intrapszichés összjáték terméke
A másság tanult, egyszerű mechanizmusok alapján
A másság, mint egy bonyolult szerveződés „hibája”
A másság, mint kommunikációzavar
Minden gyermek önmagát alakítja
A BÖLCSŐDEI INTÉZMÉNY JELLEGE ÉS AMIT A GYÓGYPEDAGÓGIA HOZZÁADHAT
Gyógypedagógiai gyakorlat a bölcsődékben
A bölcsőde gondozáscentrikusságáról
Amit a gondozónők már tudnak
A fejlesztés helye a bölcsődei nevelésben
Az önálló étkezésre szoktatás
„Emeld a lábad, dugd a kezed...”
A szobatisztaságról
A FEFA Bölcsődei Integráció 263/3F alprogramja
A projekt kezdete
Célkitűzések és dilemmák
ESETELEMZÉSEK
Utószó
Irodalom